تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 تیر 1401 - 17:09
کد خبر : 14744

روزگار گزینه بنی‌صدر برای نخست وزیری و حامی خودروسازان داخلی

روزگار گزینه بنی‌صدر برای نخست وزیری و حامی خودروسازان داخلی

نام فرزندان دو تن از نخبگان سیاسی جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته بر زبان افتاد؛ یکی آیت الله «سیداحمد خاتمی» عضو فقهای شورای نگهبان و مجلس خبرگان و دیگری «سیدمصطفی میرسلیم» نماینده تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت. برخلاف فرزند آیت الله خاتمی، ماجرای فرزند میرسلیم و سرگذشت وی کشدار و با واکنش‌های متعددی روبرو

نام فرزندان دو تن از نخبگان سیاسی جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته بر زبان افتاد؛ یکی آیت الله «سیداحمد خاتمی» عضو فقهای شورای نگهبان و مجلس خبرگان و دیگری «سیدمصطفی میرسلیم» نماینده تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت. برخلاف فرزند آیت الله خاتمی، ماجرای فرزند میرسلیم و سرگذشت وی کشدار و با واکنش‌های متعددی روبرو شد.

 

به گزارش ایران مامن، نام میرسلیم طی ماه‌های اخیر بیشتر در ارتباط با تلاش وی برای رسیدن به ریاست مجلس در رقابت با «محمدباقر قالیباف» و حمایت از خودروسازهای داخلی مطرح شده است. چهار دهه پیش یعنی مرداد ۱۳۵۹ وی که سابقه سرپرستی شهربانی و معاونت سیاسی وزارت کشور را داشت به عنوان گزینه «سیدابوالحسن بنی صدر» برای نخست وزیری به مجلس معرفی شد که نمایندگان تمایلی به ریاست الوزرایی وی نشان ندادند.

 

 

پس از استعفای «سیدمحمد خاتمی» از وزارت ارشاد و دوره کوتاه وزارت «علی لاریجانی»، مصطفی میرسلیم در دولت دوم «اکبر هاشمی رفسنجانی» وزیر ارشاد شد؛ دوره‌ای که با افزایش ممیزی‌ها و محدودیت‌ها برای اهالی فرهنگ و هنر همراه بود. پس از روی کار آمدن دولت اصلاحات در دوم خرداد ۱۳۷۶، میرسلیم به حاشیه رفت. در دانشگاه امیرکبیر تدریس کرد و وارد صنعت خودروسازی شد.

 

میرسلیم از ابتدای دهه هفتاد پروژه تولید موتور دیزلی ملی را آغاز کرد و رئیس اولین مرکز تحقیقات موتور ایران و ناظر عالی طراحی و ساخت نخستین موتور ملی شد؛ پروژه‌ای که به توفیق چندانی ختم نشد.

 

پسر دردسرساز میرسلیم

 

میرسلیم را به عنوان یکی از مخالفان جدی واردات خودرو می‌شناسند که همواره از حواشی آن در امان نبوده است.  مصطفی میرسلیم در سال ۴۹ ازدواج کرده و حاصل ازدواجش دو فرزند دختر به نام‌های مریم و مرضیه و یک پسر بنام مهدی است. بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها، سیدمهدی میرسلیم مدرک کارشناسی کتابداری دارد و کارمند صدا و سیما است. او متاهل است و دو فرزند دارد. مصطفی میرسلیم در مورد ماجرای دستگیری سیدمهدی میرسلیم به جرم امنیتی در مصاحبه اش با تسنیم چنین گفته است: مهدى را ظاهراً پس از دو سال مراقبت، در تیرماه ١٣٩٨ بازداشت و در بهمن ۱۳۹۸ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس محکوم کردند که پس از درخواست تجدید نظر و قطعى شدن حکم، در بهمن ١٣٩٩ به زندان اوین برده شد.

 

وی افزوده است: در هنگام دستگیرى او، با اطلاعاتى که مأموران امنیتى به من دادند متوجه مسائلى که او را گرفتار کرده بود شدم و فکر می‌کنم که اگر زودتر متوجه این مسائل شده بودم، با تنبیه مختصری می‌توانستم او را از از این وضعیت نجات دهم. بنده برای جلوگیری از هرگونه شائبه و شبهه، در هیچ یک از مراحل بازداشت و بازجویى و محاکمه و تجدید نظر دخالتی نکردم. با توجه به گزارش دادیاران مقیم و وضع جسمى و روحى فرزندم، او را مستحق مرخصى تشخیص دادند. در این فاصله، مهدى درخواست عفو کرده بود که با ملاحظه رفتار و شرائط او نیمى از مدت حبس او مشمول عفو شد.

 

واکنش‌ها به ماجرای میرسلیم چه بود؟

 

کاربران شبکه‌های اجتماعی و چهره‌های سیاسی به خبر ارتباط مهدی میرسلیم با منافقین واکنش‌های متفاوتی داشته‌اند. برخی حکم ۵ سال زندان را ناچیز دانستند و آن را با حکم ۱۰ سال زندان ۲ دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف (اردیبهشت ۱۴۰۱) مقایسه کردند که آن‌ها نیز متهم به ارتباط با سازمان مجاهدین بودند. برخی پنهان ماندن خبر بازداشت وی در سه سال گذشته را به نفوذ پدرش مرتبط و آن را مصداق تبعیض دانستند. بسیاری نیز ماجرای پسر مصطفی میرسلیم را با ماجرای دختر علی لاریجانی مقایسه کردند. در حالی که در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته علی لاریجانی به علت اقامت دخترش در غرب رد صلاحیت شد، مصطفی میرسلیم پس از بازداشت پسرش در انتخابات مجلس در سال ۱۳۹۸ تائید صلاحیت شد.

 

علی یونسی و امیرحسین مرادی که اردیبهشت ۹۹ به اتهام ارتباط با مجاهدین خلق دستگیر شدند

 

«منصور حقیقت‌پور» مشاور رئیس مجلس دهم و نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم درباره دستگیری پسر میرسلیم گفته است: بر اساس تاریخ‌های اعلامی، فرزند آقای میرسلیم پیش از ثبت‌نام‌های انتخابات مجلس یازدهم دستگیر شده‌اند و به رغم احراز جرم فرزند ایشان توسط نهادهای امنیتی، خللی در روند بررسی و تایید صلاحیت آقای میرسلیم برای کاندیداتوری در مجلس یازدهم رخ نداده است. پشت موضوع رد صلاحیت آقای لاریجانی یک جریان سیاسی بود و مساله حضور کوتاه‌مدت دختر ایشان در خارج از کشور بهانه بود. دختر آقای لاریجانی برای سفر به خارج از کشور، تمکین به شوهر کرده بود، اما پسر آقای میرسلیم برای براندازی با سازمان منافقین همکاری کرده است و اصلاً این دو حتی با یکدیگر قابل قیاس هم نیست. با توجه به دسترسی‌های خاص آقای میرسلیم به جاهای مختلف پسر او این امکان را داشت که دنیایی از اطلاعات را جمع و جور کند و تحویل منافقین دهد.

 

حقیقت پور در ادامه صحبت های خود به فرزندان دیگر مقامات ارشد کشور اشاره می‌کند که به خاطر همکاری با مجاهدین خلق دستگیر و حتی اعدام شده‌اند: اگر قرار است پدران از عملکرد فرزندان مصون باشند که نباید در ارتباط با دختر آقای لاریجانی آن جوسازی صورت می‌گرفت، اگر هم قرار است پدران چوب رفتارها و اعمال فرزندان را بخورند که چرا در پرونده به این مهمی در ارتباط با آقای میرسلیم، استثنا قائل شده‌اند. پرونده بعضی از فرزندان اعضای شورای نگهبان مساله‌دار است. فرزندان برخی اعضای شورای نگهبان با منافقین همکار بوده‌اند و حتی کشته شده‌اند، به هر حال این مسائل وجود دارد و باید در ارتباط با رویه برخورد با اینها تصمیم واحدی گرفته شود. در عجبم که شورای نگهبان به رغم نهیب حضرت آقا مبنی بر اینکه ظلم به برخی افراد و خانواده‌هایشان بین است و باید جبران شود هیچ اقدامی نکردند و امروز نیز باید در ارتباط با این مسائل پاسخگو باشند.

 

«حسین انواری» عضو حزب موتلفه اسلامی و فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به خبر دستگیری فرزند مصطفی میرسلیم به علت ارتباط با سازمان مجاهدین خلق، می‌گوید: فکر می‌کنم پای یک جریانی در میان است که قصد دارد با میرسلیم برخورد کند. یک اتفاقی افتاده و پسرشان را دستگیر هم کرده‌اند، و پدرش هم در این میان هیچ نقشی نداشته است و طبق قانون برخورد می‌شود. چرا الان این موضوع مطرح و بزرگ شده است و همه تلاش این است که با میرسلیم برخورد شود؟

 

«غلامرضا تاجگردون» نماینده سابق گچساران که در مجلس انقلابی، اعتبارنامه وی از سوی نمایندگان رد شده بود، در توئیتی کنایه‌آمیز به میرسلیم نوشته است: بهت گفتم دنیا دار مکافات است.‌.. هنوز مونده و روزی خواهم گفت درمورد قالیباف چی گفتی و او چی گفت…

 

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب در توئیتی به ماجرای بازداشت پسر میرسلیم، نماینده مردم تهران نوشته است: این یکی از ویرانگرترین تبعیض‌هایی است که در ساختار سیاسی ایران و نزد اصولگرایان حاکم وجود دارد. نه تنها در این باره سکوت کردند بلکه سعی کردند آن را لاپوشانی کنند. ولی وای اگر کوچکتر از این، نزد منتقدانشان رخ داده بود.

 

از نظر نظام تاییدند

 

چهره قدیمی اصولگرایان آنقدر مورد اعتماد حاکمیت است که بازداشت پسرش ظاهرا خدشه‌ای در جایگاه وی ایجاد نکرده است. از دید برخی ناظران، اگر هر فرد دیگری جای میرسلیم بود شاید از صحنه سیاسی حذف می‌شد و رسانه‌های اصولگرا بر طبل رسوایی او می‌کوبیدند.

 

از سوی دیگر و همچنان که ابتدای گزارش به آن اشاره شد، انتشار ماجرای حضور دختر آیت الله احمد خاتمی به عنوان هیات علمی دانشگاه هم از هشتگ‌ها و کنایه‌ها در امان نمانده است. در روزهای اخیر مطلبی در فضای مجازی در خصوص دختر آیت الله سید احمد خاتمی در شبکه های اجتماعی با مضمون اینکه «زهرا سادات خاتمی دختر احمد خاتمی با رانت پدر از دامپزشکی به پزشکی قم و بعد به تهران آمد، شش ماه طرح در اراک گذراند و ناگهان هیات علمی دانشگاه تهران شد تا به فقرا خدمت کند. اکنون در حال جراحی بینی محرومان در مراکز خصوصی و بیمارستان بهارلو تهران تشریف دارن» منتشر شده است.

 

 

اما عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشته انتشار مطالب کذب و تخریب ها به دلیل مواضعم در رابطه با بی حجابی است، با رانت خواری مخالفم و به هیچکس اجازه سوء استفاده از نامم را نمی دهم. وی با تأکید بر اینکه این مطلب دروغ است، گفته در سایت سازمان سنجش مشخص است که دختر بنده در کنکور سراسری پزشکی قبول شده است نه دامپزشکی. دختر من مطلقا در بیمارستان بهارلو عضو هیات علمی نبوده است و هم اکنون طرحش را در منطقه محروم در بندرعباس می گذراند و مطلقا در هیچ مرحله ای از نام من استفاده نکرده و تنها نمره دخترم بالا بوده است.

 

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفته تمام این تخریب‌ها به دلیل موضعی است من در برابر بی حجابی گرفته ام و این دروغ ها، اولین و آخرین نیست و یقین دارم که این دروغ ها ادامه خواهد یافت.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات