تاریخ انتشار : یکشنبه 30 مرداد 1401 - 23:51
کد خبر : 15343

جنگ زنانه با آتش

جنگ زنانه با آتش

آتش‌نشانی در ایران تا همین چند وقت پیش حرفه‌ای کاملا مردانه محسوب می‌شد اما اکنون دیگر اینگونه نیست.   به گزارش  ایران مامن  آذر ماه سال ۹۹ اعلام شد که قرار است ۱۶ آتش‌نشان زن تا پایان پاییز جذب شهرداری تهران شوند. پس از گذشت حدود  ۲ سال، قدرت‌الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات

آتش‌نشانی در ایران تا همین چند وقت پیش حرفه‌ای کاملا مردانه محسوب می‌شد اما اکنون دیگر اینگونه نیست.

 

به گزارش  ایران مامن  آذر ماه سال ۹۹ اعلام شد که قرار است ۱۶ آتش‌نشان زن تا پایان پاییز جذب شهرداری تهران شوند. پس از گذشت حدود  ۲ سال، قدرت‌الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران حدود یک هفته پیش در گفت‌وگو با ایسنا، درباره زمان ورود آتش‌نشانان زن به این سازمان گفت: در سال جاری باید ۱۶ آتش‌نشان زن را در میان نیروهای عملیاتی سازمان به کارگیری کنیم و در سال‌های آینده نیز تعداد آن را تکمیل کنیم.

 

آن طور که خبرها حکایت می‌کند قبلاً تعدادی آتش‌نشان زن داوطلب وجود داشت که در بعضی عملیات‌ها شرکت می‌کردند و در حادثه پلاسکو نیز آتش‌نشانان زن داوطلب، پشتیبان بودند. حالا مدیرعامل آتش‌نشانی با بیان اینکه نباید به این تعداد آتش‌نشان زن بسنده کنیم گفته است:‌ کادر پرسنل خانم باید همپای آقایان تکمیل شود و این روند تا زمانی که احساس کنیم نیاز به آتش‌نشان زن در پایتخت هنوز برطرف نشده ادامه خواهد داشت.

 

این نخستین بار است که قرار است در شهرداری تهران آتش‌نشان زن مشغول به کار شود. تمامی مراحل و مجوزهای لازم برای استخدام این افراد اخذ شده است و شورای اسلامی شهر تهران هم با این موضوع مشکلی نداشته است.

 

 

در سطح جهانی سال ۱۸۱۸ میلادی بود که مولی ویلیامز زن آفریقایی – آمریکایی در نیویورک برای اولین‌بار آتش‌نشان شد یعنی تقریباً ۲۰۴ سال پیش اما سهم ایران از حضور پرسابقه زنان در قامت آتش‌نشان اندک بوده و  شکل و شمایل یک طرح جذاب را داشته تا تصمیمی واقعی. به همین‌خاطر مدیریت شهری پایتخت، پیگیر جذب آتش‌نشانان زن شده تا بتواند گامی مهم را هم در استخدام بانوانی که علاقه‌مند به حضور در این عرصه هستند، بردارد و هم به دختران و بانوانی که در حوادث و مواقع بحرانی به کمک هم‌جنس خود نیاز دارند، پاسخ داده شود.

 

در این بین، کرج سال‌ها جلوتر توانسته با راه‌اندازی ایستگاه آتش‌نشانی زنان، تنها شهری در کشور لقب بگیرد که آتش‌نشان زن را به شکل رسمی در خدمت گرفته است.

 

سال ۱۳۸۱برای نخستین‌بار فراخوان جذب آتش‌نشانی در کرج منتشر و ۱۱بانوی علاقه‌مند به این کار، جذب شدند. سال ۱۳۸۲نیز ایستگاه آتش‌نشانی زنان رسما کارش را شروع کرد؛ ایستگاهی که رئیس، فرمانده و نیروها، همگی زن هستند و مانند سایر ایستگاه‌های آتش‌نشانی تجهیزات مدرنی برای عملیات‌ نجات و حریق دارند. دیدن زنان در قامت آتش‌نشان و شغلی که به‌نظر عامه مردم، مردانه است، برای بعضی سبب شعف می‌شود. البته هستند خیلی‌ها که می‌گویند زنان به دلیل طبیعتشان نباید وارد این قبیل مشاغل شوند.

 

ایستگاهی در خیابان امامزاده حسن، یکی از خیابان‌های اصلی شهر کرج و داخل کوچه عریضی قرار دارد. روی تابلوی قرمز عبارت «بانوان» نشان‌دهنده وجه تمایز آن است.

 

تاکنون مانع بزرگ بر سر آتش‌نشان شدن بانوان، تعریف آتش‌نشانی به عنوان فعالیتی مردانه بوده، در حالی که این تنها یک تصور یک‌بعدی از دید طرفداران برابری توان زنان و مردان است. به گفته برخی آتش‌نشانان، همه عملیات‌های آتش‌نشانی الزاما خاموش کردن آتش نیست و در بسیاری از موارد آتش‌نشانان با حوادث خاص دیگری روبه‌رو می‌شوند که ضرورت حضور یک آتش‌نشان زن را دو برابر می‌کند مثلا برای امدادرسانی در برخی از حوادث نیاز به حضور آتش‌نشانان زن وجود دارد.

 

از منظری نزدیک به آنچه بیان شد، خلقت زنان متفاوت از مردان است و باید بپذیریم حساس و لطیفند اما زنان آتش‌نشان آموخته‌اند در مواجهه با حوادث حریق و نجات، هیچ‌گاه احساساتی برخورد نکنند و می‌دانند که نجات جان یک هموطن حادثه‌دیده به تصمیم و امدادرسانی آنها بستگی دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات