تاریخ انتشار : شنبه 12 شهریور 1401 - 23:35
کد خبر : 15576

دود و آتش تالاب؛ از جنوب تا شمال

دود و آتش تالاب؛ از جنوب تا شمال

در حالی که هنوز چشم دوستداران محیط زیست از دود و آتش تالاب انزلی در شمال کشور می‌سوزد، دود ناشی از آتش‌سوزی در نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم، آسمان شهرهای استان خوزستان را فراگرفته است.     با توجه به خشکسالی گسترده امسال، بیش از ۹۰ درصد مساحت بخش عراقی تالاب هورالعظیم دچار خشکی کامل

در حالی که هنوز چشم دوستداران محیط زیست از دود و آتش تالاب انزلی در شمال کشور می‌سوزد، دود ناشی از آتش‌سوزی در نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم، آسمان شهرهای استان خوزستان را فراگرفته است.

 

 

با توجه به خشکسالی گسترده امسال، بیش از ۹۰ درصد مساحت بخش عراقی تالاب هورالعظیم دچار خشکی کامل شده است و به همین علت بخش عراقی این تالاب دچار حریق شده است.

 

قربانی آتش‌سوزی عمدی

 

تالاب انزلی از روز جمعه دیدگان نگران بسیاری را به خود دوخته است. آخرین اخبار همزمان با اعلام ماندن آتش زیر خاکستر تالاب، اظهارات دادستان انزلی گیلان درباره دستگیری چهار متهم به آتش‌افروزی در تالاب بین‌المللی انزلی بوده که به گفته وی، این افراد تحت‌نظر هستند و از طریق مرجع انتظامی برای آنان پرونده تشکیل شده و تحقیقات مقدماتی در این رابطه در دست انجام است.

 

«محمد پورخوش‌سعادت» فرماندار بندرانزلی نیز در گفت‌وگویی رسانه‌ای درباره وقایع تالاب چنین توضیح داده است: آتش‌سوزی در تالاب منطقه چراغ پشتان بندرانزلی که از بامداد روز گذشته جمعه یازدهم شهریورماه آغاز شده بود با تلاش دستگاه‌های خدمات‌رسان و نیروهای مستقر در محل آتش‌سوزی و سه فروند بالگرد آبپاش سپاه و هلال احمر به طور کامل مهار شد، اما صبح امروز شنبه دوازدهم شهریورماه به دلیل نشست شبنم روی خاکستر آتش در تالاب، دود و مه غلیظی منطقه را فراگرفته بود که با طلوع خورشید دود به‌طور کامل رفع شد.

 

سریال آتش‌سوزی در تالاب بین‌المللی

 

نخستین آتش‌سوزی در تالاب انزلی طی سال ۱۴۰۱ در سی‌ویکم تیرماه حادث شد که حدود ۱۵ هکتار از این تالاب را در محدوده روستای کوچک‌محله طعمه حریق کرد و این، دومین آتش‌سوزی طی سال جاری در تالاب انزلی است.

 

 

به نوشته ایمنا، تالاب بین‌المللی انزلی در سال ۱۴۰۰ شاهد چندین مورد آتش‌سوزی بزرگ بود که در آن بخش وسیعی از نیزارهای روستاهای شانگهای پرده، روستاهای طالب‌آباد، لیجارکی و منطقه چراغ پشتان انزلی طعمه آتش شدند که همه این حریق‌ها به قصد تصرف اراضی و توسط سودجویان انجام شد.

 

در سال ۹۸ نیز حدود ۱۰ هکتار از نیزارهای تالاب بین‌المللی انزلی توسط سودجویان به آتش کشیده شد. این تالاب بین‌المللی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار که از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق به خمام، از جنوب‌شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است، طی سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید؛ همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به‌عنوان زیستگاهی مهم برای پرندگان تشخیص داده و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات