تاریخ انتشار : جمعه 18 شهریور 1401 - 23:34
کد خبر : 15649

راهپیمایی اربعین و «اظهارنگرانی شیرین»

راهپیمایی اربعین و «اظهارنگرانی شیرین»

وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با همتای عراقی‌اش از «حسن مهمان نوازی مردم عزیز و دولت عراق» به طور ویژه قدردانی کرده است اما گزارش‌های رسانه‌ای می‌گوید عراقی‌ها امکان یا اراده ارائه خدمات به میلیون‌ها زائر ایرانی را ندارند.   در این باره «سیدمجید میراحمدی» رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره آخرین وضعیت مرزهای کشور

وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با همتای عراقی‌اش از «حسن مهمان نوازی مردم عزیز و دولت عراق» به طور ویژه قدردانی کرده است اما گزارش‌های رسانه‌ای می‌گوید عراقی‌ها امکان یا اراده ارائه خدمات به میلیون‌ها زائر ایرانی را ندارند.

 

در این باره «سیدمجید میراحمدی» رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره آخرین وضعیت مرزهای کشور اظهار کرده متاسفانه مشکلات در آن سوی مرزها به طور جدی وجود دارد و ما نسبت به امکانات داخل عراق نگرانی داریم و کمبودها جدی است. به همین خاطر مردم به شایعات توجه نکنند به هیچ وجه راهی مرزها نشوند. همچنین زائران هر چه زودتر از عراق برگردند.

 

به گزارش ایران مامن، وزیر کشور هم که به گذرگاه‌های مرزی رفته اظهار داشته شرایط برای حضور زائران در عراق مناسب نیست.

 

 

همچنین رسانه‌ها از مرگ ۹ زائر اربعین و بیماری بیش از هشت هزار نفر تا بعد از ظهر روز جمعه خبر داده‌اند.

 

با وجود اینکه مشکلات داخل عراق به عنوان یکی از دلایل عمده نابسامانی‌های این روزها در مرزهای غربی عنوان می‌شود ولی از این سو هم همه چیز به سامان نبوده و نیست.

اندکی از شرایط این روزهای نواحی مرزی را خبرنگاران و رسانه‌ای‌ها در شبکه‌ها اجتماعی انعکاس داده‌اند و بخش عظیم آن را خودِ زائران از شرایطشان در این شبکه‌ها مخابره می‌کنند.

«انتخاب» درباره اینکه چرا طی روزهای اخیر مرزهای منتهی به عراق بسته شده نوشته زیرساخت‌های مهران و ایلام ظرفیت پذیرایی از این‌همه زائر را ندارد و پلیس هم وضعیت زوار در پایانه‌های مرزی، تصادفات جاده‌ای و ترافیک سنگین در جاده‌های منتهی به مرزهای عراق را نگران‌کننده عنوان کرده است. در این شرایط گرمازدگی حداقل تبعات ازدحام زائران در پایانه مرزی بوده است.

«ایرنا» هم گزارش داده این حجم از حضور زائران در حالی است که تاکنون و در مدت ۸ روز مانده به اربعین حسینی، حدود ۲‌ میلیون ۵۰۰ هزار زائر ایرانی وارد عراق شده‌اند که برابر با رکورد قبلی حضور زوار ایرانی بوده و رشد بی‌سابقه‌ای داشته است. هم‌اکنون نیز حدود یک میلیون ۵۰۰ هزار زائر نیز در پایانه‌ها و مسیرهای منتهی به مرزها قصد عزیمت به راهپیمایی اربعین را دارند که پیش‌بینی می‌شود جمعیت زائران را به بیش از ۴ میلیون نفر می‌رساند.

 

در زمینه وضعیتی که حادث شده برخی می‌گویند این اظهارات مسئولان و اطلاع‌رسانی رسانه‌های رسمی مانند صداوسیما را می‌توان «اظهارنگرانی شیرین» توصیف کرد که هزینه آن را فقط زائرانی می‌دهند که بدون دریافت خدمات کافی طی هفته‌ها و حتی ماه‌های اخیر تنها تهییج شده‌اند.

 

«احمد زیدآبادی» روزنامه‌نگار در کانال تلگرامی خود نوشته است: هفته‌ها به انحاء مختلف، مردم را برای حضور در مراسم اربعین به سفر به عراق فرامی‌خوانند و بعد که صدها هزار زائر در هوای سوزان، به سوی مرزها هجوم می‌برند، مصرانه از آنها می خواهند که به دلیل بروز انواع مشکلات و کمبودها از ادامۀ سفر منصرف شوند و به خانه‌های خود بازگردند! ظاهراً برخی مردم را به عنوان ابزار آزمون و خطای خود می‌نگرند.

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات