تاریخ انتشار : شنبه 12 شهریور 1401 - 22:29
کد خبر : 15571

لاوروف و اتهام جاسوسی در کاخ سفید

لاوروف و اتهام جاسوسی در کاخ سفید

مسکو جمعه شب اعلام کرد آمریکا تاکنون روادید «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را صادر نکرده است.   به گزارش رویترز، روسیه درخواست ۵۶ ویزا برای وزیر امورخارجه خود و هیأت همراه برای سفر به نیویورک و مشارکت در نشست سالانه رهبران جهان را ارائه داده

مسکو جمعه شب اعلام کرد آمریکا تاکنون روادید «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را صادر نکرده است.

 

به گزارش رویترز، روسیه درخواست ۵۶ ویزا برای وزیر امورخارجه خود و هیأت همراه برای سفر به نیویورک و مشارکت در نشست سالانه رهبران جهان را ارائه داده که تاکنون هیچ ویزایی را برای مقامات خود تحویل نگرفته است.

 

در نامه‌ای که روسیه برای «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نوشته است، «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم مسکو در آمریکا اعلام کرده که این مسأله واقعا عذاب آوراست.

 

به گزارش ایران مامن، کش‌وقوس‌های مربوط به ارائه ویزا به وزیر امور خارجه روسیه یادآور حواشی است که در مورد جاسوسی روس‌ها در کاخ سفید البته در دوره «دونالد ترامپ» نگاه بسیاری را به خود دوخت آن هم در وضعیتی که کشمکش میان دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و پلیس فدرال با ترامپ به خصوص با موضوع دستبرد رئیس‌جمهور سابق به اسناد محرمانه ادامه دارد.

 

پنج سال پیش رئیس‌جمهور وقت آمریکا درحالی‌که اخراج «جیمز کومی» مدیر اف.بی.آی را جشن گرفته بود با ارائه اطلاعات سری نحوه برکناری او به روسیه هشدارهای سازمان‌های اطلاعاتی را نادیده گرفت.

 

ادعا می شود در این جلسه با اینکه هیچ خبرنگاری از آمریکا حضور نداشته یک عکاس از یک رسانه دولتی روسیه حضور داشته و اندکی بعد تصاویر دیدار طرفین را خبری کرده است.

 

 

در همین رابطه چندی قبل «مایکل بشلوس» ستون نویس خبرگزاری ان.بی.سی آمریکا در سالگرد اخراج مدیر اف.ب.ای در دوره ترامپ به ملاقات جنجالی ترامپ با وزیر خارجه روسیه پرداخته است. بر اساس ادعای بشلوس در آن مقطع «سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه در آمریکا و سرگئی لاوروف وزیر خارجه برای جلسه با ترامپ به کاخ سفید (دفتر مخصوص رئیس‌جمهور موسوم به اتاقی بیضی) رفته بودند. دیدار ترامپ با آن‌ها در حالی بود که به گزارش سی.ان.ان سازمانهای اطلاعاتی آمریکا تنها دو ماه قبل کیسلیاک را جاسوس ارشد و عامل جذب عوامل وابسته به روسیه توصیف کرده بودند.

 

در همین ارتباط، نیویورک‌تایمز گزارش خود را بر مبنای اسناد معتبری تهیه کرده بود که مقام‌های کاخ سفید را ناچار به پاسخگویی می کرد. البته بعدها مشخص شد عدم رعایت هشدار امنیتی عصبانیت کارمندان کاخ سفید را نیز در پی داشته است.

 

بر اساس گزارش این روزنامه، یکی از مقامات دولت آمریکا گفته که کاخ سفید درباره نقش واقعی عکاس روسی که طی دیدار لاوروف و ترامپ مشغول گرفتن عکس بوده فریب خورده است. این مقام آمریکایی مدعی شده روس‌ها در خصوص هویت واقعی عکاس فوق اطلاعات درستی ارائه نکرده و همکاری او با خبرگزاری ایتارتاس را مخفی کرده بودند. مقام های روسیه او را عکاس رسمی لاوروف معرفی کرده بودند. با این حال حضور عکاس دولت روسیه در دیدار ترامپ و لاوروف در کاخ سفید آن هم در شرایطی که این نشست به دور از دید رسانه‌ها و عکاسان آمریکایی برگزار شد، با شکایت رسانه های خبری آمریکا روبرو شد.

 

برخی از کارشناسان سیاسی بر این باورند که طرح دیدگاه‌هایی از این دست در این ایام بیشتر با اهداف سیاسی صورت می‌گیرد. بر اساس این نگاه عملکرد ضعیف «جو بایدن» باعث شده تا مشاوران وی روی به انتشار اخباری از این دست بیاورند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات