تاریخ انتشار : یکشنبه 1 آبان 1401 - 19:00
کد خبر : 16082

متوسط درآمد پارسال، ماهی ۹ میلیون زیر خط فقر امسال

متوسط درآمد پارسال، ماهی ۹ میلیون زیر خط فقر امسال

در میانه اعتراضاتی که هنوز به صورت کامل فروننشسته و به صورت پراکنده خود در تجمعات دانشجویی، بوق زدن خودروها در خیابان، آماده‌باش نیروهای بسیج و انتظامی و … نشان می‌دهد، بسیاری می‌گویند با وجود شعارهای ضدحجاب و نظام و … مساله اصلی معیشت مردم است.   این روزها مردم بیشتر از گرفتاری‌های اقتصادی‌شان سخن

در میانه اعتراضاتی که هنوز به صورت کامل فروننشسته و به صورت پراکنده خود در تجمعات دانشجویی، بوق زدن خودروها در خیابان، آماده‌باش نیروهای بسیج و انتظامی و … نشان می‌دهد، بسیاری می‌گویند با وجود شعارهای ضدحجاب و نظام و … مساله اصلی معیشت مردم است.

 

این روزها مردم بیشتر از گرفتاری‌های اقتصادی‌شان سخن می‌گویند و به نارضایتی‌های معیشتی، انسداد پیام‌رسان‌ها تلفن همراه و خوابیدن کسب‌وکارهای اینترنتی اضافه شده است.

 

در این میان برخی رسانه‌ها به ترسیم تازه‌ای از خط فقر پرداخته‌اند. به گزارش «دنیای اقتصاد»‌ بررسی‌های آماری حاکی از آن است که «خط فقر مطلق» برای خانوار ۴نفره تهرانی، در سال۱۴۰۱ به میزان ۱۲میلیون تومان برآورد می‌شود.

 

البته این رقم برای نواحی مختلف، متفاوت است؛ به‌نحوی‌که خط فقر در استان سیستان و بلوچستان، برای خانوار ۴نفره به میزان ۳میلیون و ۲۰۰هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

 

تفاوت این ارقام به‌دلیل تفاوت هزینه‌ها نظیر مسکن و برخی خدمات بوده و آمار متوسط کشوری در سال۱۴۰۱ نیز رقمی معادل ۶میلیون و ۳۵۰هزار تومان گزارش شده است.

 

باید تاکید کرد این آمار برای «خط فقر مطلق» ارائه شده است؛ به این معنی که افراد با درآمد کمتر از این سطح، برای برآورد حداقل نیازها با مشکل روبه‌رو می‌شوند. آخرین برآوردها حاکی از آن است که حدود یک‌سوم از جمعیت کشور نیز در فقر مطلق قرار دارند. در سال‌های اخیر، برخی سیاست‌ها نظیر افزایش یارانه نقدی برای کاهش جمعیت فقیر در نظر گرفته شده است؛ اما بالا بودن سطح تورم و کاهش رشد اقتصادی در یک دهه اخیر، باعث افزایش جمعیت فقیر کشور شده است.

 

به گزارش ایران مامن، پیش از این گزارش، رسانه‌ها به نقل «فرامرز توفیقی» رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار نوشتند خط فقر نسبی خانوارها در ایران به ۱۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسیده است. به گفته وی بدنه جامعه کارگری ایران از منظر معیشت مانند بیماری است که با ۱۰ درصد قلبش زندگی می‌کند.

 

با توجه به این آمار و ارقام، «آلبرت بغزیان» اقتصاددان به «اعتماد» گفته است: اگر رقم ۱۸ میلیون تومان را برای خط فقر درنظر بگیریم تنها تعداد محدودی از افراد جامعه زیر خط فقر نیستند و آن‌هم شامل نمایندگان مجلس و مسوولان دولتی و اساتید دانشگاه و مالکین صنایع و کارآفرینان و… می‌شوند. … به دنبال این رقم بزهکاری و جرم و دزدی و سایر فسادها در جامعه افزایش خواهد یافت.

 

در این باره «سیدکاظم موسوی» عضو کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با روزنامه «آرمان ملی» اظهار داشته افزایش حقوق ۹۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان چاره‌ساز مشکلات مردم نخواهد بود و نجات از معضلات موجود و خط فقر ۱۸ میلیون تومانی با درآمدهای حدود ۶ میلیون تومان با این نرخ افزایش حقوق‌ها ره به جایی نخواهد برد.

 

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در اواسط تابستان امسال، متوسط درآمد سالانه‌ یک خانوار شهری در سال گذشته با رشد ۵١ درصدی ۱۱۲ میلیون و ۴۲۱ هزار تومان و درآمد خانوار روستایی ۶۳میلیون و ۷۱۳ هزار تومان بوده است.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات