تاریخ انتشار : یکشنبه 9 مرداد 1401 - 15:35
کد خبر : 14906

بنزین پس کی گران می‌شود؟

بنزین پس کی گران می‌شود؟

«بنزین کی گران می‌شود؟»؛ با این که وزیر اقتصاد چهارم مردادماه اطمینان داد بنزین در ۱۴۰۱ گران نمی‌شود و نتیجه اجرای طرح آزمایشی بنزین روی میز رئیس‌جمهور قرار دارد، اما تقریبا همه متفق‌القولند دولتی که از گرانی نان و اقلام اساسی نمی‌گذرد تا یارانه آن را به تساوی تقسیم کند، از اعداد و ارقام عظیم

«بنزین کی گران می‌شود؟»؛ با این که وزیر اقتصاد چهارم مردادماه اطمینان داد بنزین در ۱۴۰۱ گران نمی‌شود و نتیجه اجرای طرح آزمایشی بنزین روی میز رئیس‌جمهور قرار دارد، اما تقریبا همه متفق‌القولند دولتی که از گرانی نان و اقلام اساسی نمی‌گذرد تا یارانه آن را به تساوی تقسیم کند، از اعداد و ارقام عظیم حذف یارانه سوخت نخواهد گذشت حالا ۱۴۰۱ نشد سال بعد از آن.

 

به گزارش ایران مامن، قیمت یک دلاری بنزین فوب خلیج فارس و دلار ۲۸ هزار تومانی (نرخ رسمی) در کنار بنزین یارانه‌ای در ایران باعث شده تا دولت سالانه ۹۵۴ هزار میلیارد تومان یارانه در این حوزه پرداخت کند که معادل ۶۳ درصد از بودجه عمومی در سال جاری است. از سوی دیگر تفاوت فاحش قیمت این حامل انرژی با کشورهای همسایه که در مواردی تا ۸۰ درصد نیز برآورد می‌شود، باعث شده تا قاچاق با هر هزینه‌ای برای برخی افراد جذاب و اقتصادی باشد. در حال حاضر روزانه  ۲۵۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی در ایران مصرف می‌شود که با هر تراز جهانی و با هر کشوری مقایسه شود بسیار بالا و ۵ تا ۶ برابر استاندارد دنیا است.

 

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، مصرف بنزین در خودروهای‌ داخلی دو برابر میانگین جهانی است که این موضوع ایران را از درآمد سالانه ۲۷۰ هزار میلیارد تومانی از طریق صادرات بنزین محروم کرده است.

 

 

«ایرنا» نیز گزارش داده نگاهی به قیمت بنزین با عدد اکتان ۹۲ در معاملات خلیج فارس نشان می‌دهد هر بشکه بنزین معادل حدود ۱۵۹ لیتر است و یک محاسبه ساده نشان می‌دهد هر لیتر بنزین در خلیج فارس در سال جاری حدود یک دلار بوده که با میانگین قیمت ۲۸هزار تومان برای هر دلار به قیمت صرافی های بانک مرکزی، هر لیتر بنزین در خلیج فارس ۲۸ هزار تومان قیمت می‌خورد.

 

با توجه به قیمت هزار و ۵۰۰ تومانی برای بنزین سهمیه‌ای و ۳ هزار تومانی بنزین آزاد، هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد نیز ۲۵ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند تا به قیمت‌های امروز به دست مصرف‌کننده ایرانی برسد.

 

با این تفاسیر اما «احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد همچنان که اشاره شد در نشست خبری اخیر خود اظهار داشته بعد از گذشت دوره آزمایشی ۵ ماهه روش جدید سهمیه بندی عرضه بنزین در مناطق آزاد، گزارش آن به رییس‌جمهور ارائه شده و بناست درباره ادامه این طرح، جمع‌بندی و بررسی شود.

 

براساس این طرح، همه شهروندان دارای کارت کیشوندی در دوره‌ای که اشاره شد اعم از مالکان خودرو و افراد بدون خودرو، از امکان دریافت سهمیه بنزین ۲۰ لیتری برخوردار شدند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات