تاریخ انتشار : دوشنبه 21 شهریور 1401 - 23:43
کد خبر : 15686

امنیت پلیسی مُسکن نبود امنیت پایدار

امنیت پلیسی مُسکن نبود امنیت پایدار

اوضاع جرایم خشن باعث شده تا مقامات قضایی و انتظامی برای بازگشت حس امنیت دست به کار شوند.   البته این که گفته می‌شود «افزایش جرایم خشن»، احساس و برداشتی است که جامعه دارد و آماری در این زمینه منتشر نشده و برعکس فرمانده انتظامی پایتخت در اواخر خردادماه در پاسخ به سوالی مبنی بر

اوضاع جرایم خشن باعث شده تا مقامات قضایی و انتظامی برای بازگشت حس امنیت دست به کار شوند.

 

البته این که گفته می‌شود «افزایش جرایم خشن»، احساس و برداشتی است که جامعه دارد و آماری در این زمینه منتشر نشده و برعکس فرمانده انتظامی پایتخت در اواخر خردادماه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جرایم خشن (جرایم مربوط به قتل و سرقت مسلحانه) افزایشی است، گفته است: باید عرض کنم که جرایم خشن، جرایم مسلحانه و جرایم مهم در پایتخت نه تنها آمار افزایشی ندارد بلکه آمارش رو به کاهش هم است.

 

در حالی که امروز دوشنبه دادستان کل تهران از صدور حکم اعدام برای زورگیر افغانستانی بزرگراه نیایش خبر داده، مطبوعات و رسانه‌ها اعلان دیروز رئیس پلیس پایتخت درباره راه اندازی «گشت‌های ویژه» را به طور ویژه پوشش دادند.

 

 

به گفته سردار «حسین رحیمی» فرمانده انتظامی تهران بزرگ در پی صدور دستور فرماندهی انتظامی کل کشور و با برنامه‌ریزی دقیق و سازماندهی منظم، طرح گشت‌های ویژه پلیس در تهران آغاز شده است. هدف اصلی این گشت‌ها برخورد با مجرمان جرائم خشن از جمله سرقت به عنف، زورگیری و خفت‌گیری است و پلیس چهره قاطع خود را پس از یک ماه تمرین، به تبهکاران نشان خواهد داد.

 

 

این گشت‌ها در قالب ۲۱۰ واحد در تهران متشکل از همکاران یگان ویژه و یگان امداد در ۲۱۰ مسیر اصلی و بزرگراهی پایتخت، تکمیل‌کننده پلیس پیشگیری خواهند بود همچنین ده‌ها گشت‌ کمکی در مسیرهای فرعی نیز در این راستا فعالیت می‌کنند.

 

برای جمع‌آوری معتادان متجاهر و دستگیری سوداگران‌ مرگ در میدان‌های شوش، مولوی و هرندی نیز ایستگاه‌های ده‌گانه پلیس با ۳۰۰ نیرو مستقر می‌شوند. در ادامه، طرح‌های گشت‌های واکنش سریع، پلیس آگاهی برای مبارزه با تبهکاران خشن راه‌اندازی خواهد شد.

 

فرماندهی انتظامی تهران بزرگ افزوده ما در کنار این طرح از ظرفیت‌های نگهبان محله‌ها و شرکت‌های انتظام نیز استفاده خواهیم کرد.همچنین طرح برخورد با موتورسیکلت‌سواران قانون‌گریز توسط پلیس به اجرا گذاشته می‌شود.

 

به گزارش ایران مامن، با توجه به این اظهارات و تصاویری که چندی پیش در برخی شبکه‌های اجتماعی از تمرین‌های نیروی انتظامی تحت عنوان مقابله با شورشیان انتشار یافت می‌توان چنین برداشت کرد که پلیس برخوردی جدی‌تر را با مظاهر خشونت و جرائمی مانند کیف‌قاپی، گوشی‌دزدی و کف‌زنی به نمایش خواهد گذاشت.

 

 

همزمان، تولیدات رسانه‌ای فراوانی هم در کانال‌های خبری انتشار می‌یابد که مطالبه برای برخورد جدی با عاملان جرائم خشن را درخواستی مکرر از سوی شهروندان عنوان می‌دارد.

 

صرف نظر از تشکیک و تردیدهایی که بعضا در مورد کارآمدی این طرح‌ها مطرح می‌شود و اینکه آیا به صورت موقت و مقطعی اجرا خواهد شد یا نه، در موقعیت کنونی حضور پررنگ‌تر پلیس در جامعه شاید بتواند تا حدی در برخورد با جرایم موثر باشد.

 

نکته قابل تامل اینکه تنها یک روز بعد از اعلام راه‌اندازی گشت‌های ویژه، فرمانده نیروی انتظامی پایتخت از کاهش هفت درصدی سرقت به عنف طی روزهای گذشته خبر داد.

 

این در حالی است که باید به این دست اقدامات تنها به چشم مُسکن نگریست و به فکر تامین «امنیت پایدار» بود که بر استوانه‌های اقتصادی، فرهنگی- رسانه‌ای و مدنی استوار است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات