تاریخ انتشار : جمعه 25 شهریور 1401 - 15:30
کد خبر : 15737

دلایل ساده‌ برای نماندن

دلایل ساده‌ برای نماندن

در روزهایی که فشارهای روانی و اقتصادی در جامعه رو به افزایش نشان می‌دهد، مساله مهاجرت به خصوص مهاجرت نخبگان ابعاد گسترده‌تری می‌یابد.   به گزارش رسانه‌ها، رتبه مهاجرفرستی ایران در سال ۲۰۲۰ و از میان ۲۳۲ کشور ۵۳ بوده است. حالا برخی از کارشناسان می‌گویند با این شرایط اقتصادی و اجتماعی احتمالا موج جدیدی

در روزهایی که فشارهای روانی و اقتصادی در جامعه رو به افزایش نشان می‌دهد، مساله مهاجرت به خصوص مهاجرت نخبگان ابعاد گسترده‌تری می‌یابد.

 

به گزارش رسانه‌ها، رتبه مهاجرفرستی ایران در سال ۲۰۲۰ و از میان ۲۳۲ کشور ۵۳ بوده است. حالا برخی از کارشناسان می‌گویند با این شرایط اقتصادی و اجتماعی احتمالا موج جدیدی از مهاجرت را پیش رو داشته باشیم. برخی مهاجرت کرده‌اند و برخی میل به مهاجرت دارند. افرادی که اگر شرایط مهاجرت برای آنها فراهم شود، رفتن را به ماندن ترجیح می‌دهند، آشکارا زیاد شده‌اند.

 

«رصد خانه مهاجرت ایران» در پیمایشی به بررسی و مقایسه میل و تصمیم به مهاجرت گروه‌های مختلف پرداخته است. بر اساس این پیمایش میل به مهاجرت استارتاپی‌ها ۴۳ درصد و تصمیم به مهاجرت آنها ۵۰ درصد است. عامل اصلی این گروه‌ها برای مهاجرت از کشور، بی‌ثباتی اقتصادی و ناامیدی از اصلاح امور کشور است.

 

به گزارش ایران مامن، همزمان با اعلام نتایج این پیمایش، راهکار مقابله با مهاجرت پزشکان و جراحان به سبک وزارت بهداشت، «افزایش شدید وثیقه خروج از کشور» اعلام شد؛ بر اساس اعلام معاونت آموزشی وزارت بهداشت دانشجویان از پس دکتری حرفه‌ای پزشکی دندانپزشکی و داروسازی باید به ازای هر سال تحصیلی ۱۵۰ میلیون تومان و دانشجویان کارشناسی علوم پزشکی هم به ازای هر سال ۶۰ میلیون وثیقه برای خروج از کشور تهیه کنند.

 

در حالی که بسیاری از مهاجرت نخبگان؛ از پزشکان گرفته تا ورزشکاران احساس نگرانی می‌کنند، طیفی از جامعه‌شناسان درباره تلاش شهروندان عادی جهت پیدا کردن جایی برای زندگی خارج از کشور هشدار می‌دهند و آن نشانه ریزش انسجام اجتماعی می‌بینند. «مهدی حسین ‌زاده فرمی» عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی وزارت علوم می‌گوید تعداد زیادی از افراد در اینجا کار می‌کنند و پول در می‌آورند و در خارج از کشور خرج می‌کنند؛ از پزشک و متخصص و نخبه گرفته تا سطح عامه مردم. مهاجرت در سطح نخبگانی یک مساله است و در سطح عمومی یک مساله دیگر که البته من به‌عنوان جامعه‌شناس بیشتر نگران سطح عمومی هستم.

 

افراد عادی که ممکن است مهاجرت در گوشه ذهنشان جایی ساکت نشسته‌باشد، وقتی در رسانه‌های اجتماعی و به ویژه از نزدیک با اتفاقی روبرو می‌شوند مانند برخورد با «مهسا امینی» دختر کردستانی که به زور در تهران به «کلاس توجیهی» انتقال یافت، احتمال تبدیل وضعیت ذهنی بالقوه مهاجر به بالفعل برایشان تشدید می‌شود.

 

 

در این میان اصرار مقامات سیاسی و پیرامونیان آنان بر مهاجرت فرزندانشان به کشورهای غربی به خصوص آمریکا و کانادا، شیب مهاجرت را تندتر از همیشه می‌سازد.

 

اخبار مرتبط:

همه‌ ماله‌کش‌های آل‌خزعل؛ برای خود نگرانند یا دولت رئیسی؟

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات