تاریخ انتشار : دوشنبه 14 شهریور 1401 - 23:50
کد خبر : 15598

ستاد امر به معروف و نهی از منکر چیست؟

ستاد امر به معروف و نهی از منکر چیست؟

ستاد امر به معروف و نهی از منکر طی هفته‌های اخیر بسیار خبرساز شده و بخش عمده آن هم همزمان با انتشار گسترده اخبار در فضای مجازی و رسانه‌ها درباره راه‌افتادن گشت ارشاد در خیابان‌ها و معابر شهر بوده که با گرم شدن هوای امسال بازار آن هم داغ شد.   البته معاون امور زنان

ستاد امر به معروف و نهی از منکر طی هفته‌های اخیر بسیار خبرساز شده و بخش عمده آن هم همزمان با انتشار گسترده اخبار در فضای مجازی و رسانه‌ها درباره راه‌افتادن گشت ارشاد در خیابان‌ها و معابر شهر بوده که با گرم شدن هوای امسال بازار آن هم داغ شد.

 

البته معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به تازگی گفته چیزی تحت عنوان «گشت ارشاد» نداریم و آنچه از فعالیت این گشت عنوان می‌شود وظایف پلیس امنیت اجتماعی است.

 

سوای از بحث گشت ارشاد و حواشی فراوان آن طی ماه‌های اخیر، خود ستاد امر به معروف نگاه بسیاری را به خود دوخته است خصوصا اظهارنظرهای پیاپی «محمدصالح هاشمی گلپایگانی» دبیر آن. در واکنش به این اظهارات بود که «ایسنا» دبیر ستاد را به «برهم ریختن جامعه» متهم کرد.

 

 

به گزارش ایران مامن، گلپایگانی در آخرین اقدامش به وزیر صمت نامه زده که مردم دیگر توان خرید پارچه و چادر مشکی را ندارند و چرا لباس مناسب و مطابق شرع و عرف باید گرانتر از لباس نامناسب و مبتذل باشد؟

 

پیش از آن، آماری که گلپایگانی درباره اوضاع بدحجابی داده بود بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. به گفته وی ملاک شرعی یعنی بازداشت بیش از ۵۰ درصد زنان که بدحجابند و به همین خاطر «جرم» را به «تخلف» تقلیل داده‌ایم که عملی باشد و بتوان جریمه گرفت.

 

وی علاوه بر پیشنهاد جریمه مغازه‌هایی که به بی‌حجاب‌ها تذکر نمی‌دهند گفته بود از دوربین‌های معابر و مترو می‌توان برای شناسایی و اعمال «یک مبلغ جریمه موثر» کمک گرفت که البته مترو پاسخ داد این امکان وجود ندارد.

 

در مورد لیست پیشنهادی جریمه برای بدحجاب‌ها و بی‌حجاب‌ها هم پلیس چندی پیش اظهار بی‌اطلاعی کرد.

 

نشاندن سلبریتی‌های بدحجاب در ون، طرح اتهام ترویج عشق‌های مثلثی به وزارت ارشاد و صدا و سیما، شکایت از فیلم «دینامیت» که آمر به معروف را «لوده» نشان داده و درخواست بودجه چهار هزار میلیارد ریالی برای ۱۴۰۱ جهت فعال کردن ستادهای ۴۲۶ شهر از جمله پیشنهادات و مطالبات اخیر این ستاد بوده است.

 

کلید زدن اصلاح وضعیت حجاب کارمندان و ابلاغ شاخص‌های حجاب به ۱۲۰ دستگاه دولتی و حاکمیتی هم از دیگر اقدامات اخیر این ستاد به شمار می‌آید.

 

 

در جست‌وجوی چیستی و حوزه وظایف این ستاد آمده است: ستاد امر به معروف و نهی از منکر، نهادی است که در راستای توسعه نظام مند فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، ترغیب آحاد جامعه به اجرای این فریضه با تأکید بر تذکر لسانی و تقویت نظارت عمومی در تمامی شئون و تعاملات اجتماعی به امر سیاست گذاری و انجام فعالیت‌های ترویجی، نظارتی و حمایتی و همچنین هماهنگی‌های ستادی و بین دستگاهی مبادرت می‌ورزد. این نهاد به عنوان ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر از سال ۱۳۷۲ تأسیس گردید.

 

با تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و دستورالعمل اجرایی آن در سال ۱۳۹۴ این ستاد با تغییر نام و با عنوان ستاد امر به معروف و نهی از منکر در سه سطح مرکز، استان و شهرستان ادامه فعالیت داده‌است. از زمان تاسیس تا آذرماه ۱۳۹۸، ریاست این ستاد با ایت الله احمد جنتی بود. اما با توجه به اینکه در قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر ریاست ستاد با امام جمعه موقت تهران است و او از امامت جمعه استعفا داده بود، آیت الله کاظم صدیقی رئیس ستاد امر به معروف شد. همچنین احمد زرگر که در این مدت دبیر ستاد امر به معروف بود، جای خود را به جلیل محبی داد و اکنون سید محمدصالح هاشمی گلپایگانی به عنوان دبیر جایگزین محبی است.

 

در قانون مصوب فروردین ۹۴ ماده ۲۹ به عنوان یکی از ضمانت‌های اجرای تصمیمات ستاد که شمائلی شبیه شوراهای عالی دارد آمده است: ستاد مکلف است به منظور گسترش معروفها و زدودن منکرها طرحهای اجرایی تهیه و تدوین نموده و پس از تصویب اعضای ستاد و ابلاغ رئیس لازم الاجرا است.

 

ترکیب ستاد هم عبارت است از: ۱ـ یکی از ائمه جمعه موقت شهر تهران به انتخاب شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به عنوان رئیس ستاد   ۲ـ وزیر کشور ۳ـ وزیر اطلاعات ۴ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۵ـ وزیر آموزش و پرورش ۶ـ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ۷ـ وزیر صنعت، معدن و تجارت ۸ـ دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و انتخاب مجلس به عنوان ناظر ۹ـ نماینده تام الاختیار رئیس قوه قضاییه ۱۰ـ رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ۱۱ـ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ۱۲ـ فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ۱۳ـ رئیس سازمان بسیج ۱۴ـ دبیر ستاد به انتخاب ائمه جمعه ۱۵ـ دو نفر مجتهد به انتخاب شورای عالی حوزه های علمیه ۱۶ـ یک نفر مجتهده به انتخاب شورای عالی حوزه های علمیه خواهران ۱۷ـ دبیر ستاد به انتخاب رئیس ستاد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات