تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 مرداد 1401 - 11:45
کد خبر : 14881

برجام جام زهر می‌شود؟

برجام جام زهر می‌شود؟

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز از آماده شدن و ارائه پیش‌نویس مصالحه‌ای برای جلوگیری از وقوع یک «بحران خطرناک» به طرف‌های گفت‌وگو خبر داد.   وی با اشاره به ۱۵ ماه مذاکرات «سازنده» و «فشرده» برای احیای برجام، از طرف‌های درگیر در مذاکرات وین خواست متن مصالحه و توافق مهیا شده را

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز از آماده شدن و ارائه پیش‌نویس مصالحه‌ای برای جلوگیری از وقوع یک «بحران خطرناک» به طرف‌های گفت‌وگو خبر داد.

 

وی با اشاره به ۱۵ ماه مذاکرات «سازنده» و «فشرده» برای احیای برجام، از طرف‌های درگیر در مذاکرات وین خواست متن مصالحه و توافق مهیا شده را بپذیرند تا از پیشرفت شرایط به سمت یک وضعیت «بحرانی» و «غیرقابل کنترل» جلوگیری شود.

 

 

رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا در نوشته‌ای که در «فایننشال تایمز» منتشر شده تاکید کرده که این توافق کامل و تمام عیار نیست اما بهترین توافق ممکن است که وی به عنوان تسهیل و هماهنگ‌کننده مذاکرات اجرایی شدن آنرا امکان پذیر می‌داند؛ متنی که به گفته بورل به تمام موارد ضروری می‌پردازد و شامل سازش‌هایی است که به دشواری از سوی همه طرف‌ها به دست آمده است.

 

پیش‌نویس مصالحه پیشنهادی اتحادیه اروپا به جزئیات لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و اقدامات هسته‌ای لازم از سوی تهران برای احیای برجام می پردازد و بورل هشدار می‌دهد در صورت رد مصالحه پیشنهادی خطر یک بحران هسته‌ای خطرناک پیش رو خواهد بود.

 

در این رابطه، «انریکه مورا» معاون بورل روز چهارشنبه در توئیتی با بیان اینکه بهترین توافق ممکن روز میز است از همه طرف‌ها خواست تا گام آخر را برای نهایی شدن آن بردارند.

 

در واکنش به این پیش‌نویس، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده در حال بررسی پیش‌نویس تفاهم اتحادیه اروپا برای بازگشت متقابل به برجام هستیم.

 

در سوی مقابل، «علی باقری کنی» مذاکره‌کننده ارشد ایران در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: در طول هفته گذشته تبادل نظرهای جدی و سازنده‌ای با طرف‌های مقابل پیرامون مذاکرات وین انجام شده است. هماهنگ‌کننده ایده‌های خود را برای جمع‌بندی مذاکرات ارائه نموده است ما نیز ایده‌هایی برای جمع‌بندی مذاکرات، هم از لحاظ شکلی و هم محتوایی، داریم که به اشتراک گذاشته می شود.

 

به گزارش ایران مامن، برخی تحلیلگران در این رابطه اظهار می‌دارند ممکن است پس از کش و قوس‌های زیاد، بالاخره تهران به متنی میانه بین خواسته‌های خود و طرف غربی تن دهد و سرنوشت قطعنامه ۵۹۸ تکرار شود؛ قطعنامه‌ای که اواخر تیرماه سال ۱۳۶۶ از سوی شورای امنیت برای پایان جنگ تحمیلی صادر شد اما دو روز مانده به سالروز صدور آن در ۲۷ تیر ۱۳۶۷ از سوی ایران پذیرفته و با توجه به سخنرانی بنیانگذار جمهوری اسلامی «نوشیدن جام زهر» قلمداد شد.

 

 

با این حال، طیفی هم معتقدند که تهران به این پیش‌نویس تن نداده و ترجیح خواهد داد بدون توافقی با مزایای حداکثری به شرایط موجود ادامه دهد. «کیهان» با دیدگاه نفی برجام نوشته است: تحولات چشمگیری بدون برجام و FATF رخ داده است. روزبه‌روز بر تعداد کارخانه‌های احیاشده افزوده می‌شود. در شرایط فعلی هم چرخ سانتریفیوژها می‌چرخد و هم چرخ کارخانه‌ها  و این‌ها تنها بخشی از نتایج رهایی از حصار برجام و FATF است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات