تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 مهر 1401 - 16:06
کد خبر : 16051

مچ‌اندازی صولتِ دولت با شستا

مچ‌اندازی صولتِ دولت با شستا

«سیدصولت مرتضوی» معاون اجرایی دولت سیزدهم که سابقه شهرداری مشهد و استانداری خراسان جنوبی را هم دارد، صبح روز چهارشنبه ۲۷ مهرماه با ۱۷۶ رای از ۲۵۸ رای مجلسی‌ها به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد. پیش از وی «محمدهادی زاهدی وفا» نتوانسته بود رای اعتماد مجلس را برای جایگزینی «حجت عبدالملکی» وزیر

«سیدصولت مرتضوی» معاون اجرایی دولت سیزدهم که سابقه شهرداری مشهد و استانداری خراسان جنوبی را هم دارد، صبح روز چهارشنبه ۲۷ مهرماه با ۱۷۶ رای از ۲۵۸ رای مجلسی‌ها به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد. پیش از وی «محمدهادی زاهدی وفا» نتوانسته بود رای اعتماد مجلس را برای جایگزینی «حجت عبدالملکی» وزیر جنجالی و مستعفی کار دریافت دارد.

 

به گزارش ایران مامن، چالش‌های تصدی وزارت کار از دید بسیاری از ناظران باعث شد تا «سیدابراهیم رئیسی» یکی از قابل‌اعتمادترین پیرامونیانش را برای ریاست یکی از چالشی‌ترین و بزرگترین وزارتخانه‌ها راهی بهارستان سازد؛ همچنان که «حسن روحانی» بعد از استیضاح «علی ربیعی» و حکم نمایندگان به برکناری‌اش از وزارت کار، نهایتا در دولت دوازدهم معاون اجرایی خود «محمد شریعتمداری» را راهی مجلس کرد تا رای اعتماد بگیرد.

 

وزارت کار از حساس‌ترین دستگاه‌های دولتی است که حال و آینده‌ی بسیاری به آن وابسته است. همچنان که نماینده اصفهان امروز در مجلس اظهار داشت: ۱۰ درصد نفت و گاز کشور و ۱۲ درصد بازار سرمایه در اختیار این وزارتخانه بوده و دو بانک هم دارد، این وزارتخانه حساس است و یک تصمیم اشتباه در آن ماه‌ها کشور را دچار مشکل کرد.

 

همچنین «معین الدین سعیدی» نماینده چابهار با اشاره به وجود کنسرسیوم‌ها و ابرشرکت‌هایی که در حوزه اقتصادی در زیرمجموعه وزارتخانه وجود دارد می‌گوید: بخش عمده‌ای از جامعه هدف این وزارتخانه، بازنشستگان و مشمولین بهزیستی و مردم حاشیه‌نشین هستند؛ توصیفی که هر چند حساسیت کار سکانداری وزارت کار را به خصوص در شرایط ملتهب کنونی به تصویر می‌کشد اما توصیفی ناقص است و برای تکمیل آن باید گفت سرنوشت «شستا» یا همان شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی نه تنها با طبقات و دهک‌های ضعیف بلکه طبقه متوسط رو به زوال هم گره خورده است.

 

 

از سال‌ها پیش آژیر خطر در سازمان تامین اجتماعی به صدا درآمده و سال‌ها است این هشدار مطرح می‌شود که این سازمان با توجه به دخل و خرجش و نیز وضعیت رو به سالمندی کشور، نخواهد توانست از عهده حقوق بازنشستگی دهه شصی‌ها برآید.

 

نموداری از ۱۸۰ زیرمجموعه شستا

 

خبرگزاری «ایلنا» اردیبهشت‌ماه امسال نوشت: امروز اگر تمام ذخایر سازمان تامین اجتماعی را در حوزه‌ی شستا و سایر دارایی‌ها تجمیع و به قیمت روز محاسبه کنیم، عددی که حاصل می‌شود، کفاف پرداخت هزینه‌های شش ماهه سازمان براساس بودجه امسال را نمی‌دهد.

 

در این باره نماینده هشترود امروز در مجلس بیان داشت: اکنون ۲۲ صندوق بازنشستگی در کشور وجود دارد و تنها ۲ صندوق قانون دارند که آقای مرتضوی وعده داده برای ۲۰ صندوق دیگر نیز قانون تدوین شود؛ اظهاراتی که نقطه شروع کار وزیر جدید را به نوعی نشان می‌دهد یعنی قانونگرایی و در کنار آن ایجاد شفافیت، مقابله با قبیله‌گرایی و فساد، مهار امضاهای طلایی و … در این وزارتخانه پرتاریکخانه.

 

در سطحی کلان‌تر کلیدزدن اصلاحات ساختار تقریبا ورشکسته وزارت کار که تامین اجتماعی تنها بخشی از آن است، اقدام عاجل و البته زمانبری است که پیش روی وزیر جدید قرار گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات