تاریخ انتشار : شنبه 16 مهر 1401 - 16:12
کد خبر : 15945

مقاومت عجیب مقابل اپلیکیشن‌های وطنی

مقاومت عجیب مقابل اپلیکیشن‌های وطنی

دعوای تازه «واتساپ» و «تلگرام» مورد توجه حامیان «صیانت» قرار گرفته و تا دعوتشان به سمت پلتفرم‌های وطنی را با چاشنی هشدار امنیتی به کاربران همراه سازند.   پس از حملات «پاول دورف» بنیان‌گذار تلگرام به واتس‌اپ و طرح این ادعا که این نرم‌افزار ناامن است و به همین‌منظور کاربران برای حفظ اطلاعات شخصی‌شان باید

دعوای تازه «واتساپ» و «تلگرام» مورد توجه حامیان «صیانت» قرار گرفته و تا دعوتشان به سمت پلتفرم‌های وطنی را با چاشنی هشدار امنیتی به کاربران همراه سازند.

 

پس از حملات «پاول دورف» بنیان‌گذار تلگرام به واتس‌اپ و طرح این ادعا که این نرم‌افزار ناامن است و به همین‌منظور کاربران برای حفظ اطلاعات شخصی‌شان باید از آن دوری کنند، مدیرعامل واتس‌اپ پاسخ داده دورف برای تبلیغ تلگرام اطلاعات اشتباهی را دراختیار مخاطبان قرار می‌دهد وگرنه فرایند پیام‌رسانی واتس‌اپ سراسر رمزگذاری شده است.

 

به گزارش ایران مامن، دلیل اصلی انسداد پیام‌رسان‌های خارجی اما نگرانی برای امنیت کاربران نیست چنان که روزنامه شهرداری تهران نوشته اغتشاش را پلتفرم ها درست می‌کنند؛ اگر با آن‌ها برخورد نکنید باز هم باید منتظر حوادث کف خیابان باشید.

 

حجت الاسلام «کاظم صدیقی» امام جمعه موقت تهران هم بر «توئیتر» تاخته و اظهار داشته حوادث اخیر برنامه‌ریزی شده بود؛ شبکه‌های مجازی به ویژه توییتر فعالیت‌های‌شان را ۱۰ برابر کردند؛ فیلترشکن هم در اختیار قرار دادند.

 

 

حجت الاسلام «مرتضی آقاتهرانی» از چهره‌های برجسته جبهه پایداری اظهار داشته ۲ سال است برخی نمایندگان نمی‌گذارند که فضای مجازی را مدیریت کنیم …مجلس امروز قابل مقایسه با مجلس قبلی‌ها نیست؛ باید پای مدیریت فضای مجازی بایستد  …ایتا را ۵ طلبه راه‌اندازی کردند؛ ما بهتر از واتساپ و… را باید بیاوریم.

 

وزیر ارتباطات هم گفته خیلی از پلتفرم‌های ایرانی به مراتب بهتر از نمونه‌های خارجی هستند و قابلیت‌های بهتری دارند؛ «عیسی زارع پور» البته طی روزهای گذشته اظهاراتی داشته که کمتر می‌توان روی این حرف‌هایش حساب باز کرد از جمله ۲ روز پیش در آیین افتتاح ماهواره‌های مدعی شد محدودیت‌ها طی روزهای گذشته برطرف شده و دو روز است که هیچ محدودیتی به جز برای دو پیام‌رسان آمریکایی وجود ندارد.

 

از دید بسیاری از بانیان و حامیان و کارگزاران صیانت، مشکل اصلی پیش روی این طرح نبود زیرساخت‌های ارتباطاتی و فنی لازم برای کوچ اکثریت مردم از اپلیکیشن‌های داخلی به خارجی است.

 

آیت الله «علیرضا اعرافی» امام جمعه قم بیان داشته دولت و مجلس برای بهره‌برداری از زیر ساخت اینترنت ملی پاسخگو زمان بندی مشخص کنند تا اجازه فتنه‌انگیزی از فضای مجازی کنونی گرفته شود.

 

این در حالی است که مشکل را باید جای دیگری جست و جو کرد. در حال حاضر مقاومت عجیبی در برابر پیوستن به اپلیکیشن‌های وطنی وجود دارد و دلیل اصلی آن هم نبود اعتماد است. ضعف اعتماد تا حدی هولناک است که بسیاری می‌گویند حاضرند واتساپ به اطلاعاتشان دسترسی داشته باشد اما اطلاعاتی را در پلتفرم‌های وطنی به اشتراک نگذارند.

 

در همین پیوند، استارت‌آپ سوئیسی پروتون اعلام داشته که ثبت‌نام‌های روزانه در بالون سرویس VPN این شرکت تا ۵۰۰۰درصد نسبت به اوضاع عادی بیشتر شده است.

 

با توجه به این اوضاع، به محض دسترسی به راه‌های دور زدن فیلترینگ اینترنت می‌شود انتظار داشت که نمایه‌های «بله»، «ایتا»، «روبیکا» و «سروش» که روی گوشی بسیاری از شهروندان به چشم می‌خورد به تدریج ناپدید شود و به قیمت دقایق طولانی معطلی پشت کلید فیلترشکن‌ها، تلگرام و واتساپ و … بار دیگر محل رجوع دریافت اخبار و برقراری ارتباطات قرار گیرند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات