تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 مرداد 1401 - 23:06
کد خبر : 14888

اوضاع نفتی-گازی؛ آنچه دولت اعلام می‌کند و چیزی که در بازار می‌گذرد

اوضاع نفتی-گازی؛ آنچه دولت اعلام می‌کند و چیزی که در بازار می‌گذرد

اعلام کشف منابع جدید گازی و افزایش فروش منابع انرژی طی روزهای گذشته خبرساز شد.   «جواد اوجی» وزیر نفت پنجم مردادماه اعلام کرد: در بحث جذب سرمایه گذاری در داخل و خارج، قراردادهای توسعه میادین نفتی در دولت تصویب شد و تاکنون ۱۴ میلیارد دلار در بحث توسعه میادین نفتی قرارداد داشته‌ایم.   به

اعلام کشف منابع جدید گازی و افزایش فروش منابع انرژی طی روزهای گذشته خبرساز شد.

 

«جواد اوجی» وزیر نفت پنجم مردادماه اعلام کرد: در بحث جذب سرمایه گذاری در داخل و خارج، قراردادهای توسعه میادین نفتی در دولت تصویب شد و تاکنون ۱۴ میلیارد دلار در بحث توسعه میادین نفتی قرارداد داشته‌ایم.

 

به گفته وی، در همین چهار ماه اخیر حدود ۴ میلیارد دلار وصول از صادرات گاز داشتیم که معادل کل صادرات گاز در سال ۱۴۰۰ بود.

 

سه روز پیش از آن، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشته بود در شمال میدان گازی پارس جنوبی، میدان جدیدی کشف شده که بر اساس تخمین اولیه حدود یک تریلیون مترمکعب ظرفیت گاز طبیعی در آن است. اگر این اکتشاف کامل‌تر شود پیش‌بینی این است که مخزن بزرگ تری بوده و امکان تولید بیشتر را برای کشور فراهم کند.

 

این اعلام البته همزمان بود با خبر قراردادهای عظیم قطری‌ها با شرکت‌های بزرگ انرژی جهان برای برداشت از میادین مشترک که بر نگرانی‌های موجود در ایران افزود.

 

اعلام افزایش قیمت نفت تولیدکنندگان خاورمیانه

 

علاوه بر این اخبار، شرکت‌های ملی نفت ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عراق و کویت، به موازات یکدیگر قیمت‌های رسمی فروش محموله‌های نفتی خود به مقاصد آسیایی و بعضا اروپایی را برای بارگیری در ماه آگوست افزایش دادند.

 

این رشد قیمت‌ها با پیش‌بینی‌هایی مبنی بر رکود جهانی اقتصاد، تخریب گسترده تقاضای نفت و کاهش احتمالی بهای آن همزمان شده است. اما در طرف مقابل به‌نظر می‌رسد که تولیدکنندگان بزرگ خاورمیانه با افزایش قابل‌توجه قیمت بسیاری از گریدهای خود، نگاه متفاوتی به آینده دارند و با این اقدام، سیگنال صعودی به بازار مخابره می‌کنند.

 

پیامد نفتی-گازی نفتی سفر اردوغان به تهران

 

به گزارش ایران مامن ، تازه‌ترین خبرهای دریافتی نشان می‌دهد درپی سفر هفته گذشته «رجیب طیب اردوغان» به تهران، ایران و ترکیه به توافقی جالب توجه برای صادرات نفت و گاز دست ‌یافته‌اند؛ توافقی که احتمالا ترکیه را به صدر جدول خریداران نفت و گاز ایران تبدیل خواهد کرد.

 

 

از سوی دیگر تولیدکنندگان نفت خلیج‌فارس با قیمت‌گذاری گریدهای نفتی خود برای بارگیری در ‌ماه آگوست، کماکان نگاهی صعودی به آینده کوتاه‌مدت بازار نفت دارند؛ نگاهی که درست مانند زمانی است که انتظار می‌رفت چین سرانجام از رکود تقاضا ناشی از قرنطینه خود بازگردد و همزمان کمبود عرضه جهانی نفت پایه‌‌‌‌‌‌های بازار را تحت‌فشار قرار داده بود.

 

افزایش قیمت و چالش فروش نفت

 

«اویل پرایس» در گزارشی اعلام داشته هر اندازه که شرکت ملی نفت ایران برای اعمال این قیمت‌ها تلاش کند؛ قیمت‌های گریدهای ایرانی به شکل فزاینده‌‌‌‌‌‌تری نظری می‌شوند و عملی شدن آنها دشوارتر به‌‌‌‌‌‌نظر می‌رسد. دلیل این امر ورود گسترده گرید نفتی اورال روسیه به بازار هند و چین است که منجر به اشباع بیش از پیش بازار آسیایی شده است.

 

گرید ایران لایت که گرید اصلی صادراتی ایران است، قبلا با تخفیفی ۵ دلاری در هر بشکه نسبت به شاخص عمان/ دبی مبادله می‌‌‌‌‌‌شد؛ اما حالا با افزایش رقابت فوری با ورود روسیه در بازار نفت آسیا – بالاخص چین – و تخفیف‌های گسترده این کشور در کنار ادامه تحریم‌ها علیه ایران، در واقع این گرید نفتی با تخفیف بیشتری به فروش خواهد رسید. اویل‌پرایس در بخش پایانی بررسی قیمت‌گذاری ایران گفته است که در این شرایط، تخفیف‌های ارائه‌‌‌‌‌‌شده توسط شرکت ملی نفت ایران نسبت به شاخص معاملات آتی عمان/ دبی به ازای هر بشکه ۲ رقمی شده است.

 

ترک‌ها جای چشم‌بادامی‌ها را پرمی‌کنند؟

 

در دوره ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» عموما آمار فروش و صادرات نفت ایران محرمانه تلقی شده اما اطلاعات قابل اتکا تا پیش از اعمال تحریم‌ها نشان می‌دهد کشورهای چین، هند، کره‌جنوبی و ژاپن ازجمله عمده‌ترین مقاصد صادراتی صنایع نفت و گاز ایران بوده‌اند که البته به‌نظر می‌رسد در سه سال گذشته کره از این فهرست خارج شده است.

 

ترکیه در طول  ۲۳سال گذشته مشتری ثابت گاز ایران بوده است. حالا به‌نظر می‌رسد ۲کشور برای ورود به فاز تازه‌ای از تعامل و تجارت در حوزه انرژی به توافق‌های مهمی دست‌ یافته‌اند که برای اظهارنظر درباره نتایج آن باید منتظر انتشار جزئیات توافق بین روسای ۲دولت باشیم.

 

درباره وضعیت صادرات نفت به چین هم باید گفت با وجود ادامه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و نیز سرازیر شدن نفت تخفیف‌دار روسی به سمت چین، این کشور همچنان خریدار بزرگ نفت ایران محسوب می‌شود. میزان صادرات ایران به میزان تقریبا ۷ درصد از کل واردات نفت خام چین، با رقابت جریان رو به رشد روسیه مواجه است.

 

آمار گمرکی نشان می‌دهد چین ماه میلادی گذشته، ۲۶۰ هزار تن نفت خام از ایران وارد کرده است؛ رقمی که افتی فاحش نسبت به دوره قبل از جنگ اوکراین را نشان می دهد.

 

 

آمارهای دولتی از وضعیت فروش نفت

 

سخنگوی اقتصادی دولت می‌گوید: افزایش بهای نفت و سایر اقدامات منجر شد تا درآمد حاصل از صادرات نفت ۵۸۰ درصد رشد را طی ۴ ماهه امسال به ارمغان بیاورد. «احسان خاندوزی» اعلام کرده که  برآوردها از عملکرد چهار ماهه دولت، کاهش کسری بودجه را خبر می دهد. منابع درآمدی بودجه امسال با رشد ۴۸ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است. وی افزوده است: با توجه به تلاش‌ها در حوزه افزایش میزان صادرات نفت و تغییرات در قیمت جهانی نفت، شاهد افزایش ۵۸۰‌درصدی وصول درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات در چهار ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بودیم و این مهم از موارد ذیل تبصره۱۴ بود و باعث شد دولت با تنخواه کمتری وضعیت مالی خود را سامان دهد.

 

بر اساس گزارش‌ها ارزش صادرات نفتی ایران در سال گذشته با رشد ۸۴درصدی به ۳۸.۷میلیارد دلار رسیده است. طبق آمار بانک مرکزی، در سال گذشته ارزش صادرات غیرنفتی ایران با رشد ۴۰درصدی به ۴۰.۵میلیارد دلار رسید.

 

ثبت روند رو به رشد درآمدهای نفتی ایران در سال گذشته عمدتا ناشی از ۲عامل، یعنی رشد میزان فروش و صادرات نفت و گاز و همچنین افزایش بهای جهانی این کالاها بوده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات