تاریخ انتشار : جمعه 11 شهریور 1401 - 22:17
کد خبر : 15561

«جو خوابالو» برجام را به خواب زمستانی می‌برد؟

«جو خوابالو» برجام را به خواب زمستانی می‌برد؟

کش‌وقوس‌های برجامی در پایان هفته به کام طرفداران افزایش نرخ دلار و طلا است و احتمال می‌رود فردا بازارهای به طور قابل‌توجهی صعودی شود؛ روندی که نتیجه مواضع آمریکایی‌ها در قبال آخرین پاسخ مذاکراتی ایران است.   آمریکایی‌ها بعد از دریافت پاسخ ایران در مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای آن را «غیرسازنده» توصیف کردند؛ توصیفی که «نور

کش‌وقوس‌های برجامی در پایان هفته به کام طرفداران افزایش نرخ دلار و طلا است و احتمال می‌رود فردا بازارهای به طور قابل‌توجهی صعودی شود؛ روندی که نتیجه مواضع آمریکایی‌ها در قبال آخرین پاسخ مذاکراتی ایران است.

 

آمریکایی‌ها بعد از دریافت پاسخ ایران در مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای آن را «غیرسازنده» توصیف کردند؛ توصیفی که «نور نیوز» نزدیک به شورای عالی امنیت ملی آن را فرافکنی با واژه‌سازی جعلی و در راستای عادت واشنگتن برای انداختن توپ به زمین ایران دانسته است.

 

از سوی دیگر خبرگزاری دولت وضعیت کنونی را آخر خط بایدن برای معطل کردن توافق نهایی عنوان کرده و نوشته اگر دولت ضعیف بایدن پس از ماه‌ها معطل کردن اعضای برجام، اراده به خرج دهد و واقع‌بینانه رفتار کند، رسیدن به توافق نهایی دور از دسترس نخواهد بود.

 

در این میان، تارنمای مجله «پولیتیکو» با اشاره به نزدیک بودن انتخابات کنگره در میانه آبان سال جاری، پیش‌بینی کرده مذاکرات وین تا بعد از این انتخابات به تعویق بیافتد.

 

علاوه بر این، خبرنگار پولیتیکو به نقل از یک دیپلمات اروپایی در توئیتر نوشت پاسخ اخیر ایران «منفی» و «غیرمنطقی» بوده و اصلا خوب به نظر نمی‌رسد.

 

به گزارش ایران مامن، پیش از پاسخ ایران، برخی منابع غربی نوشته بودند شاید دموکرات‌ها بخواهد از موضوع توافق در بحبوحه انتخابات به نحوی بهره‌برداری تبلیغاتی کنند. این در حالی است که برخی هم درباره نتایج این اقدام در تضعیف موقعیت دموکرات‌ها هشدار داده بودند. این در حالی است که تنها متغیر انتخابات آمریکا در سرنوشت مذاکرات مهم نیست و اروپایی‌ها مدت‌ها است به انرژی ایران برای ورود به بازارهای جهانی جهت کاهش مصائب جنگ اوکراین چشم دوخته‌اند.

 

 

بر این اساس، «علی واعظ» مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران که از او به عنوان مشاور تیم مذاکراتی آمریکا یاد می‌شود توئیت زد: متاسفانه با این پاسخ ایران، فرصت صادرات نفت ایران به اروپا در زمستان امسال هم از دست رفت.

 

در مقابل، «سید رسول موسوی» دستیار وزارت امور خارجه در توئیتر نوشت: چرا وقتی هنوز آمریکا جواب ایران را نداده حکم از دست رفتن فرصت صادرات نفت به اروپا صادر می‌شود؟

 

به نوشته موسوی، چرا وقتی سخنگوی NSA آمریکا (آژانس امنیت ملی آمریکا) می‌گوید رئیس‌جمهور فقط در چارچوب امنیت ملی آمریکا  پاسخ می‌دهد، ایران در پاسخش امنیت ملی خود را نادیده بگیرد؟ چرا وقتی اروپا به بهانه تحریم داروی کودکان ما را نمیدهد نگران زمستانش باشیم؟

 

پیش از همه این فعل و انفعالات، رسانه‌ها از نامه ۶ نماینده جمهوریخواه کنگره به «رافائل گروسی» رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر دادند که از گروسی خواسته بودند حتی در صورت فشار «جو بایدن» هم پرونده ایران را مختومه اعلام نکند.

 

همچنین ۵۰ قانونگذار آمریکایی اعم از دموکرات و جمهوریخواه از توافق احتمالی و رفع تحریم‌های ایران اظهار نگرانی کرده بودند؛ همچون نامه پنج هزار مقام نظامی اسرائیل که از بایدن –که رقیبش «دونالد ترامپ» او را «جو خوابالو» خطاب می‌کند- خواسته بودند توافق احیای برجام را امضا نکند.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات