تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 مهر 1401 - 17:27
کد خبر : 16058

فیلترشکن‌‌فروش‌ها از کجا نان می‌خورند؟

فیلترشکن‌‌فروش‌ها از کجا نان می‌خورند؟

«عیسی زارع پور» وزیر ارتباطات که این روزها به سوژه‌سازترین چهره دولتی تبدیل شده، در حاشیه جلسه هیات دولت درباره بازار داغ فیلترشکن با توصیه به مردم برای استفاده نکردن از وی پی ان و آسیب‌هایش برای گوشی و لپ و تاپ و … اظهار داشت: اگرچه استفاده و فروش فیلتر شکن منع شده اما

«عیسی زارع پور» وزیر ارتباطات که این روزها به سوژه‌سازترین چهره دولتی تبدیل شده، در حاشیه جلسه هیات دولت درباره بازار داغ فیلترشکن با توصیه به مردم برای استفاده نکردن از وی پی ان و آسیب‌هایش برای گوشی و لپ و تاپ و … اظهار داشت: اگرچه استفاده و فروش فیلتر شکن منع شده اما در قانون متاسفانه برایش جرم انگاری نشده است.این کار غیر مجاز است اما الان البته تلاش هایی دارد صورت می گیرد تا علاوه بر غیر مجاز بودن جرم انگاری هم بشود.

 

بعد از واکنش‌هایی که به صحبت‌های وزیر به خصوص در فضای مجازی درباره جرم انگاری استفاده از فیلترشکن ضورت گرفت، روابط عمومی وزارت ارتباطات اعلام داشت: منظور زارع‌پور جرم‌انگاری فروش فیلترشکن بود نه استفاده از آن.

 

از سوی دیگر برخی کانال‌های خبری فریادهای «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات سابق در بهارستان را بازنشر دادند که با انتقاد از بی‌تفاوتی‌ها برابر «تجارت و مافیای چندصدمیلیاردی فروش فیلترشکن» و بی‌قانونی در این زمینه، سعی داشت خسارات فیلترینگ را تشریح کند.

 

به گفته حمیده حبیبی عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی، فیلترینگ و عدم دسترسی به پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و واتس‌اپ تا امروز خسارت ۱۲ هزار میلیاردی برجای گذاشته است

 

همه این‌ها در حالی است که برخی رسانه‌ها طی روزهای اخیر از قانونی شدن فیلترشکن‌فروشی خبر داده بودند. به نوشته «آرمان امروز» اظهارات اخیر یکی از مسئولان اتحادیه فناوران رایانه را می‌توان به معنای قانونی شدن غیرمستقیم و زیرپوستی خرید و فروش فیلترشکن (با نرخ هایی بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان) تعبیر کرد. اظهارات وی تائید ضمنی این نکته است که وی پی ان فروشی در یک صنف رسمی و مجوزدار کشور در مقیاس گسترده اتفاق می‌افتد و اتحادیه‌ای که متولی این صنف است تلاش می‌کند به این کسب وکار ذاتا غیرقانونی، طوری سر و سامان و شکل رسمی و قانونی بدهد که حداقل خریداران وی پی ان متضرر نشوند.

 

در مورد نرخ و فرایند وی پی ان فروشی «همشهری» هم در گزارشی آورده است: این روزها بازار خرید و فروش فیلترشکن رونق دارد. فروشندگان می‌گویند روزانه ده‌ها مشتری دارند. هر فیلترشکن از ۱۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

 

در این فضا یک بار عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از موقتی بودن فیلترینگ واتساپ و اینستاگرام سخن می‌گوید و یک بار  اظهارات دادستان کل کشور به دائمی شدن این فیلترینگ تعبیر می‌شود و در این میان سود را کسی می‌کند که وی پی ان می‌فروشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات