تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 شهریور 1401 - 15:02
کد خبر : 15443

تورم و حذف دلار یارانه‌ای؛ آمار چه می‌گوید؟ مردم چه می‌گویند؟

تورم و حذف دلار یارانه‌ای؛ آمار چه می‌گوید؟ مردم چه می‌گویند؟

به گزارش ایران مامن، تازه‌ترین آمار رسمی که درباره تورم انتشار یافته، با تیترهای مختلفی در گزارش رسانه‌ها جای گرفت. برخی روی افزایش نرخ سالانه تورم متمرکز شدند.   به نوشته «بی بی سی فارسی» نرخ تورم سالانه خانوارهای ایرانی در مرداد ماه امسال به ۴۱.۵ درصد رسیده که نسبت به ماه قبلی (تیر ماه)

به گزارش ایران مامن، تازه‌ترین آمار رسمی که درباره تورم انتشار یافته، با تیترهای مختلفی در گزارش رسانه‌ها جای گرفت. برخی روی افزایش نرخ سالانه تورم متمرکز شدند.

 

به نوشته «بی بی سی فارسی» نرخ تورم سالانه خانوارهای ایرانی در مرداد ماه امسال به ۴۱.۵ درصد رسیده که نسبت به ماه قبلی (تیر ماه) یک درصد افزایش داشته است. نرخ تورم سالانه، درصد تغییر قیمت‌ها در دوازده ماه منتهی به ماه مورد نظر (مرداد ماه ۱۴۰۱) نسبت به دوره مشابه سال قبل (مرداد ۱۴۰۰) را دربر می‌گیرد؛ به گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم اعلام شده در مرداد ماه برای خانوارهای شهری ۴۰.۹ درصد و برای خانوارهای روستایی ۴۴.۴ بوده است.

 

این در حالی است که رسانه‌های داخلی بیشتر روی کاهش نرخ ماهانه تورم متمرکز شدند و حتی روزنامه اصلاح طلب «اعتماد» با تیتری مثبت نوشت: به گفته مرکز آمار، تورم مردادماه ۲ درصد بوده که پایین‌ترین نرخ تورم ماهانه از ابتدای سال است. اما گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد به‌‌رغم اینکه در برخی گروه‌های کالایی طی یک ماه گذشته کاهش قیمت‌ها شتاب کمتری داشته، در گروه‌های کالایی غیرخوراکی این موضوع جبران شده و رشد قیمت‌ها با سرعت ادامه پیدا کرده است. گرانی دارو یا اجاره‌بها و حتی رستوران‌ها موجب شده تا در مردادماه، شتاب رشد قیمت‌ها در گروه‌های غیرخوراکی تداوم پیدا کند.

 

بنا بر گزارش مرکز آمار نرخ تورم نقطه‌ای در مردادماه امسال به عدد ۵٢,٢ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۵٢.٢ درصد بیشتر از مرداد سال گذشته برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.با اینکه رقم تورم نقطه‌ای در مردادماه همچنان بالاست اما مرکز آمار می‌گوید نرخ تورم نقطه‌ای مردادماه امسال در مقایسه با تیر ماه ١,٨ واحد درصد کاهش یافته است.

 

 

به نوشته این روزنامه، شوک افزایش قیمت کالاها که پس از حذف ارز ترجیحی رخ داد؛ حالا در کالاهای خوراکی کمتر خود را نشان می‌دهد.

 

روزنامه «ایران» ارگان مطبوعاتی دولت هم زیر تیتر «تخلیه شوک تورمی اصلاح ارز ترجیحی» آورد: در حالی که منتقدان دولت شوک تورمی ناشی از اجرای سیاست ارز ترجیحی در خرداد ماه را ماندگار و مأیوس کننده می‌‌دانستند، از همان نخستین ماه پس از اجرای این سیاست، نادرستی گفته‌های آنها آشکار شد.

 

حال با توجه به اینکه گفته‌ می‌شود اثرات حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی به تدریج کمرنگ‌تر می‌شود و در فاصله باقی مانده تا شوک تورمی بعدی که ممکن است از ناحیه حذف یارانه بنزین رخ دهد، بسیاری چشم به تحولات برجامی دوخته‌اند تا شاید تورم و گرانی را فروبنشاند. البته برخی هم مانند «فریدون عباسی» نماینده مجلس و رئیس سازمان انرژی اتمی دولت «محمد احمدی نژاد» می‌گویند: مردم انتظار نداشته باشند توافق بر زندگی آن‌ها اثر پررنگ داشته باشد و اینکه مسائلی چون مراودات بانکی راحت شود به احتمال زیاد در متن توافق نخواهد آمد.

 

در همین حال مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی را منتشر ساخته که می‌گوید پیامدهای حذف ارز ترجیحی را نمی‌توان صرفا در آمار رسمی به چشم دید. بنابر این گزارش ۶۰.۶ درصد مردم نسبت به کلیت طرح اصلاح یارانه‌ها نظر منفی دارند. ۸۸.۶ درصد مردم میزان یارانه واریزی را کافی نمی‌دانند  و ۵۸.۵ درصد مردم ترجیح می‌دهند به جای یارانه نقدی، کالابرگ بگیرند، اما در عوض، دولت ۷ قلم کالای اساسی را به قیمت سال قبل برگرداند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات