تاریخ انتشار : یکشنبه 3 مهر 1401 - 14:32
کد خبر : 15814

چین و کودتا در جهان موازی

چین و کودتا در جهان موازی

در حالی که در تهران و بسیاری از شهرهای ایران طی یک هفته اخیر غروب آفتاب به منزله روشن شدن آتش تجمعات پراکنده اعتراضی بوده و فضای مجازی برای تشدید نشدن این اعتراضات با انسدادی کم‌سابقه مواجه است، در همین فضا شایعات بسیاری درباره وقوع کودتا در چین پراکنده می‌شود.   به گزارش «نیوزویک»، پس

در حالی که در تهران و بسیاری از شهرهای ایران طی یک هفته اخیر غروب آفتاب به منزله روشن شدن آتش تجمعات پراکنده اعتراضی بوده و فضای مجازی برای تشدید نشدن این اعتراضات با انسدادی کم‌سابقه مواجه است، در همین فضا شایعات بسیاری درباره وقوع کودتا در چین پراکنده می‌شود.

 

به گزارش «نیوزویک»، پس از اینکه صدها هزار کاربر توییتر با شایعه‌های تایید نشده‌ای مواجه شدند مبنی بر این که رییس جمهوری چین به دست ارتش آزادی‌بخش خلق این کشور برکنار و بازداشت شده ، نام «شی جین پینگ» رهبر جمهوری خلق چین و «هشتگ کودتای چین» به سرعت ترند شد.

 

بر اساس مطالب منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی تحرکات نظامی بی‌سابقه‌ای به سمت محل اقامت شی در پکن مشاهده شده است. خودروهای نظامی در نزدیکی محل اقامت وی در حال حرکت بوده‌اند. چند ویدئوی ادعایی از چنین تحرکاتی نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. با این حال، هیچ تایید رسمی در مورد این ویدئوها وجود ندارد.

 

 

تعدادی از کاربران رسانه‌های اجتماعی از چین نیز اعلام کردند، یک کودتا تقریبا تایید شده چرا که این کشور بدون ذکر دلیل خاصی بیش از ۹۰۰۰ پرواز داخلی را لغو کرده است. برخی حتی گفتند که ژنرال «لی کیائومینگ» فرمانده ارتش چین قرار است رئیس جمهور بعدی شود.

 

یکی از کاربران توئیتر با نام «جنیفر زنگ» مدعی شده است: خودروهای ارتش آزادی بخش خلق چین از منطقه “هوآنلای” در نزدیکی پکن ۲۲ سپتامبر به سمت پکن در حرکت هستند و شایعاتی مبنی بر حصر خانگی رئیس جمهوری پس از برکناری‌اش وجود دارد.

 

یکی دیگر از کاربران رسانه‌های اجتماعی به نام «استیو اسمیت» نیز نوشته است: یک اتفاق بزرگی در چین در حال روی دادن است. شاید یک کودتا باشد. ۶۰۰۰ پرواز لغو شده و تحرکات بزرگ ارتش دیده می‌شود.

 

این خبرها از چین تاکنون از سوی هیچ منبع خبری معتبری تایید نشده است. همچنین «اسپوتنیک» روسیه اخباری کاملا متفاوت را از چین مخابره کرده است. به گزارش دفتر این رسانه در پکن هیچ حضور امنیتی پس از شایعه کودتا در چین و یک هفته پیش از برگزاری مراسم مربوط به تاسیس جمهوری خلق مشاهده نمی‌شود.

 

به نوشته اسپوتنیک، گزارش‌های تایید نشده رسانه‌ای این هفته حاکی از آن بود که ارتش چین در حال طراحی کودتا در طول «هفته طلایی تعطیلات رسمی» است که پیش از روز ملی چین در اول اکتبر است. اکنون هیچ نشانه‌ای از تنش در پکن دیده نشده است. مردم در سراسر شهر از جمله میدان تیان‌آن‌من زندگی عادی خود را دارند. همچنین سفر به و از پکن میسر است. بلیط سفرهای هوایی و قطار به صورت آنلاین در دسترس است اگرچه قیمت‌ها به دلیل برگزاری این مراسم گران شده است. قطعی اینترنت یا رسانه‌های اجتماعی یا حتی تغییر در پخش برنامه‌های تلویزیونی نیز وجود ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات