تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 شهریور 1401 - 20:34
کد خبر : 15453

دست‌انداز تکراری در احیای برجام و مساله سانتریفیوژها

دست‌انداز تکراری در احیای برجام و مساله سانتریفیوژها

سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه تایید کرد که پاسخ طرف آمریکایی به نظرات تهران درباره مذاکرات وین دریافت و بررسی آن آغاز شده است.   همزمان، «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با خودداری از پاسخگویی به پرسش‌ها درباره محتوای پاسخ آمریکا به پیشنهاد ایران گفت: نمی خواهیم به طور

سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه تایید کرد که پاسخ طرف آمریکایی به نظرات تهران درباره مذاکرات وین دریافت و بررسی آن آغاز شده است.

 

همزمان، «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با خودداری از پاسخگویی به پرسش‌ها درباره محتوای پاسخ آمریکا به پیشنهاد ایران گفت: نمی خواهیم به طور علنی درباره آن گفتگو کنیم.

 

به گزارش ایران مامن، این ابهام در پاسخ آمریکا گمانه‌زنی‌های متعددی را به راه انداخت از جمله «العربیه» مدعی شد آمریکا همه خواسته‌های ایران را رد کرده است؛ ادعایی که «محمد مرندی» مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران آن را رد کرد.

 

محمد مرندی مشاور تیم مذاکراتی ایران در فرایند احیای برجام

 

بعد از العربیه، «فرانس۲۴» نیز نوشت: آمریکا، سه خواسته اصلی ایران را رد کرد. خواسته نخست ایران درباره حفظ توانمندی های هسته ای اش در سطح فعلی است. آمریکایی‌ها مخالف این موضوع و خواستار بازگشت توانمندی های هسته‌ای تهران به سطح زمان آغاز برجام یعنی سال ۹۴ هستند.

 

به نوشته فرانس۲۴، ایران خواهان جمع آوری و نگهداری سانتریفیوژهای نسل جدید خود در انبار تحت نظارت آژانس است اما آمریکا خواستار نابودی همه سانتریفوژهای مازاد بر آغاز برجام در سال ۹۴ و بازگشت تعداد سانتریفیوژهای موجود ایران به سطح این زمان است. همچنین، ایران درخواست کرده برای توافق، پایان نهایی تحقیقات آژانس درباره ابعاد نظامی احتمالی در فعالیت هسته ای تهران از جمله سوالات درباره منشاء اورانیوم در سه مرکز هسته ای ایران اعلام شود اما آمریکا این موضوع را رد کرده است.

 

در برابر این برداشت رسانه‌ای، «کورش احمدی» دیپلمات پیشین چنین تحلیل کرده که پاسخ آمریکا به پیشنهاد اروپا برای احیای برجام احتمالا «تفصیلی و مشتمل بر موارد مثبت و منفی» است. این پاسخ همراه با جزئیات است؛ یعنی تنها در حد بله و خیر نیست. احتمالا بعد از پاسخ ایران، اروپا یک نشست دیگر در وین برگزار کند و در آن نشست تکلیف نهایی کار، ظرف چند روز اول سپتامبر روشن شود.

 

هر چند بسیاری از ناظران همچنان که این دیپلمات سابق اظهار داشته پاسخ آمریکا را صفر و صدی نمی‌دانند و می‌گویند این پاسخ احتمالا وضعیت «بن بست» را در مذاکرات به وجود نخواهد آورد با این حال منجر به کشدار شدن فرایند احیای برجام خواهد شد.

 

در همین پیوند، «امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا فرایند کنونی را به شوت زدن‌های مداوم به زمین یکدیگر از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و ایران تعبیر کرده است.

 

 

از سوی دیگر، صدای مخالفان برجام این روزها بلندتر از همیشه به گوش می‌رسد از جمله «حسین شریعتمداری» مدیرمسئول «کیهان» حملات تندی را نثار تیم‌ مذاکره کننده کرده و با طرح سوالاتی درباره رفع تحریم‌ها، بسته شدن پرونده PMD، خروج نام سپاه از لیست گروه‌های تروریستی و … نوشته است: سؤال این است که در توافق پیش‌روی، برنامه هسته‌ای کشورمان از چه ظرفیت‌ها و امکانات تحقیقاتی، تجهیزاتی و‌… برخوردار خواهد بود؟! آیا مانند برجام برنامه هسته‌ای ایران به حالتی نزدیک به تعطیل کشیده می‌شود و تنها برای خالی نبودن عریضه! به نصب چند سانتریفیوژ از نسل‌های کهنه، تعیین میزانی ‌اندک برای اورانیوم غنی‌شده و سقفی کوتاه برای درصد غنی‌‌سازی و … بسنده شده است؟! اگر این‌گونه باشد که فاتحه برنامه هسته‌ای کشورمان خوانده می‌شود.

 

این رویکرد باعث شده روزنامه «جمهوری اسلامی» کیهان و سایر مخالفان برجام را تحت عنوان «کاسبان تحریم» را در کنار تندروهای آمریکایی و اسرائیل مسئول کارشکنی پیش روی مذاکرات و فرایند رفع تحریم قلمداد کرده است.

 

همزمان، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی  توافق فعلی با ایران از توافق قبلی برای اسرائیل بدتر است. توافق وحشتناک و خطرناکی است که یک مسیر طلایی برای رسیدن به سلاح هسته‌ای در اختیار قرار خواهد داد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات