تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 شهریور 1401 - 19:35
کد خبر : 15731

الگوی‌های اوکراینی برای درگیری احتمالی چین و تایوان

الگوی‌های اوکراینی برای درگیری احتمالی چین و تایوان

به گزارش ایران مامن، رفت‌وآمد مقامات آمریکایی به تایوان بعد از جنگ اوکراین به نحو چشمگیری افزایش یافته و این وضعیت اعتراض شدید چینی‌ها را به دنبال داشته است.   کمتر از یک ماه پس از سفر مناقشه‌برانگیز «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، «تسای اینگ‌وِن» رئیس جمهور تایوان اوایل ماه جاری در

به گزارش ایران مامن، رفت‌وآمد مقامات آمریکایی به تایوان بعد از جنگ اوکراین به نحو چشمگیری افزایش یافته و این وضعیت اعتراض شدید چینی‌ها را به دنبال داشته است.

 

کمتر از یک ماه پس از سفر مناقشه‌برانگیز «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، «تسای اینگ‌وِن» رئیس جمهور تایوان اوایل ماه جاری در دیدار با «مارشا بلک‌بِرن» عضو کنگره آمریکا تصریح کرد سفرهای اخیر مهمانان خارجی از آمریکا و دیگر کشورهای غربی به تایوان، عزم تایپه برای دفاع از خود را تقویت کرده است.

 

تسای اینگ‌وِن رئیس جمهور تایوان

 

گزارش های موجود نشان می‌دهد درحالی‌که چین به تقویت مستمر و قابل توجه ارتش خود ادامه می‌دهد و تایوان هم تلاش دارد با اجرای برنامه‌های آموزشی متکی بر جنگ نامتقارن و افزایش جذب نیروهای جدید راهی برای مقابله احتمالی به تعرض پکن پیدا کند.

 

بر اساس این گزارش‌ها، کشورهای غربی حامی تایوان و به خصوص آمریکا تلاش دارند با انتقال آخرین تسلیحات نظامی بازدارندگی لازم برای توقف چین را ممکن سازند. انتقال گسترده انواع موشک های کروز ساحلی، سامانه های دفاعی کوتاه برد متحرک، مین‌های دریایی هوشمند و پهپادهای نوین به همین منظور در اختیار تایوان قرار گرفته است.

 

«ایان ایستون» مدیر ارشد اندیشکده آمریکایی «پروژه ۲۰۴۹» با انتشار گزارشی مدعی شده بهترین گزینه تایوان توسل به یک اتحاد دفاعی با آمریکا و راه‌اندازی یک برنامه آموزشی به روز شده خواهد بود.

 

ذیل این نسخه‌ شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تایوان تلاش دارد با ارائه آموزش‌های نظامی به نیروهای ذخیره و استفاده از محافظان امنیتی و نیروهای خصوصی در ارتش به مقابله با تهدید چین بپردازد و لایحه ای هم برای مشروعیت دادن به این اقدام از سوی نمایندگان پارلمان این کشور ارائه و تصویب شده است.

 

برخی نظرسنجی‌ها نیز از حمایت افکار عمومی این کشور از انجام خدمت سربازی زنان و الزام نیروها به خدمت طولانی‌مدت خبر می دهد.

 

در این میان، ایستادگی نیروهای شبه‌نظامی اوکراین به الگوی تایوان تبدیل شده است. در تایوان به جهت این که نبرد احتمالی بیشتر در دریا و هوا خواهد بود، فرصت و امکان بسیاری برای استفاده از غیرنظامیان جهت مقابله با چین وجود  دارد. غیرنظامیان می توانند نحوه هدایت پهپادها، سیستم‌های موشکی و سلاح های ضد هوایی را فراگیرند. علاوه  بر این اگر نیروها وارد فاز زمینی شوند آموزش گسترده استفاده از سلاح های دستی، جنگ چریکی و … ، بسیار ضرورت خواهد داشت.

 

اینکه واشنگتن با گسیل نیروهای نظامی از تایوان حمایت خواهد کرد یا خیر هنوز مشخص نیست اما ارائه اطلاعات نظامی به تایوان به مانند اوکراین می‌تواند در تعیین نتیجه جنگ تاثیر گذار باشد. در این رابطه ازآنجایی‌که جت های «اف ۱۶» آمریکا از طریق برنامه «اف-۱۷وی» در حال شناسایی و هدف‌گیری منطقه هستند، این اطلاعات از طریق نیروهای آمریکایی مستقر در اوکیناوای ژاپن می تواند در اختیار نیروهای تایوان قرار داده شود. سیستم‌های اطلاعاتی ژاپن در حمایت ازتایوان نقش مهمی خواهند داشت. برای همین در گزارش های متعدد به توسعه مشارکت اطلاعاتی ژاپن و آمریکا جهت مقابله با چین تاکید شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات