تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 شهریور 1401 - 22:16
کد خبر : 15550

«آنتیموان» و دست آمریکا زیر سنگ شرقی‌ها

«آنتیموان» و دست آمریکا زیر سنگ شرقی‌ها

مسائلی مانند کمبود شیر خشک برای نوزادان در آمریکا و یا مشکل ریزتراشه‌ها در تولیدات داخلی ایالات متحده این اواخر بسیاری را متوجه ضعف‌های زنجیره تامین ایالات متحده کرده است، اما از لحاظ موضوعات نظامی و امنیت ملی و طبق آخرین گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، وابستگی به منابع و مواد معدنی استراتژیک نظامی که در

مسائلی مانند کمبود شیر خشک برای نوزادان در آمریکا و یا مشکل ریزتراشه‌ها در تولیدات داخلی ایالات متحده این اواخر بسیاری را متوجه ضعف‌های زنجیره تامین ایالات متحده کرده است، اما از لحاظ موضوعات نظامی و امنیت ملی و طبق آخرین گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، وابستگی به منابع و مواد معدنی استراتژیک نظامی که در حال حاضر به صورت انحصاری عمدتاً در اختیار دولت چین قرار گرفته، زنجیره تامین ساخت تسلیحات نظامی ایالات متحده خود را در برابر چالشی جدی می‌بیند؛ موضوع بسیار مهمی که دست واشنگتن را برای حفظ قدرت نظامی زیر سنگ رقیب نظامی‌اش نشان می‌دهد.

 

به گزارش ایران مامن، آن طور که این سازمان‌ها ادعا کرده‌اند یکی از کلیدی‌ترین منابع معدنی عنصر «آنتیموان» (Antimony) است که با عنوان «روی سخته» در ایران شناخته می شود.

 

 

این عنصر در ساخت تسلیحات نظامی کاربردهای متعددی دارد و از زمان جنگ جهانی دوم مورد توجه تصمیم‌گیران سیاسی و نظامی بوده است.؛ از ساخت گلوله‌هایی با قابلیت نفوذ زرهی تا مواد منفجره در تسلیحات هسته‌ای تا تجهیزات دیگر همچون عینک‌های دید در شب همگی نیاز به استفاده از این عنصر و یا آلیاژهای این ماده دارند. اگرچه مساله دسترسی امن و بادوام به عناصری همچون تیتانیوم، کبالت و لیتیوم نیز موجب نگرانی شده اما آن طور که سازمان های اطلاعاتی و تحقیقاتی ایالات متحده ادعا کرده‌اند آنتیموان تا سال ٢٠٢۵ به مشکلی جدی مبدل خواهد شد.

 

در دوران جنگ جهانی دوم و پس از قطع فروش این عنصر از سوی دولت ژاپن، ایالات متحده تا زمان کشف این عنصر در معادن طلای ایالت آیداهو نیاز خود را از معادن چین تامین می‌کرد. اما این معدن در سال ١٩٩٧ ذخایر خود را تمام کرد.

 

 

طبق آخرین گزارش‌های زمین‌شناسی که در سال ٢٠٢٠ منتشر شده ایالات متحده هیچ معدن آنتیموانی ندارد و بزرگ‌ترین این ذخایر در خاک چین، و سپس در خاک روسیه و تاجیکستان قرار دارد.

 

آن طور که کارشناسان امنیتی آمریکایی ادعا کرده‌اند چالش بر سر دسترسی به عناصری چون آنتیموان یکی از اصلی‌ترین موضوعات در سال‌های پیش رو خواهد بود و با توجه به کاستی‌های فراوان ایالات متحده در این مورد به نظر می‌رسد این موضوع نقش شتاب‌دهنده در چالش‌های پیش روی آمریکا خواهد داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات