تاریخ انتشار : شنبه 1 مرداد 1401 - 23:30
کد خبر : 14689

آمبولی اقتصادی بعد از جراحی

آمبولی اقتصادی بعد از جراحی

«سیدابراهیم رئیسی» هر چند در گفت‌وگوی تلویزیونی چهارم تیرماه گفت آثار تورمی که به دلیل توزیع یارانه‌ها ایجاد می‌شود، ظرف مدتی از بین خواهد رفت، اما آمار اقتصادی همچنان از تشدید تورم حکایت دارد.   رئیس دولت سیزدهم یک ماه پیش با تاکید بر اینکه دست به گرانی سوخت نخواهد زد و گرانی‌ها به سال

«سیدابراهیم رئیسی» هر چند در گفت‌وگوی تلویزیونی چهارم تیرماه گفت آثار تورمی که به دلیل توزیع یارانه‌ها ایجاد می‌شود، ظرف مدتی از بین خواهد رفت، اما آمار اقتصادی همچنان از تشدید تورم حکایت دارد.

 

رئیس دولت سیزدهم یک ماه پیش با تاکید بر اینکه دست به گرانی سوخت نخواهد زد و گرانی‌ها به سال آینده موکول می‌شود اظهار داشت: ما سعی کردیم کارهای تورمی نکنیم، مثلا از بانک مرکزی استقرار نکنیم و پایه پولی را بالا نبریم.

 

 

کمتر از یک ماه بعد و در پایان تیرماه، ثبت رکورد تورمی طی ۱۰ سال گذشته و رسیدن نرخ تورم نقطه‌ای به ۵۴ درصد کافی بود تا خوش‌بینی‌ها به فروکش التهاب حاصل از «جراحی اقتصادی» و حذف دلار ۴۲۰۰ کمرنگ‌تر شود.

 

بر اساس تازه‌ترین آمار، نرخ تورم سالانه تیرماه ۱۴۰۱ برای خانوارهای کشور، ۴۰.۵ درصد اعلام شد که نسبت به ماه قبل از آن ۱.۱ درصد رشد داشت.

 

همزمان با اعلام این آمار، «عبدالناصر همتی» رئیس کل سابق بانک مرکزی که خود را اصلی‌ترین منتقد اقتصادی دولت سیزدهم می‌بیند نوشت: صرفا جهت یادآوری آقایان؛ نرخ دلار از اردیبهشت ۱۴۰۰، ۴۲ درصد افزایش پیدا کرده؛ رشد نقطه به نقطه قیمت مصرف‌کننده هم ۳۹ درصد.

 

به گزارش ایران مامن، درباره دلایل این وضعیت، دیدگاه‌های مختلفی ارائه شده از جمله کارشناسان اقتصادی می‌گویند بلاتکلیفی مذاکرات هسته‌ای و تنش‌های مربوط به آن در بازار و حذف ارز ترجیحی بر تورم ساختاری مضاف شده و وضعیت کنونی را پدید آورده است.

 

در همین ارتباط، منتقدان در رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی آمار و ارقام عجیبی درباره آورده‌های تورم برای دولت عنوان می‌کنند و آن را نتیجه سیاستگذاری اقتصادی دولت می‌دانند؛ از جمله سالانه ۴۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از تورم، ۱۲۰۰ تریلیون تومان کاهش ارزش دارایی‌های مردم برای مهار نقدینگی و محو ۱۸۰۰ تریلیون تومان بدهی ناخالص دولت و … از طریق افزایش عمدی تورم.

 

در کنار همه این‌ها افزایش سرسام‌آور نقدینگی توجه بسیاری را به خود جلب کرده و به عنوان عامل ریشه‌ای تورم مورد توجه قرار گرفته است از جمله «سازندگی» با اشاره به رقم ۵ هزار هزار میلیارد تومانی نقدینگی و افزایش روزانه ۴ هزار میلیارد تومان به این رقم تحلیل می‌کند وقتی حجم پول به این شدت افزایش پیدا می‌کند اما میزان پول خارجی در اقتصاد ما افزایش نمی‌یابد این به آن معنا است که ارزش پول ما کاهش پیدا می‌کند و این رفتار به بی‌ثباتی مالی در کشور دامن می‌زند و تورم را بالا می‌برد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات