تاریخ انتشار : جمعه 25 شهریور 1401 - 22:56
کد خبر : 15742

شانگهای منهای برجام به‌علاوه حاشیه

شانگهای منهای برجام به‌علاوه حاشیه

با اعلام «شوکت میرضیایف» رئیس جمهوری ازبکستان که کشورش در سمرقند میزبان سران کشورهای عضو سازمان شانگهای است، جمهوری اسلامی ایران از امروز جمعه ۲۵ شهریور عضو رسمی این سازمان به شمار می‌آید.   اسناد عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، ۲ روز پیش به امضای وزیر امور خارجه رسید؛ همچنین پیش از عزیمت «سیدابراهیم

با اعلام «شوکت میرضیایف» رئیس جمهوری ازبکستان که کشورش در سمرقند میزبان سران کشورهای عضو سازمان شانگهای است، جمهوری اسلامی ایران از امروز جمعه ۲۵ شهریور عضو رسمی این سازمان به شمار می‌آید.

 

اسناد عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، ۲ روز پیش به امضای وزیر امور خارجه رسید؛ همچنین پیش از عزیمت «سیدابراهیم رئیسی» به سمرقند لایحه عضویت ایران در این نهاد اقتصادی منطقه‌ای برای طی مراحل قانونی راهی مجلس شد.

 

به این ترتیب ایران بعد از روسیه، هند، چین، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان نهمین عضو دائم شانگهای خواهد بود؛ سازمانی که کشورهایی چون افغانستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان ناظر و شریک آن به حساب می‌آیند.

 

 

به گزارش ایرنا، کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای مجموعا بیشترین تولیدکننده و مصرف‌کننده انرژی در جهان هستند که با مساحتی در حدود یک چهارم سطح خشکی‌های زمین و حدود نیمی از جمعیت جهان، عملا موجب بر هم خوردن جهان تک قطبی مطلوب آمریکا و ایجاد توازن قدرت در جهان چند قطبی شده‌اند.

 

بر اساس این آمار و ارقام برخی حتی اهمیت شانگهای را از گروه هفت کشور صنعتی (G7) بیشتر می‌دانند و می‌گویند ایران با عضویت در شانگهای عملا از توافق هسته‌ای و تنش‌زدایی با غرب بی‌نیاز خواهد بود.

 

این در حالی است که بزرگترین اقتصادهای عضو شانگهای یعنی هند و چین بیشترین حجم روابط را با آمریکا و اتحادیه اروپا دارند و از نگاه بسیاری از تحلیلگران گزینه شانگهای به جای برجام بیشتر جنبه مصرف داخلی دارد و نیز نمایش دیپلماتیک برابر بروکسل و واشنگتن در مذاکرات هسته‌ای.

 

جدا از مزایای واقعی یا تبلیغاتی عضویت در سازمان شانگهای، این رخداد مهم در سیاست خارجی دولت سیزدهم با حاشیه‌هایی هم همراه شد که مهم‌ترین آن انعکاس تصویر «سیدابراهیم رئیسی» در جمع رهبران این سازمان منطقه‌ای و پیرامون میزی بود که روی آن مشروبات الکلی به چشم می‌خورد.

 

در این ارتباط، سفیر ایران در ازبکستان به ایرنا گفته است: تصویر منتشر شده از جمع سران شانگهای در گوشه ای از راهرو محل اجلاس که دستاویزی برای حاشیه‌سازی قرار گرفته است، مربوط به هیچ جلسه رسمی و یا ضیافتی نبوده و صرفاً در راهرو و محل انتظار سران برای تکمیل اعضا در مدت زمانی کوتاه بوده است.

 

 

البته این تصویر از زوایای دیگری هم انتقادبرانگیز شده و آن زبان بدن روسای جمهوری ایران و روسیه برابر همتای ترک یعنی «رجب طیب اردوغان» است که برخی آن را به نشستن حواریون مسیح پیرامون وی تشبیه کرده‌اند و با اشاره به موقعیت زیردستی رهبر جمهوری آذربایجان، از تسلط اردوغان نوشته‌اند.

 

از سوی دیگر حادثه‌ای که برای «مهسا امینی» دختر سقزی در مواجهه با پلیس امنیت اجتماعی رخ داد و امروز به مرگ وی منتهی شد بر وقایع سمرقند سایه انداخت و باعث شد رئیسی از ازبکستان دستور رسیدگی به این رخداد را صادر کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات