تاریخ انتشار : جمعه 14 مرداد 1401 - 21:16
کد خبر : 15061

دیگر دانشگاه گریزگاه نیست

دیگر دانشگاه گریزگاه نیست

تا چند سال پیش، موفقیت در کنکور و ورود به دانشگاه‌های برتر کشور به خصوص در رشته‌های پرطرفدار هنوز کورسویی از امید برای کسانی داشت که می‌خواستند از دره شکاف‌های اقتصادی و اجتماعی پرش کنند.   نتایج امتحانات نهایی و اعلام وضعیت تحصیلی نفرات برتر کنکور سراسری، فاصله میان دانش‌آموزان محصل در مدارس دولتی با

تا چند سال پیش، موفقیت در کنکور و ورود به دانشگاه‌های برتر کشور به خصوص در رشته‌های پرطرفدار هنوز کورسویی از امید برای کسانی داشت که می‌خواستند از دره شکاف‌های اقتصادی و اجتماعی پرش کنند.

 

نتایج امتحانات نهایی و اعلام وضعیت تحصیلی نفرات برتر کنکور سراسری، فاصله میان دانش‌آموزان محصل در مدارس دولتی با دیگر مدارس خاص را به وضوح نشان داد. از چندسال گذشته که سهم دانش‌آموزان مدارس خاص در گردونه برترین‌های «کنکور سراسری »  به طور مشهودی افزایش یافت، زنگ خطر تشدید ناعدالتی آموزشی نیز به صدا درآمد.

 

به گزارش ایران مامن، براساس اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر وضعیت تحصیلی نفرات برتر کنکور، «از مجموع ۴۰ داوطلبی که از سوی سازمان سنجش به‌عنوان برترین‌ها معرفی‌شده‌اند ۲۹ داوطلب در مدارس سمپاد، ۹ داوطلب در مدارس غیردولتی، یک دانش‌آموز در مدرسه دولتی و یک دانش‌آموز در دبیرستان نمونه دولتی تحصیل کرده‌اند.»

 

این آمار نشان می دهد که حدود ۸۵ درصد از دانش‌آموزان کشور در مدارس دولتی عادی تحصیل می‌کنند که سهمشان از رتبه‌های برتر و رتبه‌های زیر ۳۰۰۰، حدود ۲.۵ درصد است. همچنین کمتر از ۲ درصد از دانش‌آموزان کشور در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل می‌کنند که سهم آنها از رتبه‌های برتر و رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ در کنکور سراسری، ۷۲.۵ درصد است.

 

تقریبا ۱۲ درصد از دانش‌آموزان کشور در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند که مدارس خاص غیردولتی، کمتر از یک درصد دانش‌آموزان کشور را پوشش می‌دهند، این یک درصد، سهمشان ۲۲.۵ درصد از رتبه‌های برتر کنکور است.

 

حدود یک درصد از دانش‌آموزان کشور در مدارس نمونه دولتی تحصیل می‌کنند که سهم آنها نیز ۲.۵ درصد است.

 

مدارس استعدادهای درخشان و مدارس خاص غیرانتفاعی با پوشش ۳ درصدی آموزش در کل کشور، سهم ۹۵ درصدی از رتبه‌های برتر را ازآن خود کرده‌اند.

 

 

براساس داده‌های حاصل از ۴۰ برگزیده آزمون سراسری ۱۴۰۱ در گروه‌های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، زبان و هنر توزیع جنسیتی از برتری دخترها نسبت به پسرها حکایت دارد، سهم دخترها ۷۱ درصد و سهم پسرها ۲۹ درصد بوده البته که در میان ۱۰ برگزیده رشته ریاضی و زبان‌های خارجی دختران هیچ سهمی نداشته و در رشته هنر دختران پررنگ‌تر از سایر رشته‌ها حضور دارند.

 

 

این طور که معلوم است قبولی در کنکور حد قابل توجهی در انحصار مؤسسات کنکوری و مدارس خصوصی است. آنها با اخذ هزینه های گزاف، قبولی در کنکور را تضمین می کنند.  در این مؤسسات آنچه بیش از همه به چشم می خورد این است که کنکوری ها توسط مدرسینی تعلیم می بینند که  خود طراحان سئوالات کنکورند و یا  نمونه سوالات  را در اختیار  دانش آموزان طبقات بالاتر قرار میدهند.

 

قربانی داستان کنکور، دانش‌آموزان طبقات پایین‌تر جامعه هستند، حالا باید مصداق عینی آن را با انتشار نتایج کنکور مشاهده کرد و امسال نیز همانند سال‌های قبل با اعلام اسامی نفرات برتر کنکور  یک بار دیگر اثبات شد که تمام آنها، دانش‌آموزان مدارس خاص از سمپاد تا نمونه دولتی یا غیردولتی‌ هستند و باز هم دست مدارس دولتی خالی است. پروژه پولی شدن آموزش در ایران در حالی به سرعت به پیش می رود که  اصل ۳۰ قانون اساسی کشور بر فرصت های آموزشی رایگان و عمومی برای همه افراد جامعه تاکید کرده است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات