تاریخ انتشار : سه شنبه 1 شهریور 1401 - 18:48
کد خبر : 15422

توافق در آژانس گیر کرده یا کاخ سفید؟

توافق در آژانس گیر کرده یا کاخ سفید؟

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه بدون دریافت پاسخ معتبر از ایران، پرونده تحقیقات را نمی‌بندم، گفته است: این ایده که ما به صورت سیاسی تحقیقاتمان را متوقف کنیم، برایمان غیرقابل قبول است. تهران باید پاسخ‌های لازم را بدهد، باید به ما دسترسی به افراد و اماکن لازم را هم

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه بدون دریافت پاسخ معتبر از ایران، پرونده تحقیقات را نمی‌بندم، گفته است: این ایده که ما به صورت سیاسی تحقیقاتمان را متوقف کنیم، برایمان غیرقابل قبول است. تهران باید پاسخ‌های لازم را بدهد، باید به ما دسترسی به افراد و اماکن لازم را هم بدهد.

 

به گزارش ایران مامن، این اظهارات رئیس آژانس، واکنش «نور نیوز» نزدیک به شورای عالی امنیت ملی را چنین برانگیخت: رافائل گروسی  به همراه رژیم صهیونیستی اصلی‌ترین مانع برای به نتیجه رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌ها است.

 

این در حالی است که بسیاری می‌گویند گره اصلی توافق نهایی در کاخ سفید به چشم می‌آید و در تصمیم آژانس نقش تعیین‌کننده دارد.

 

رافائل گروسی مدیرکل آژانس

 

تعلل آمریکایی‌ها در پاسخ دادن به جمع‌بندی ارائه شده از سوی ایران، اکنون به معمایی برای تمامی طرفین تبدیل شده است؛ جمع‌بندی که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره آن گفته «پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا درباره توافق هسته ای بسیار منطقی است.»

 

به نوشته برخی رسانه‌ها، شورای امنیت ملی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با نوع پاسخ دادن به جمع‌بندی ارائه شده از سوی ایران اختلاف نظر دارند.

 

به گفته «رحمان قهرمانپور» تحلیلگر مسائل استراتژیک، جدا از سناریوی امتیازگیری از تهران، در داخل آمریکا دو جناح معتدل و رایکال یعنی جناح «آنتونی بلینکن» و «جیک سالیوان» سعی دارند به اجماع نظر برسند و این کار سختی است. شاید هم آمریکایی‌ها انتظار داشتند ایران متن پیشنویس را رد کند و این‌ها بتوانند مانور تبلیغاتی دهند و ایران را مسئول شکست مذاکرات معرفی کنند اما این موضوع هم محقق نشد. احتمال دارد عملیات روانی و بازی رسانه‌ای باشد و آمریکایی‌ها بگویند حالا که ایران علاقه‌مند است، خود را کم میل نشان دهیم تا ایران از بخشی از خواسته‌هایش در این روند یا در آینده بکاهد.

 

در میانه سکوت مقام‌های رسمی واشنگتن در واکنش به پاسخ ارائه شده از سوی ایران به پیشنویس نهایی اتحادیه اروپا، یک مقام آمریکایی به «اکسیوس» گفته است: توافق در وین ممکن است نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌تر باشد اما همچنان نتیجه مذاکرات دارای ابهام است زیرا هنوز شکاف‌هایی وجود دارد. در هر حال، توافق قریب‌الوقوع به‌نظر نمی‌رسد.

 

بر اساس برخی گزارش‌ها، «ایال هولاتا» مشاور امنیت اسرائیل قرار است به واشنگتن برود و در کاخ سفید با همتای آمریکایی خود دیدار کند. شواهد امر حاکی از آن است که اسرائیل از اطمینان‌بخشی‌های آمریکا راضی نشده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات