تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 مرداد 1399 - 18:41
کد خبر : 1546

کرونا و محرم؛ معرفت و مناسک

کرونا و محرم؛ معرفت و مناسک

امروز شمار بیمارانی که بخاطر وضعیت وخیم ابتلا به کرونا در آی.سی.یو بستری‌اند بالغ بر چهار هزار نفر است. روزانه هم تعداد قربانیان به دویست نفر می‌رسد. با این حال اصرار جدی وجود دارد که مراسم محرم با حفظ پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. از جدی‌ترین حامیان برگزاری مراسم «حسن روحانی» است که می‌گوید این مراسم

امروز شمار بیمارانی که بخاطر وضعیت وخیم ابتلا به کرونا در آی.سی.یو بستری‌اند بالغ بر چهار هزار نفر است. روزانه هم تعداد قربانیان به دویست نفر می‌رسد.

با این حال اصرار جدی وجود دارد که مراسم محرم با حفظ پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. از جدی‌ترین حامیان برگزاری مراسم «حسن روحانی» است که می‌گوید این مراسم تعطیلی‌بردار نیست.

امروز هم رسانه‌ها به نقل از آیت‌الله مکارم شیرازی نوشتند که به هیچ قیمت نمی‌توان جلوی برگزاری مراسم عاشورا را گرفت.

به گزارش ایران مامن ، مسئولان بهداشتی اما از نگرانی‌های خود در این زمینه می‌گویند. «ایرج حریرچی» معاون وزیر بهداشت به تازگی گفته به دلیل مشاهده اثرات تغییر رفتار مردم در خصوص مرگ و میر، بازه زمانی ۴ تا ۶ هفته و برای مشاهده کاهش موارد بستری به یک بازه زمانی ۳تا ۴ هفته ای احتیاج داریم.

این در حالی است که محرم از آخرین روز مردادماه شروع می‌شود. حامیان برگزاری مراسم محرم از مسئولان ارشد سیاسی تا مداحان شاخص اصرار دارند با پروتکل یا بدون پروتکل باید این آیین ریشه‌دار مذهبی را به انجام رساند.

دلیل اصرار مداحان مشخص است اما مساله زمانی پیچیده می‌شود که قرار بود پروتکل‌های بهداشتی از مترو تا ادارات و … ترمز کرونا را بکشد. بخاطر پیچیدگی‌های موضوع معاون وزیر بهداشت اظهار داشته «منتظر فرمایش مقام معظم رهبری و مراجع برای عزاداری محرم باشید.»

در این میان، چنین ایده‌ای نیز وجود دارد که از شرایط کرونایی استفاده شود تا محرم امسال با ابزارهایی چون رسانه بخصوص از طریق صدا و سیما، وزنه معرفت بر مناسک غلبه یابد. به عبارتی دیگر امسال با توجه به اقتضاءات موجود تزکیه (پاکسازی درونی) را به جای تبکیه (گریه کردن) مورد توجه قرار داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات