تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 مهر 1401 - 13:09
کد خبر : 15985

دکتر حسن سلامی

زن زندگی آزادی

زن زندگی آزادی

به دوست دانشمندم گفتم زنان و دختران این سرزمین در خیزش سراسری خویش، شعار زن زندگی آزادی سر می دهند و این سه واژه را بر در و دیوار شهرها می نویسند اما عده ای از نیروهای امنیتی این شعار را تحمل نمی کنند و بر آن رنگ سیاه می پاشند. چرا؟     فکری

به دوست دانشمندم گفتم زنان و دختران این سرزمین در خیزش سراسری خویش، شعار زن زندگی آزادی سر می دهند و این سه واژه را بر در و دیوار شهرها می نویسند اما عده ای از نیروهای امنیتی این شعار را تحمل نمی کنند و بر آن رنگ سیاه می پاشند. چرا؟

 

 

فکری کرد و در پاسخ، سه نکته ی دقیق و سه گانه ی زیر را گفت که روح نواز و راهگشا بود:

 

الف – زن

مفهوم، مضمون و ماهیت زن به سه موضوع مرتبط است: عشق ، نیکی و هنر. عملِ این روزهای زنان و دختران اگر به آنان به عنوان انسان، به چشم غایت و هدف نگاه شود نه ابزار و وسیله، از جنس سه موضوع بالا است. یعنی به عشق ایران و توسعه ی آن و در راستا و مسیر خیر و نیکی به مردم این سرزمین و رفاه آنان، رفتار و مبارزه می کنند و در این مسیر از هنر و روش های هنری بهره می گیرند و کارهای هنری ارایه می دهند.

آنان که با زن می ستیزند آن حدیث معروف پیامبر را نشنیده اند که فرمود سه چیز را در چشم من آراسته اند و محبت شان را در دل من نهاده اند و یکی از آن ها زن است. ادبیات غنی ما ایرانیان نیز مشحون از زن و کرامت و تحسین اوست. اندر سرِ ما عشق به زن، پا می کوبَد.

 

ب – زندگی

انسان آفریده شد که زندگی کند، به ویژه جنبه ی اجتماعی زندگی، تا رسالت انسانی خود را انجام دهد. انسان، مانوس زندگی است و خدا هدف و مانوس انسان. زندگیِ انسانی و عزتمند، فارغ از تهدید و فشار حکومتی، از هر تاج و تخت این دنیای خاکی، برتر است. البته ظرفیت و مسیر زندگی هر انسان از دیگری متفاوت و جدا است اما مقصد یکی است: الطُّرُقُ الی الله بِعَدد اَنفاس الخلائق. به تعداد نفَس های آدمیان راه به سوی هدف و مسیر به سمت خداوند وجود دارد.

 

ج – آزادی

به باور اندیشمندان قدیم و جدید و شرق و غرب مانند امام علی (ع) و جان استوارت میل، ما به آزادی اندیشه و قلم و بیان «رضایت درجه اول» داریم و اگر جایی هم به تحدید (محدود شدن) آزادی رضایت دهیم «رضایت درجه دوم» است، بنابر این، انسان آزاد آفریده شده و ساختار فطری و روانی ما ، آزادی خواه است. حمله ی برخی نیروهای نظامی و انتظامی به آزادی و آزادی خواهان، چون ضد فطرت و روان انسان است ره به جایی نمی برد. دفاع این نیروها از «نظام» با توسل به خشونت و از طریق محدود کردن آزادی و دفاع آن ها از «خشونت» علیه زنان و جوانان با توجیه حفظ نظام، پدیده ی دوجانبه ای است که متاسفانه سکه ی رایج روزگار امروز ایران است. البته اکثر نظامیان از این اقلیت، تبعیت نمی کنند. وَ لا تُطِع مَن اَغفَلنا قَلبَه عن ذِکرِنا (کهف/ آیه ۲۸) از او که یاد خدا در قلبش نیست، پیروی مکن.

 

۲۰ مهر ۱۴۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات