تاریخ انتشار : دوشنبه 25 مهر 1401 - 12:38
کد خبر : 16029

امیر حمزه نژاد

زباله‌های زندگی ما؛ «یک استعاره کامل پست مدرنیستی»

زباله‌های زندگی ما؛ «یک استعاره کامل پست مدرنیستی»

زباله‌ها در زندگی بشر نقش بسیار مهمی دارند. در واقع تولید زباله و دور انداختن بسیاری از چیزهایی که انسان فکر می‌کند به آن‌ها احتیاجی ندارد می‌تواند هم در سبک زندگی افراد تاثیرگذار باشد و هم می‌تواند در سلامت روحی و جسمی و ایجاد محیط مناسب برای آنان موثر افتد. می‌پرسید چگونه؟ شاید با اصطلاحاتی

زباله‌ها در زندگی بشر نقش بسیار مهمی دارند. در واقع تولید زباله و دور انداختن بسیاری از چیزهایی که انسان فکر می‌کند به آن‌ها احتیاجی ندارد می‌تواند هم در سبک زندگی افراد تاثیرگذار باشد و هم می‌تواند در سلامت روحی و جسمی و ایجاد محیط مناسب برای آنان موثر افتد. می‌پرسید چگونه؟ شاید با اصطلاحاتی مانند «روانشناسی زباله»، «جامعه شناسی زباله»، «اقتصاد زباله» و … بهتر بتوان این موارد را توضیح داد.

 

در روانشناسی زباله گفته می‌شود افراد برای اینکه حس بهتری داشته باشند باید خیلی از تعلقات خاطر قدیمی و کهنه زندگی آنان را تحت تاثیر قرار داده و درواقع به زباله‌های ذهنی بدل شده اند را دور بیندازند. فکر کنید انسان در میان زباله‌هایی که تولید کرده بخواهد زندگی کند، چه اتفاقی برای او می‌افتد.

 

در این زمینه است که روانشناسان توصیه می‌کنند که افراد برای اینکه اضطراب و استرس‌های روزمره را کنار بگذارند در پایان روز کاغذ و قلمی برداشته و مشکلات خود را بنویسند و آنها را دور بیندازند.

 

 

در حوزه جامعه شناسی نیز زباله به عنوان یک پدیده اجتماعی مورد کندوکاو و کنجکاوی استادان این رشته قرار گرفته است. از نظر برخی جامعه شناسان زباله یک استعاره کامل پست مدرنیستی است زیرا که طبیعتی متکثر، مرکب، پیوند یافته، از موطن/اصل جدا افتاده دارد.

 

در جامعه شناسی زباله بیان می‌شود که بگویید که چه زباله‌ای تولید می‌کنید تا بگوییم چه کسی هستید و چه شخصیتی دارید.

 

از سوی دیگر در حوزه اقتصادی نیز به زباله «طلای کثیف» گفته می‌شود و در حوزه بازیافت که بخش عظیمی از اقتصاد روز دنیا را تشکیل می‌‍دهد نیز موضوع زباله بسیار پر اهمیت است.

 

مساله محیط زیست نیز موضوعی است که همه درباره نوع تولید زباله و ساماندهی و بازیافت آن و همچنین استفاده از موادی که به طبیعت کمتر آسیب می‌زند همواره سخن می‌گویند و این نشان می‌دهد در زندگی اجتماعی امروز زباله‌ها به چه میزان در زندگی بشر تاثیر دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات