تاریخ انتشار : دوشنبه 11 مهر 1401 - 12:40
کد خبر : 15917

ماکت حوادث کوی دانشگاه در شریف

ماکت حوادث کوی دانشگاه در شریف

اعتراضات دانشجویی که از روز شنبه نهم مهرماه همزمان با تجمعات خارج از کشور، ده‌ها مرکز آموزش عالی را دربرگرفت، روز یکشنبه دهم هم ادامه یافت؛ اعتراضاتی که با مرگ «مهسا امینی» کلید خورد و طی روزهای گذشته دانشجویان خواستار آزادی هم‌دانشگاهی‌های بازداشت‌شده خود شدند.   به نوشته برخی رسانه‌ها، در غروب یکشنبه رادیکال شدن

اعتراضات دانشجویی که از روز شنبه نهم مهرماه همزمان با تجمعات خارج از کشور، ده‌ها مرکز آموزش عالی را دربرگرفت، روز یکشنبه دهم هم ادامه یافت؛ اعتراضاتی که با مرگ «مهسا امینی» کلید خورد و طی روزهای گذشته دانشجویان خواستار آزادی هم‌دانشگاهی‌های بازداشت‌شده خود شدند.

 

به نوشته برخی رسانه‌ها، در غروب یکشنبه رادیکال شدن شعارها از سوی برخی معترضان سبب شد تا در دانشگاه صنعتی شریف، برخی نیروهای امنیتی وارد پارکینگ این دانشگاه شده و با لیدرهای تجمعات برخورد کنند.

 

به گزارش «فارس» حدود ۲۰۰ نفر از دانشجویان در تجمع اعتراضی شعارهای تندی را علیه مسئولین کشور سردادند. معترضین همچنین خواهان آزادی دانشجویانی شدند که گفته شده در روزهای اخیر بازداشت شده اند. تعدادی از دانشجویان با هماهنگی مسوولان دانشگاه از درب شمالی خارج شدند. اما دانشجویان می گویند برخی لیدرها به پارکینگ رفته و در آنجا بازداشت شدند.

 

خبرگزاری «تسنیم» از برگزاری تجمع اعتراض آمیز در دانشگاه صنعتی شریف از عصر دیروز خبر داد. «محمدعلی زلفی گل» وزیر علوم هم در دانشگاه شریف حاضر شد و با مسئولین دانشگاه و نیروهای پلیس اطراف دانشگاه گفت وگو کرد. در زمان حضور وزیر علوم در شریف برخی کانال‌های خبری نوشتند: شنیده‌ها حاکی از کتک خوردن تعدادی از اساتید توسط مأموران امنیتی است.

 

 

«ایرنا» در این باره نوشت: به دنبال اتخاذ تدابیر انتظامی در اطراف دانشگاه شریف و عدم امکان خروج دانشجویان و اساتید از این دانشگاه، با دستور وزیر علوم چندین دستگاه خودرو برای خروج دانشجویان و اساتید از دانشگاه در نظر گرفته شد.

 

به گزارش «انتخاب» با بالاگرفتن اعتراضات در دانشگاه شریف برخی افرادی در بیرون دانشگاه و در خیابان آزادی تجمع کردند که منجر به ترافیک سنگین در آن محدوده شد و این افراد نهایتا با گاز اشک‌آور پلیس متفرق شدند. در بیرون دانشگاه برخی خانواده ها که نگران فرزندانشان بودند منتظر خروج آنها بودند. حدود ساعت یازده شب «رسول جلیلی» رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: تجمع تمام شده، دانشجویان از دانشگاه خارج شده‌اند و در حال حاضر دانشجویی در دانشگاه حضور ندارد، مگر دانشجو‌هایی که در آزمایشگاه‌ها در حال انجام امور تحقیقاتی خود هستند.

 

به نوشته «یورونیوز» بیانیه توئیتری انجمن اسلامی شریف روایت کرده دانشجویان که برخی از آنها ورودی‌های سال جدید بوده و دومین روز حضور در دانشگاه را تجربه می‌کردند چگونه در این فضای وحشت و مخوف گیر افتاده و نمی‌دانسته‌اند باید چه کنند. در این بیانیه آمده است پس از ورود نیروهای امنیتی به درون دانشگاه، دانشجویان به سمت پارکینگ دانشگاه حرکت کرده‌اند تا بتوانند از یکی از درهای مجاور از این مخمصه خارج شوند اما آنجا هم موتورسوارهای لباس شخصی با حمله به دانشجویان و شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای و پینت‌بال و همچنین با فحش‌های رکیک به صورت فله‌ای آنها را دستگیر و سوار ون کرده‌اند.

 

«ایسنا» از قول یک فعال دانشجویی آورده است: هنگامی که دانشجویان دانشگاه شریف از پارکینگ قصد خروج داشتند درگیری رخ داد؛ هم گاز اشک‌آور شلیک شد، هم تیرهای پینت‌بال.

 

پس از اعلام مجازی شدن کلاس‌های شریف، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران صبح امروز با صدور بیانیه‌ای با اشاره به اعتراضات و اتفاقات شب گذشته دانشگاه صنعتی شریف تهران از معلمان و دانش آموزان خواست که در روز سه شنبه با اعتصاب در مدرسه و خودداری از کلاس رفتن با معترضان همبستگی کنند.

 

در این میان مساله ورود ماموران به دانشگاه از سوی برخی رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. «عصر ایران» در این باره می‌نویسد: طبق قانون «ورود افراد مسلح و نیروهای نظامی و انتظامی به دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و اماکن مربوط و همچنین حوزه های علمیه و بیوت مراجع تقلید، برای تعقیب و دستگیری افراد، ممنوع شده است.» بنابراین آنچه در دانشگاه شریف اتفاق افتاد، نقض صریح این قانون است و از مراجع قضایی انتظار می رود برای حفظ حرمت دانشگاه و قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، پرونده ورود به دانشگاه شریف و ضرب و شتم دانشجویان را به طور جدی پیگیری کنند.

 

به گزارش ایران مامن، با توجه به این رویدادها برخی وقایع شریف را با حملات متعدد به کوی دانشگاه در سال‌های ۷۸ و ۸۸ مقایسه می‌کنند که البته در مورد دوم برخی مدعی‌اند رئیس وقت دانشگاه تهران درخواست و در واقع مجوز ورود نیروهای امنیتی به کوی را صادر کرد و ماموران خودسرانه اقدام به ورود نکرده بودند.

 

 

 

با همه این‌ها و ضرورت برخورد با ناقضان قانون، حجم درگیری‌ها و خشونت دیشب شریف نمی‌تواند بیش از ماکتی از وقایع کوی دانشگاه باشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

crrmxbufmc یکشنبه , ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱

Muchas gracias. ?Como puedo iniciar sesion?

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات