تاریخ انتشار : شنبه 19 شهریور 1401 - 22:54
کد خبر : 15657

مچ‌گیری از آمار رئیسی

مچ‌گیری از آمار رئیسی

نشست خبری «سیدابراهیم رئیسی» در هفتم شهریورماه امسال که در آن رئیس‌جمهوری آمار و ارقامی در مورد اشتغال، تورم، میزان سرمایه‌گذاری خارجی و … اعلام کرد، آغازی بود برای تشکیک بر این آمار و منتقدان می‌گویند دولت سیزدهم در پایان اولین سال فعالیت به دنبال کارنامه‌سازی است.   به گزارش ایران مامن، اولین تشکیک در

نشست خبری «سیدابراهیم رئیسی» در هفتم شهریورماه امسال که در آن رئیس‌جمهوری آمار و ارقامی در مورد اشتغال، تورم، میزان سرمایه‌گذاری خارجی و … اعلام کرد، آغازی بود برای تشکیک بر این آمار و منتقدان می‌گویند دولت سیزدهم در پایان اولین سال فعالیت به دنبال کارنامه‌سازی است.

 

به گزارش ایران مامن، اولین تشکیک در آمار تورم بود. به گفته رئیسی، دولت سیزدهم توانسته طی یک سال تورم را حدود ۲۰ درصد کاهش دهد؛ آماری که به سرعت زیر سوال رفت اما بانک مرکزی در اندک زمانی ارقام ناهمخوان با گزارش مرکز آمار را تایید کرد.

 

همچنین فکت نامه «ایران اینترنشنال» نوشته، رئیسی از اشتغال ۹۷۰ هزار نفری از ابتدای کار دولت تا اکنون خبر داده در حالی که طبق گزارش مرکز آمار، کل اشتغال خالص در سه فصل نخست دولت سیزدهم تنها ۲۱ هزار شغل بوده است.

 

در این شرایط حتی آمار زائران اربعین که خبرگزاری دولت «ایرنا» آن را انتشار داده با تردید مواجه می‌شود.

 

رئیس سازمان سرمایه گذاری اخیرا در گزارشی میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی صورت گرفته در یک سال گذشته را بالغ بر ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار اعلام کرده که نسبت به سال پایانی دولت قبل رشد ۲ برابری را تجربه کرده است.

 

به گزارش «آرمان امروز» این آمار در یک‌سالگی و همزمان با هفته دولت در حالی مطرح شد که مقایسه آن با واقعیت این شائبه را تقویت می‌کند این آمار نیز همچون اعداد و ارقامی که رئیس جمهور در زمینه عملکرد اقتصادی دولت مطرح کرد، بیش از هر چیزی در راستای دستاوردسازی صورت گرفته است.

 

 

به نوشته این روزنامه اعتدالی، فارغ از آن که در خوش بینانه‌ترین حالت شاهد انحراف ۳.۴ میلیارد دلاری آمارها هستیم که احتمالا این میزان با در نظر گرفتن آمار موجود در کشور بسیار بیشتر خواهد بود، اما رئیس سازمان سرمایه‌گذاری آمار اعلامی خود را سرمایه‌گذاری قطعی عنوان کرده که به معنای ورود این حجم  از سرمایه به داخل کشور است .

 

در این رابطه بررسی‌ها نشان می‌دهد مطابق با گزارش آنکتاد ( کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) در خصوص میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور‌های جهان این رقم در ایران در سال ۲۰۲۱ رشد بیش از ۶ درصدی یعنی ۸۳ میلیون دلاری داشته و به ۱ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار رسیده است.

 

خبرگزاری دولت در ابتدای سال جاری در گزارشی درباره سرمایه‌گذاری خارجی نوشته بود با استقرار دولت سیزدهم سه جلسه هیات سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ‌های ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰، ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰ و هفتم تیرماه ۱۴۰۰ برگزارشده و در این جلسات تعداد ۱۳۵ طرح به ارزش ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار تصویب شده است. جدای از اینکه جلسه نخست هیات سرمایه‌گذاری خارجی مربوط به دولت قبل می‌شود همچنین ایرنا خبر داده در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۳۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده یعنی وارد کشور شده و به صورت قطعی انجام شده است که از این رقم حدود ۲۷۶ میلیون دلار آن در دولت سیزدهم و فقط ۶۴ میلیون دلار در چهار ماهه نخست سال بوده است.

 

به نوشته آرمان ملی، با استناد به همین گزارش می‌توان به این نتیجه رسید که یا رقم ۴ میلیون ۸۰۰ میلیون دلاری باید از دی ماه تا اسفند ماه صورت گرفته باشد که تقریبا محال است یا باید بپذیریم رئیس سازمان سرمایه‌گذاری در آمار خود اشتباه کرده یا احتمالا تلاش داشته در آستانه هفته دولت عملکرد تیم اقتصادی و سازمان متبوع خود را پر رنگتر نشان دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات