تاریخ انتشار : یکشنبه 2 مرداد 1401 - 23:53
کد خبر : 14823

از «گشت بارداری» تا پرداخت اجاره‌بها با مهریه

از «گشت بارداری» تا پرداخت اجاره‌بها با مهریه

«در بیمارستان‌ها گشت بارداری مستقر شده است»؛  این خبری پرحاشیه بود که بر اساس مطلب روز بیست و هشتم تیرماه روزنامه «هم میهن» منتشر شد.   این روزنامه تازه به نشر بازگشته گزارش داد در برخی از بیمارستان‌ها برای هشدار دادن به زنانی که قصد جراحی رحم و تخمدان دارند گشت بارداری مستقر شده است

«در بیمارستان‌ها گشت بارداری مستقر شده است»؛  این خبری پرحاشیه بود که بر اساس مطلب روز بیست و هشتم تیرماه روزنامه «هم میهن» منتشر شد.

 

این روزنامه تازه به نشر بازگشته گزارش داد در برخی از بیمارستان‌ها برای هشدار دادن به زنانی که قصد جراحی رحم و تخمدان دارند گشت بارداری مستقر شده است و مامورانی از سوی وزارت بهداشت با مجوز قانونی در حال فعالیتند که دستور کار آنان بررسی وضعیت بیمارانی است که به لحاظ سنی هنوز بارور محسوب می‌شوند اما به دلایل پزشکی در معرض جراحی رحم یا تخمدان قرار گرفته‌اند تا به آنان درباره بچه دار نشدن هشدار دهند.

 

به گزارش ایران مامن، این مطلب مبنا را بر اظهارات «صابر جباری» رییس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت گذاشته که اعلام کرده بود از زمانی که زن باردار به پزشک مراجعه می‌کند و درخواست سونوگرافی یا آزمایش صورت می‌گیرد، نتایج آن باید در یک سامانه ویژه ثبت شود. سخنگوی وزرات بهداشت هم با تایید فعالیت این سامانه گفته برای حمایت از سلامت مادر باردار و ارتقا مراقبت‌های بهداشتی در دوران بارداری این سامانه راه اندازی و یکپارچه سازی شده است.

 

«گشت بارداری» در حالی منتشر و با واکنش‌های مختلف مواجه شد که اصل خبر از سوی مقامات رسمی تکذیب شده است.

 

 

در طول چند سال گذشته میزان شیوع اخباری که از طریق شبکه‌های مجازی و اپلیکیشن‌های مختلف منتشرشده‌اند، افزایش زیادی داشته است؛ خبرهایی که تنها برای گرفتن لایک و دیده شدن منتشر می‌شود. به همین خاطر است که کارشناسان امنیت شبکه‌های اجتماعی ضمن ابراز نگرانی نسبت به شیوع اخبار جعلی در این شبکه‌ها، راهکارهایی برای شناسایی اخبار جعلی پیشنهاد می‌دهند. از همین رو شبکه‌های اجتماعی نیز در حال انجام اقداماتی چون محدود کردن و پاک کردن برخی خبرها جهت مهار انتشار این اخبار جعلی‌اند.

 

زمینه انتشار سریع خبر گشت بارداری

 

یکی از دلایل باورپذیر شدن خبرهایی چون گشت بارداری «بی‌اعتمادی» مردم است، اگر مردم یک جامعه به نخبگان سیاسی اعتماد لازم را نداشته باشند، اقبال لازم را نسبت به قوانین تصویبى و عملکردهاى گوناگون آنان از خود نشان نمى‌دهند و چون براى رفع نیازهاى خود به نظام سیاسی و اداری مرتبطند، سعى مى‌کنند راه‌هاى جدیدى غیر از طرق قانونى و مراجعه به حکمرانان براى تامین نیازهاى خود بیابند و به تدریج فضای مجازی و رسانه‌های دیگر، افکار عمومی را به هر سمت و سویی هدایت می کنند.

 

روزنامه «جوان» در یادداشتی با همین موضوع نوشته است: «گشت بارداری» حاشیه‌سازی تازه‌ای است که طی روز‌های گذشته علیه اجرای قانون جوانی جمعیت در برخی رسانه‌ها منتشر شد و به روال معمول به مذاق رسانه‌های آن طرف آب خوش آمده‌است.

 

 

این در حالی است که «پدرام پاک‌آیین» سخنگوی وزارت بهداشت با رد چنین موضوعی تأکید می‌کند: چیزی تحت عنوان «گشت بارداری» در مراکز بهداشتی و‌درمانی وجود ندارد و همه خدمات بهداشتی، درمانی و مشاوره‌ای درباره بارداری و درمان ناباروری در سطوح مختلف توسط پزشکان، ماما‌ها و بهورزان به طور حضوری یا از طریق سامانه یکپارچه باروری سالم ارائه می‌شود.

 

بی‌اعتمادی به رسانه‌های داخلی

 

باورپذیری اخبار جعلی در بین مردم به دلیل بی‌اعتمادی به رسانه‌های داخلی تا آنجا است که  به راحتی با فوتوشاپ، بسیاری از پوسترها دستکاری می‌شوند، با ادیت صدا  سخنرانی‌های گزینشی پخش می‌شوند و تکه‌ای از یک فیلم و … برای همه باور پذیر می‌شود. جعل کنندگان هم بر موج واکنش‌ها از لایک‌ها و اشتراک‌گذاری ها به پول می‌رسند. در واقع  هر زمان بحرانی در جامعه به‌وجود آمده، سطح اعتماد عمومی نیز کاهش پیدا کرده و این عوامل به دلیل پدیده‌های فرهنگی، مشکلات سیاسی و اقتصادی است.

 

در ماجرای واکسن کرونا و شایعات برای واکسینه نشدن مطالبی عنوان می‌شد که حالا با گذشت یک سال برای اشتراک گذارندگان آن هم کمدی به نظر می‌رسد.

 

همین روزهای اخیر و در پی سفر رئیس‌جمهوری روسیه به ایران، شایعه شد بدل «ولادیمیر پوتین» به ایران آمده و در پاسخ، روس‌ها گفتند این شایعه را بدل رئیس دستگاه اطلاعاتی اوکراین منتشر ساخته است!

 

فرهنگ بی‌اعتمادی

 

ایرانیان در طول تاریخ و در بستر فرهنگی رشد کرده‌اند که معمولا به حکام خود بی‌اعتماد بوده‌اند و این پدیده نسل به نسل منتقل شده و به ما رسیده است. در طول این چند دهه نیز ما نتوانستیم سرمایه اجتماعی «اعتماد» را با وجود همه شعارها، بالا ببریم و در نتیجه وضعیتی به وجود آمده که حالا اگر خبری منتشر شود که به زودی «گشت ازدواج موقت» راه اندازی می‌شود عده ای باور کرده و به آن دامن می‌زنند. این بی اعتمادی از هر سمی مهلک تر است.

 

همین چند روز پیش بود که انتشار سریع یک پوستر جعلی درباره سخنرانی یک استاد زن، نشان داد چقدر راحت و سریع می‌توان دست به جعل زد و تعداد زیادی را به تردید و اشتباه انداخت.

 

ساخت خبری جعلی سریع‌تر از تنظیم خبر واقعی

 

به گزارش ایرنا، همزمان با شب عید غدیر امسال، تصویر یک پوستر در اینستاگرام، گروه‌های واتس‌اپی و دیگر شبکه‌های اجتماعی  به طرز عجیبی بازنشر شد؛ پوستر سخنرانی یک استاد زن که در عنوان سخنرانی او چنین نوشته شده بود: «بررسی فقهی عقد موقت مستاجر با صاحب ملک در ازای مبلغ اجاره»

 

 

عنوان سخنرانی موجود در پوستر، چنان عجیب بود که برخی منتشرکنندگان نیز بالای آن تعجب خود را ابراز کرده و نوشته بودند: «بگید که دروغه و من دارم خواب می‌بینم.»

 

 

چیزی نگذشت که مشخص شد اصل پوستر چیز دیگری بوده و عده‌ای برای تخریب، تفریح یا هدف دیگر، در چند دقیقه با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی، به تغییر عنوان سخنرانی پرداخته‌اند.

 

در تکمیل آنچه بیان شد، تحلیلگر ایرنا نوشته است: به نظر می‌رسد یکی از عوامل زمینه‌ساز باورپذیری چنین پوستر جعلی، وجود برخی عناوین عجیب، کم فایده و شاذ سخنرانی برای انواع سخنرانان حوزوی و دانشگاهی است و باعث می‌شود مخاطب در مواجهه با این پوستر جعلی، دست کم احتمال صحت آن را در ذهن بیاورد.

 

در عین حال اگر عادت ایجادشده در بسیاری از کاربران که هر چیز عجیب و جذاب را (فارغ از علم به صحت آن) در چند ثانیه بازنشر و هم‌رسان (Forward) می‌کنند، نبود، احتمالا این گونه اتفاقات کمتر رخ می‌داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات