تاریخ انتشار : جمعه 28 مرداد 1401 - 19:06
کد خبر : 15368

آمریکا، چین و جنگ‌هایی که کمتر از آن شنیده‌ایم

آمریکا، چین و جنگ‌هایی که کمتر از آن شنیده‌ایم

سفر اخیر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان تازه‌ترین نمود تقابل میان واشنگتن و پکن بود اما هزاران عرصه زد و خورد میان دو قدرت شرقی و غربی وجود دارد که در حوزه‌های دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی، سایبری، فرهنگی و … کمتر به چشم می‌آید.   به گزارش ایران مامن، اردیبهشت ماه امسال بود

سفر اخیر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان تازه‌ترین نمود تقابل میان واشنگتن و پکن بود اما هزاران عرصه زد و خورد میان دو قدرت شرقی و غربی وجود دارد که در حوزه‌های دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی، سایبری، فرهنگی و … کمتر به چشم می‌آید.

 

به گزارش ایران مامن، اردیبهشت ماه امسال بود که سرویس اطلاعاتی کره جنوبی اعلام کرد، این کشور در کنار کانادا و لوکزامبورگ رسما در مرکز همکاری دفاعی سایبری سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در «تالین» استونی پذیرفته شد؛ رخدادی که با واکنش شدید چینی‌ها مواجه شد.

 

چینی‌ها هم البته در برابر اقدام آمریکا برای یارکشی و تنگ‌تر کردن حلقه امنیتی پیرامونی اژدهای زرد دست‌بسته نمانده‌اند.

 

 

اخیراً و با افشای یک معاهده امنیتی بین چین و دولت جزایر سلیمان، نگرانی‌های زیادی درباره افزایش تحرکات نظامی پکن در منطقه اقیانوس آرام جنوبی برای کشورهای غربی به خصوص ایالات‌متحده و استرالیا ایجاد شده است. در راستای همین نگرانی بود که واشنگتن چندی قبل با ارسال یک هیات بلندپایه نظامی به جزایر سلیمان و طرح نگرانی‌های خود تهدید کرد در صورت ایجاد پایگاه نظامی چین در این کشور جزیره‌ای، هیچ خط قرمزی برای مقابله با حضور نظامی پکن را رعایت نخواهد کرد.

 

جزایر سلیمان، مجمع‌الجزایری متشکل از شش جزیره بزرگ و نزدیک به ۱۰۰۰ جزیره کوچک در شمال غربی وانواتو و شرق پاپوآ گینه نو است. ساکنان این جزایر در اواسط دهه ۱۹۷۰ استقلال خود را از بریتانیا به دست آوردند. بعد از استقلال، استرالیا امنیت این کشور جزیره‌ای را با ۷۰۰ هزار نفر جمعیت که هیچ نیروی نظامی دائمی ندارد تامین کرده است. با این حال در سال‌های اخیر چین به بازیگر مسلط در سیاست جزایر سلیمان تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۹ دولت این کشور جزیره‌ای به طور ناگهانی شناسایی دیپلماتیک تایوان را پس گرفت و با مجموعه سیاست‌هایی با پکن همراه شد.

 

در همین پیوند، ایالات‌‌‌‌‌‌متحده آمریکا هفته گذشته سیاست جدید خود در قبال آفریقا را اعلام و آن را در جهت مقابله با نفوذ روزافزون چین و روسیه عنوان کرد؛ نفوذ اقتصادی چین و اقتصادی و نظامی روسیه.

 

 

متعاقب اعلام این خبر، سفر «آنتونی بلینکن» وزیرخارجه ایالات‌‌‌‌‌‌متحده، به کشورهای آفریقایی از جمله آفریقای‌جنوبی، روآندا و جمهوری خلق کنگو مورد توجه قرار گرفت.

 

چین در سال‌های گذشته محبوب قلوب بسیاری از رهبران کشورهایی آفریقایی بوده است و بدون رعایت معیارهای معمول اعطای وام،‌ میلیاردها دلار به حکام کشورها وام‌هایی کم‌‌‌‌‌‌بهره و البته بدون‌نظارت می‌دهد و در عوض قراردادهایی بلندمدت برای استفاده از منابع طبیعی، عمدتا معادن این کشورها منعقد می‌کند و تنها کاری که در جهت منافع دو جانبه انجام می‌دهد ایجاد زیرساخت‌‌‌‌‌‌هایی است که برای فعالیت تجاری خود ایجاد می‌کند اما مزایای آن به آفریقایی‌‌‌‌‌‌ها نیز می‌رسد.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات