تاریخ انتشار : شنبه 9 مهر 1401 - 23:30
کد خبر : 15891

پایه‌ریزی اعتراضات جلیقه‌زردی از دومین شنبه مهرماه

پایه‌ریزی اعتراضات جلیقه‌زردی از دومین شنبه مهرماه

پانزدهمین روز از اعتراضات و ناآرامی‌های مربوط به مرگ «مهسا امینی» برخلاف قبل در روشنایی روز شروع شد و آن طور که رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی و کانال‌های خبری گزارش می‌دهند تا شامگاه ادامه یافت.   به گزارش «بی بی سی فارسی» اعتراضات ایرانیان خارج از کشور در ۱۵۰ شهر تدارک دیده شد و ۱۱۰ دانشگاه

پانزدهمین روز از اعتراضات و ناآرامی‌های مربوط به مرگ «مهسا امینی» برخلاف قبل در روشنایی روز شروع شد و آن طور که رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی و کانال‌های خبری گزارش می‌دهند تا شامگاه ادامه یافت.

 

به گزارش «بی بی سی فارسی» اعتراضات ایرانیان خارج از کشور در ۱۵۰ شهر تدارک دیده شد و ۱۱۰ دانشگاه و موسسه آموزشی در شهرهای مختلف ایران هم با آن همراه شدند.

 

 

البته محیط دانشگاه‌ها شاهد تجمعات متقابل با معترضان به «حجاب اجباری» و مطالبه‌کنندگان دستگیرشدگان وقایع اخیر نیز بود.

 

 

پیرامون محیط های دانشگاهی در تهران و شهرهای دیگر هم تجمعاتی شکل گرفت که برخلاف داخل دانشگاه با خشونت همراه شد.

 

 

رسانه‌های خارجی همچنین بسته بودن مغازه‌ها در برخی مناطق کردستان و سیستان و بلوچستان و ناآرامی‌هایی از لاله زار تهران را به همراهی بازار با معترضان تعبیر کردند.

 

فراخوان تجمعات خارج از کشور از سوی انجمن قربانیان سانحه هواپیمای اوکراینی بود و پس از این فراخوان تشکل‌های دیگر سلطنت طلب، شورای مدیریت گذار و برخی دیگر از گروه‌های قومی معارض جمهوری اسلامی از آن حمایت کردند.

 

به گزارش ایران مامن، شکل و شمائل تجمعات روز نهم مهرماه از دید برخی تحلیلگران شالوده‌ریزی فرایندی نظیر اعتراضات «جلیقه زردها» در فرانسه به نظر می‌رسد؛ اعتراضاتی که از جنس اقتصادی و معیشتی در پاییز ۲۰۱۸ شروع شد، شنبه‌های هر هفته معترضان را در خیابان‌ها گرد هم می‌آورد و در ادامه مدلی شد تا از هلند و بلژیک تا لبنان و ترکیه هم به اشکالی پیاده شود.

 

از این منظر جلوگیری از فرسایش پتانسیل‌های اعتراضی و زنده نگه داشتن فضای ملتهب و غیرآرام در کشور و همزمان فرسودن توان دستگاه‌های سیاسی-امنیتی-انتظامی می‌تواند اصلی‌ترین هدفگذاری کسانی باشد که پیاده‌سازی مدل جلیقه‌زردها در ایران را دنبال می‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات