تاریخ انتشار : یکشنبه 30 مرداد 1401 - 15:17
کد خبر : 15393

چهار راهکار مدافعان سلامت برای تحقق مطالباتشان

چهار راهکار مدافعان سلامت برای تحقق مطالباتشان

«نمایندگان مجلس! راهکارهای خروج از بن‌بست فوق العاده خاص  کادر سلامت را پیگیری کنید» عنوان مطلبی است که «محمدرضا سقائیان فرد» در اختیار ایران مامن قرار داده و متن آن را در ادامه می‌خوانیم:   آخرین نامه وزیر محترم بهداشت به هیأت رییسه مجلس مبنی بر بیان موانع برقراری فوق العاده خاص کادر سلامت حاوی

«نمایندگان مجلس! راهکارهای خروج از بن‌بست فوق العاده خاص  کادر سلامت را پیگیری کنید» عنوان مطلبی است که «محمدرضا سقائیان فرد» در اختیار ایران مامن قرار داده و متن آن را در ادامه می‌خوانیم:

 

آخرین نامه وزیر محترم بهداشت به هیأت رییسه مجلس مبنی بر بیان موانع برقراری فوق العاده خاص کادر سلامت حاوی نکاتی است که بصورت مختصر به آن خواهیم پرداخت.

 

نکته اول؛ بیان منع قانونی که از سوی نمایندگان مجلس در جزء ۳ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ لحاظ کرده اند که «صدور هر گونه مجوز جدید برای افزایش حقوق و مزایای مستمر و فوق العاده‌ها و نظایر آن توسط مراجع ذی‌ربط تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار خارج از افزایش‌های قانون بودجه ممنوع است.»

 

راه حل واضح و مشخص است که پیشنهاد کردیم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به تهیه و تنظیم طرح «اصلاح بودجه ۱۴۰۱ با قید دو فوریتی» اقدام و این ممنوعیت را برای وزارت بهداشت به منظور برقراری فوق العاده خاص کادر سلامت استثنا کنند.

 

مسلما تلاش های بیش از دو ساله کادر سلامت در مبارزه بی امان با دشمن خون‌ریز و بی‌رحم بنام ویروس کرونا بر هیچ وجدان آگاهی پوشیده نیست و پیگیری های چندین ماهه آنان برای برآورده ساختن مطالبات به‌حق و قانونی‌شان که جز با حمایت های لفظی مسئولان دولت همراه بوده، بر همگان ثابت شده است و اینک بدون هیچ دستیابی به نتیجه به منزل و ایستگاه آخر برسد، برای تمامی کادر سلامت سخت و ناگوار است.

 

نکته دوم؛ عدم تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه  کشور برای این موضوع است که متاسفانه گویا هیچ قدرتی قادر به متقاعد ساختن این سازمان و بخصوص رئیس آن آقای میرکاظمی به حمایت از حوزه سلامت و کادر سلامت نیست. چرا که این سازمان در خصوص پرداخت به موقع حقوق و مزایای قانونی کادر سلامت نیز طی ماه‌های اخیر با  کارشکنی مکررحقوق های آنان را با تاخیر چند روزه به انجام رسانده است.

 

این نحو برخورد  و گروکشی کردن حقوق مدافعان سلامت فارغ از اینکه اخلاقی نیست حتی فریاد برخی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را نیز درآورده که حمایت از سلامت اصلا در این سازمان جایگاهی ندارد و با رصد این نوع رفتارها به وجود جریان یا اشخاص سلامت ستیز در این سازمان بیشتر می‌توان پی برد که وظیفه نهادهای اطلاعاتی امنیتی است با ورود در این بحث مانع از ایجاد بحران در حوزه سلامت و کادر سلامت شوند.

 

 

اما راهکار پیشنهادی ما جهت خروج از این بن بست برقراری فوق العاده خاص عبارتند از؛

 

اول: وزیر بهداشت باید به پاس قدردانی عملی از تلاش‌های مدافعان سلامت درخواست افزایش ردیف اعتباری وزارت در خصوص برقراری فوق العاده خاص را در بودجه سال ۱۴۰۲ جهت ارایه به دولت  از همین الان در دستور کار خویش قرار دهد. لازم به ذکر است که برقراری این مهم نباید به سال بعد موکول شود و طبق راهکارهای بعدی جهت سال جاری بایستی محقق سازند.

 

دوم: دولت بنا به تعهد اخلاقی و دستور صریح حمایتی رئیس جمهور باید همراستا با نمایندگان مجلس بخصوص کمیسیون بهداشت و درمان نسبت به تهیه لایحه اصلاح بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر رفع موانع تحقق فوق العاده خاص من جمله حذف جزء ۳ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ و نیز درخواست افزایش اعتبار را به مجلس ارایه دهد و این مهم را جهت سال جاری برقرار و اجرایی کند.

 

سوم: دولت همچنین می‌تواند با کسب مجوز مربوطه از محل درآمد سایر وزارتخانه‌ها که کمترین سهم را در مبارزه با کرونا داشته‌اند و بیشترین درآمد را در  این مدت کسب کرده‌اند مثل وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت که درآمد سرشاری از فروش بسته های اینترنتی طی این دوران کسب کرده  یا درصدی از وزارت نفت و وزارت اقتصاد و دارایی یا از محل فروش اموال مازاد دستگاه‌های دولتی، به عنوان محل تامین اعتبار اختصاص فوق‌العاده خاص در لایحه اصلاحی خود جهت بودجه ۱۴۰۱ به مجلس پیشنهاد دهد.

 

چهارم: با توجه به اراده حاکمیت و دولت بر دستیابی به «توافق خوب»، دولت می‌تواند همچنین از محل آزادسازی منابع ارزی که در سایر کشورهایی مانند چین، کره جنوبی، ژاپن، انگلیس، عراق و…  بلوکه شده است نیز بعنوان منابع تامین اعتبار فوق العاده خاص مدافعان سلامت در سال گذشته و جاری استفاده کند.

 

تحقق این خواسته به‌حق مدافعان سلامت فقط و فقط با اراده عملی اعضای هیات دولت و نمایندگان مجلس با نگاه قدردانی از مجاهدت‌های کادر سلامت محقق خواهد شد تا خستگی جسمی و روحی مضاعفی را که بر مدافعان سلامت طی این  بیش از دو سال وارد آمده پ ترمیم بخشند و انرژی مضاعفی را برای ادامه مسیر مبارزه در آنان ایجاد کنند ان شاءالله.

 

در پایان ذکر این نکته ضروری است که  اگر نمایندگان مجلس خواهان حمایت و رأی کادر سلامت در زمان انتخابات برای خود هستند امروز باید در حمایت از مدافعان سلامت به‌صورت عملی وارد میدان شوند و گره های موجود را بگشایند.

 

قدردانی عملی از مطالبات مدافعان سلامت به‌خاطر مجاهدت‌های آنان از سوی نمایندگان مجلس می‌تواند به قدردانی کادر سلامت از این اقدام منجر شود در غیر این‌صورت انتظار هیچگونه حمایتی را از کادر سلامت در زمان انتخابات نداشته باشند.

و بنظر این دو بیتی باباطاهر ب‌خوبی تبیین کننده مواضع خواهد بود که :

«چه خوش بی‌‌مهربانی هر دو سر بی

که یک‌سر مهربانی دردسر بی»

 

عضو کوچکی از کادر سلامت کشور

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Hamed یکشنبه , ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴

برقراری فوق العاده خاص کادربهداشت ودرمان باضریب۳حق مسلم وقانونی وهمچنین جبران بخشی از زحمات مدافعان جانفشان سلامت…لطفا”رسیدگی فرمایید”

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات