تاریخ انتشار : دوشنبه 31 مرداد 1401 - 21:38
کد خبر : 15407

افسران روسی بیخ گوش آمریکا

افسران روسی بیخ گوش آمریکا

به گزارش ایران مامن، یکی از دلایل مخالفت مسکو با گسترش ناتو به سمت شرق که اوایل اسفند پارسال منجر به لشکرکشی به اوکراین شد، استفاده گسترده از خاک اعضای ناتو برای اقدامات اطلاعاتی-امنیتی علیه روسیه است از جمله طی سال‌های گذشته لهستان به یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های ناتو در شرق اروپا تبدیل شده و

به گزارش ایران مامن، یکی از دلایل مخالفت مسکو با گسترش ناتو به سمت شرق که اوایل اسفند پارسال منجر به لشکرکشی به اوکراین شد، استفاده گسترده از خاک اعضای ناتو برای اقدامات اطلاعاتی-امنیتی علیه روسیه است از جمله طی سال‌های گذشته لهستان به یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های ناتو در شرق اروپا تبدیل شده و روس‌ها نشان داده‌اند تبدیل اوکراین به لهستانی دیگر را تحمل نخواهند کرد.

 

البته روس‌ها هم اقداماتی متقابل صورت داده و گفته می‌شود پشت مرزهای این کشور فعالیتی گسترده دارند. یک ماه بعد از حمله به اوکراین بود که «گلن وان هرک» فرمانده کل منطقه نظامی که ایالات متحده، کانادا، مکزیک و باهاما را پوشش می دهد، مدعی شد: بیشترین تعداد از اعضای اطلاعات نظامی روسیه در جهان در حال حاضر در مکزیک حضور دارند. آنها پرسنل اطلاعاتی روسیه هستند؛ ادعایی که سفارت روسیه در مکزیک به سرعت آن را رد کرد.

 

این ژنرال آمریکایی همچنین اظهار داشت پس از آغاز جنگ اوکراین عوامل اطلاعاتی روسیه و چین در کل منطقه‌ای که به عنوان حوزه استحفاظی و تحت مأموریت فرماندهی شمالی ایالات‌متحده شناخته می‌شود مانند جزایر کارائیب و به ویژه باهاما موضع بسیار تهاجمی و فعالی را اتخاذ کرده‌اند و هم‌زمان با حساس‌تر شدن رقابت اطلاعاتی بین ایالات‌متحده و روسیه بر سر مناقشه اوکراین، آمریکای لاتین و کارائیب ظرفیت جذب پرسنل اطلاعاتی از هر دو کشور ایالات‌متحده و روسیه و در نتیجه چرخش به سمت هر یک از آن‌ها را دارند.

 

همزمان با تکذیب روس‌ها، «آندریاس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهور مکزیک طی یک کنفرانس خبری اعلام داشت مکزیک یک کشور مستقل محسوب می‌شود و یک قلمرو یا پایگاه برای مسکو، پکن یا واشنگتن نیست که هر یک از آن‌ها بخواهند از خاک کشورش برای جاسوسی علیه دیگری استفاده کنند.

 

با وجود این اظهارات، تشکیل گروه دوستی مکزیک و روسیه طی ماه‌های اخیر باعث ‌شد تا برخی از مقامات غربی از جمله «کن‌ سالازار» سفیر ایالات‌متحده در مکزیک بیش‌ازپیش از بی‌طرفی این کشور در قبال درگیری اوکراین و روسیه را زیر سوال ببرد.

 

از سویی دیگر ژنرال وان ‌هرک نیز در سخنان خود در مجلس سنا در خصوص تبعات حضور افسران اطلاعاتی روسیه در مکزیک مدعی شده که کشورهایی مثل روسیه و چین در این شرایط خواهند توانست تا از کارتل‌های بین‌المللی مواد مخدر در این منطقه به نفع خود استفاده کرده و از این طریق با به دست‌آوردن اشراف اطلاعاتی بر منافع آمریکا در قلب ایالات‌متحده به اقدامات خرابکارانه بر ضد منافع این کشور همچون مداخله در انتخابات آمریکا، تلاش برای کودتا در مونته‌نگرو در سال ۲۰۱۶، انجام یک حمله سایبری به آژانس جهانی ضد دوپینگ و مسموم کردن «سرگئی اسکریپال» افسر سابق اطلاعاتی روسیه و دخترش در بریتانیا اقدام کنند.

 

آنچه به تازگی و در ماه‌های اخیر گمانه‌زنی‌ها در خصوص حضور نیروهای اطلاعاتی روسیه در مکزیک را بیشتر بر سر زبان‌ها انداخته انتشار خبری در خصوص اعتراف یک دانشمند برجسته مکزیکی به نام «هکتور کابررا فوئنتس» به همکاری با ماموران اطلاعاتی روسیه است که داستان جالبی دارد.

 

بنابر آنچه تارنمای «ساینتیست» در این زمینه منتشر ساخته در روز ولنتاین ۲۰۲۰ یک نگهبان امنیتی در هتلی در میامی آمریکا زن و شوهری را در خودرویی دیده که خودروی دیگری را دنبال می‌کردند و از پلاک آن عکس می‌گرفتند. مامور امنیتی که به این رفتار مشکوک شده‌ به پلیس گزارش داده و پلیس این زوج را دستگیر و بازجویی کرده است. اف‌بی‌آی بعداً اعلام کرده که طی مراحل بازجویی معلوم شده یکی از این دو نفر محقق برجسته قلب و عروق هکتور کابررا فوئنتس بوده که به دستور سرویس خارجی روسیه ماموریت داشته تا یک مأمور اف‌بی‌آی را زیر نظر بگیرد.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات