تاریخ انتشار : سه شنبه 4 مرداد 1401 - 12:22
کد خبر : 14871

خداحافظی از گوگل و اینستا، استقبال از مرورگر روسی؟

خداحافظی از گوگل و اینستا، استقبال از مرورگر روسی؟

قطعی اینترنت ثابت و خانگی در بسیاری از مناطق تهران و کُندی اینترنت همراه خبری بود که رسانه‌ها صبح روز دوشنبه سوم مرداد منتشر کردند و این اختلال تا ظهر ادامه داشت.   «تجارت‌نیوز» به نقل از یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات و فناوری دلیل قطعی اینترنت ثابت در تهران را «اختلال برق در

قطعی اینترنت ثابت و خانگی در بسیاری از مناطق تهران و کُندی اینترنت همراه خبری بود که رسانه‌ها صبح روز دوشنبه سوم مرداد منتشر کردند و این اختلال تا ظهر ادامه داشت.

 

«تجارت‌نیوز» به نقل از یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات و فناوری دلیل قطعی اینترنت ثابت در تهران را «اختلال برق در شرکت ارتباطات زیرساخت» (LCT) اعلام کرد. به گزارش «شرق آنلاین» هم به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران اختلال ایجاد شده باعث قطعی موقت اینترنت در برخی نقاط کشور شده است.

 

از سوی دیگر شرکت مخابرات با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به دریافت گزارش‌هایی از کاربران در مورد قطعی گسترده اینترنت‌های همراه و خانگی در تهران و مناطق مختلف به اطلاع می‌رساند این قطعی ارتباطی به این شرکت مخابرات ندارد.

 

اتفاقی که دیروز برای اینترنت افتاد با توجه به بسیاری از نشانگان و پیش‌فرض‌ها درباره برنامه جدید سیاستگذاران ارتباطاتی کشور این پرسش را ایجاد کرده که از این به بعد دسترسی به شبکه جهانی به چه شکل خواهد بود؟ برای کسانی که کسب و کارشان به اینترنت بسته است این سوال بسیار جدی تر است.

 

«سینا تفنگچی» کارشناس حوزه فناوری و مدرس علوم ارتباطات در این باره به «ابتکار» می‌گوید: کندی اینترنت بر کسب و کارها اثر می‌گذارد و آنها را با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌کند، آرامش روانی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دسترسی‌ها را محدود می‌کند. راهکار این مشکلات این است که مسئولان زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند و با عدم محدودیت‌ها و همچنین بخشیدن اختیاراتی، دست بخش خصوصی را باز بگذارند.

 

به گفته وی، با اینکه سیاست‌گذاران سال‌ها است مساله شهر هوشمند، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا و حرکت در مسیر جهان فناوری را مطرح می‌کنند زمینه‌هایی را برای عملیاتی شدن آن فراهم نمی‌سازند. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها این است که به دلیل عدم پذیرش فناوری توسط مسئولان زمینه سازی‌های مطلوب برای اینکه بتوان کیفیت اقتصاد دیجیتال کشور را بالا ببریم فراهم نمی‌شود. در این شرایط ما خروج نخبگانی و عدم توجه به رشد فناورانه را شاهد خواهیم بود.علاوه بر خروج نخبگانی و آسیب‌پذیرتر شدن نظام فناوری بحث اعتماد مردم نیز مطرح می‌شود. رویه‌ای که تصمیم‌گیران در پیش گرفته‌اند سبب دوقطبی شدن بین مردم و مسئولان می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود تا ما شاهد یک بی اعتمادی از سوی مردم نسبت به مسئولان باشیم.

 

این در حالی است که این دوقطبی با اقدام طیفی از مجلسی‌ها برای جاانداختن و راه‌انداختن فرایند موسوم به «صیانت» مدت‌ها است حتی در خودِ بهارستان و میان دستگاه‌ها مرتبط با سرنوشت وب مانند شورای عالی فضای مجازی، دولت و … شکل گرفته است.

 

اخبار مرتبط:

۲ برکناری خبرساز به خاطر انعکاس تصاویر بدون دستکاری

اینترنت ملی یا قفل کودک؟ دلیل وضعیت فعلی شبکه چیست؟

 

به موازات فرایند صیانت، وزارت ارتباطات هم راه خود را برای آنچه حکمرانی جدید فضای سایبری می‌خواند در پیش گرفته است.

 

به گزارش ایران مامن، چند روز بعد از فعال شدن قفل کودک برای اینترنت ایرانیان، سفر «عیسی زارع پور» به روسیه گمانه‌زنی‌های زیادی را درباره همکاری دو طرف برای ایجاد محدودیت‌های تازه به راه انداخت به خصوص اینکه رسانه‌های اصولگرا به طور ویژه به حمایت از موتور جست‌وجوگر روسی «یاندکس» (Yandex) در برابر «گوگل» برخاسته‌اند.

 

 

این موتور جست‌وجوگر مهجور که سال ۱۳۹۴ فیلترشده بود و حالا رفع فیلتر گشته بر اساس گمانه‌زنی‌های موجود قرار است جایگزین گوگل شود و سفر زارع‌پور به روسیه هم در همین ارتباط بوده است؛ سفری که البته زیر سایه حاشیه عکس جنجالی وزیر ارتباطات قرار گرفت و به برکنار مدیر روابط عمومی وی منتهی شد.

 

 

در ادامه این مسیر، پررنگ‌شدن گزینه‌هایی مانند محدودیت یا بستن اینستاگرام و بسیاری از مجاری که روی آن کسب‌وکارهای پرشماری بناشده، نگرانی‌ها درباره سرنوشت فضای مجازی و اینترنت را تشدید کرده است خصوصا اینکه اخیرا امواجی مانند اینستاگرام‌هراسی در برخی رسانه‌ها قابل مشاهده است از جمله روزنامه «جوان» در گزارش نخست امروز خود تحت عنوان «بیهوده، خنیاگرو اعتیادآور مثل اینستا!» نوشته است: متأسفانه عمده کاربران در مواقع زیادی از روز، با دنبال کردن صفحات اینستاگرامی و چرخیدن در آن بدون هیچ هدفی، وقتشان را هدر می‌دهند و در حالی که می‌توانند ساعاتی از روز را با تمرکز بیشتری صرف پیشرفت کاری و تحصیلی، ورزش کردن یا حتی توجه بیشتر به خانواده کنند، اما این «زمان» را به راحتی از دست می‌دهند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات