تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 مهر 1401 - 18:41
کد خبر : 15999

بازار خودرو؛ دورخیز گرانی ‌داخلی‌ها و ابهام در سرنوشت واردات

بازار خودرو؛ دورخیز گرانی ‌داخلی‌ها و ابهام در سرنوشت واردات

اعلام افزایش تولید خودروهای داخلی برای معدودی به معنای انتظار جهت کاهش قیمت این کالا است. این در حالی است که برخی رسانه‌های اقتصادی افزایش رکود این بازار و حتی افزایش قیمت خودرو را پیش‌بینی می‌کنند.   به گزارش «ایسنا» آمار عملکردی خودروسازان در شهریور امسال نشان می‌دهد در حالی که روند تولید خودروها طی

اعلام افزایش تولید خودروهای داخلی برای معدودی به معنای انتظار جهت کاهش قیمت این کالا است. این در حالی است که برخی رسانه‌های اقتصادی افزایش رکود این بازار و حتی افزایش قیمت خودرو را پیش‌بینی می‌کنند.

 

به گزارش «ایسنا» آمار عملکردی خودروسازان در شهریور امسال نشان می‌دهد در حالی که روند تولید خودروها طی ماه‌های اخیر روندی نزولی به خود گرفته بود، این روند در شهریور ماه جبران شد و از تولید چند ماهه اخیر فراتر رفت. خودروسازان در مجموع قریب به ۸۸ هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرده‌ و برای بالغ بر ۹۹ هزار دستگاه خودرو فاکتور مالی صادر کردند.

 

به گزارش «دنیای اقتصاد» زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه ستاد تنظیم بازار قصد صدور مجوزی جدید برای افزایش قیمت خودروهای داخلی را دارد. مشخص نیست این مجوز چه زمانی ابلاغ خواهد شد، اما آنچه قطعی به نظر می‌‌رسد، اصلاح ـ  افزایش ـ  قیمت کارخانه‌ای خودروها در راستای تامین نقدینگی خودروسازان و بهبود تولید است.

 

این موضوع از آن جهت برای بازار خودرو اهمیت دارد که در شرایط قیمت‌گذاری دستوری و وجود فاصله زیاد بین قیمت کارخانه و بازار، هر چه قیمت در مبدا افزایش یابد در بازار نیز تقریبا به همان اندازه رشد خواهد کرد.

 

بنابراین اگر ستاد تنظیم بازار به عنوان مثال مجوز افزایش قیمت ۱۰درصدی خودروهای داخلی را صادر کند، قیمت‌ها در بازار نیز از ناحیه این اتفاق به همان اندازه (کمی بیشتر یا کمتر) بالا خواهد رفت. این البته بدان معنا نیست که قیمت خودرو تنها به اندازه میزان رشد قیمت کارخانه‌ای بالا می‌رود، بلکه این اتفاق (رشد قیمت کارخانه‌ای) تنها یکی از فاکتورهای رشد قیمت در بازار محسوب می‌شود.

 

هرچند تقاضای چندانی برای خرید خودرو وجود ندارد و در این شرایط قیمت می‌تواند ثابت مانده یا نزولی شود، اما انتظارات تورمی و قیمت ارز اجازه رخ دادن این اتفاق را در بازار خودرو نمی‌دهند. این در شرایطی است که شیوه فروش خودروهای داخلی با قیمت کارخانه‌ای، در نیمه دوم سال تغییر کرده و احتمال اعمال تغییرات دیگر در آن نیز وجود دارد. ضمن آنکه واردات خودرو نیز تا چندی دیگر و آن‌طور که وزارت صمت وعده داده، رسما آغاز خواهد شد. تمامی این اتفاقات می‌توانند به نوبه خود معاملات و منحنی قیمت در بازار خودرو را تحت تاثیر قرار دهند.

 

 

به گزارش ایران مامن، درباره واردات نیز که بسیاری برای تغییر روندهای بازار به آن چشم دوخته‌اند، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اخیرا به «خبر آنلاین» گفته امکان واردات خودرو با آیین‌نامه کنونی مصوب شده در هیات وزیران ممکن نیست. به عبارت دیگر این دستورالعمل، امکان واردات را سلب کرده است و من اطمینان دارم که در نهایت موفق نخواهد شد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات