تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 مرداد 1401 - 19:30
کد خبر : 14909

ترجمه بحران به زبان فارسی؛ سیلاب، فرونشست و انتظار برای غبار نمک

ترجمه بحران به زبان فارسی؛ سیلاب، فرونشست و انتظار برای غبار نمک

تغییرات اقلیمی که از سال‌ها پیش درباره آن هشدار می‌دادند و خیلی از ما آن را مساله‌ای ثانویه‌ای و بعضا دغدغه‌ای لاکچری تصور می‌کردیم، حالا فرش از زیر پای ما می‌کشد و سقف بر سرمان خراب می‌کند.   رفتار طبیعت کاملا غیرعادی است. شاید بعضی بگویند پیش از این هم بارها سیل به راه افتاده

تغییرات اقلیمی که از سال‌ها پیش درباره آن هشدار می‌دادند و خیلی از ما آن را مساله‌ای ثانویه‌ای و بعضا دغدغه‌ای لاکچری تصور می‌کردیم، حالا فرش از زیر پای ما می‌کشد و سقف بر سرمان خراب می‌کند.

 

رفتار طبیعت کاملا غیرعادی است. شاید بعضی بگویند پیش از این هم بارها سیل به راه افتاده آن هم در میانه تابستان و به خاطر وجود شبکه‌های اجتماعی اتفاقاتی مانند سیل استهبان و امامزاده داود و شهرهای جنوبی اینچنین درشت پیش چشم ما خودنمایی می‌کند اما واقعیت چیزی دیگر است.

 

کمتر از یک هفته بعد از سیلاب رودبال استهبان در استان فارس که بیش از ۲۰ هم‌وطن را به کام مرگ کشاند، جاری شدن سیل در نواحی جنوب کشور و نیز مناطق شمالی استان تهران باز هم قربانی بر جای گذاشت.

 

بعد از ظهر روز پنجشنبه ششم مردادماه استاندار تهران اعلام داشت در پی سیلی که حدود ساعت یک و نیم امروز امامزاده داود را درنوردید، ۶ نفر جان باخته‌اند، ۱۰ نفر مصدوم شده‌اند و ۱۴ نفر هم در شمار مفقودان هستند.

 

 

همزمان، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از جان باختن ۱۲ نفر در سیلاب‌های روزهای اخیر خبر داد و گفت که پنج نفر در استان سیستان و بلوچستان و ۷ نفر در استان تهران جان باخته‌اند.

 

پس از انتشار تصاویر هولناک سیل امامزاده داود بود که تخلیه این منطقه صورت گرفت؛ منطقه‌ای که رسانه‌ها از آواره شدن و سپس اسکان اضطراری نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از ساکنانش در چادر خبر می‌دهند.

 

اوضاع در شهرهای استان‌های جنوبی هم بسیار پرخطر است؛ از سیستان و بلوچستان و یزد تا کهگیلویه و خوزستان. بعد از گذشت چند روز که نزدیک به ۴۰ نفر قربانی سیلاب شده‌اند هشدارها جدی‌تر شده که مردم به مسیل‌ها و مناطق پرخطر نزدیک نشوند.

 

همه این‌ها در حالی است که نواحی شمالی کشور دچار خشکسالی بی‌سابقه‌ای شده‌است. چند روز پیش هواشناسی استان گلستان اعلام کرد کاهشی ۸۹ درصدی در بارندگی این استان نسبت به سال قبل در تیرماه ثبت شده است.

 

به گزارش ایران مامن، اوضاع هوا هم طی ماه‌های اخیر بی‌سابقه بوده و بی‌توجهی مزمن به معضل ریزگردهای خوزستان و استان‌های غربی باعث شد تا امسال تحت تاثیر خشکی شدید اراضی کشورهای خاورمیانه به خصوص عراق و ایران، بسیاری از شهرهای کشور از جمله تهران شاهد خیزش ریزگردها باشند.

 

دمای هوا نیز به گفته معاون اداره کل هواشناسی تهران در تیرماه امسال «به نحو محسوسی» گرم‌تر از همیشه بوده است.

 

در این میان، فرونشست زمین از دشت‌ها به شهرها کشیده شده که آخرین آن در خیابان سپاه تهران اتفاق افتاد؛ حادثه‌ای که می‌توانست به جای خیابان زیر پای خانه‌های مسکونی را خالی کند و ده‌ها نفر را به کام مرگ بفرستد.

 

 

همه این‌ها به ما می‌گوید که باید ساختار سیاسی و اداری فکری اساسی برای این وضعیت بکند. رئیس بخش زلزله و فرونشست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی فروردین امسال با بیان اینکه در حال حاضر فرونشست تهران به سالانه ۲۴ سانتی متر رسیده است، اظهار داشت: استخراج آب‌های زیرزمینی برای «تأمین آب شرب یا آبیاری فضاهای سبز» و «همچنین شبکه فاضلاب تهران» دو مانع اصلی نفوذ به لایه‌های آب دار زمین در تهران هستند.

 

این در حالی است که نهایت مدیریت بحران امروزِ شهرداری ایستادن شهردار با کت و شلوار در میان گل و لای امامزاده داود بود و به نظر نمی‌رسد برای فرونشست حتی دستورکاری در نهاد اداری شهری مطرح باشد.

 

 

صدها کیلومتر آنسو تر دریاچه ارومیه آخرین نفس‌ها را می‌کشد تا چند سال بعد به علاوه ریزگرد حتی ساکنان پایتخت هم غبار نمک تنفس کنند.

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات