تاریخ انتشار : سه شنبه 3 آبان 1401 - 17:50
کد خبر : 16093

واردات خودرو و مساله FATF

واردات خودرو و مساله FATF

همزمانی مباحث مربوط به واردات خودرو و نیز FATF باعث شد بار دیگر نگاه‌ها به ارتباط میان بازارهای داخلی و مسائل روابط خارجی کشور در دوران رکود مذاکرات برجامی دوخته شود.   در تازه‌ترین رخداد مربوط به واردات خودرو و پس از وقفه‌های طولانی مربوط به اجرای این تصمیم و رفع محدودیت چهارساله، سخنگوی صمت

همزمانی مباحث مربوط به واردات خودرو و نیز FATF باعث شد بار دیگر نگاه‌ها به ارتباط میان بازارهای داخلی و مسائل روابط خارجی کشور در دوران رکود مذاکرات برجامی دوخته شود.

 

در تازه‌ترین رخداد مربوط به واردات خودرو و پس از وقفه‌های طولانی مربوط به اجرای این تصمیم و رفع محدودیت چهارساله، سخنگوی صمت دیروز اظهار داشت با رفع اشکالات وارده از سوی مجلس به آیین‌نامه واردات خودرو، ثبت سفارش خودروهای وارداتی به‌زودی آغاز می‌شود.

 

به گزارش ایران مامن، بسیاری از کارشناسان همچنان با نگاهی بدبینانه به این وعده می‌نگرند. در این باره «فربد زاوه» اظهار داشته علت کش و قوس های متعدد پیرامون مبحث واردات استفاده دولت‌ها از شایعه برای کنترل بازار است. دولت‌ها همواره از آرزو درمانی برای پوشاندن نواقص مدیریتی خود استفاده می‌کنند.

 

 

«بابک صدرایی» دیگر کارشناس اقتصادی است که اظهار داشته عملیاتی ساختن فرآیند واردات خودرو مستلزم فراهم آمدن بسیاری از زیرساخت‌ها مانند نهایی شدن برجام، حل شدن مشکل نقل و انتقالات مالی و FATF، واگذاری نمایندگی‌های مجاز است که هیچ کدام در حال حاضر فراهم نیست. اگر هم حاضر شود گزینه‌های احتمالی کشورهایی مانند هند، چین و امثال این کشورهای مدنظر خواهند بود نه شرکت‌های بزرگ تولیدکننده‌ای مانند تویوتا و…

 

یکی از دلایل طرح مساله FATF به عنوان مولفه‌ای اثرگذار بر فرایندهای اقتصادی و بازارها، نشست اخیر کارگروه ویژه مالی در پاریس است که در جریان آن پاکستان از لیست سیاه این نهاد بین‌المللی خارج شد.

 

«حمید حسینی» فعال اقتصادی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در این باره اظهار داشته در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف ما و کره شمالی حضور داریم و امارات و پاکستان نیز آخرین کشورهایی بودند که در فهرست خاکستری قرار گرفته‌اند و اخیرا امارات متحده عربی و پاکستان از این فهرست خارج شدند و به ترکیه هشدار داده شده‌است که در این فهرست خاکستری قرار خواهد گرفت اما ما در قعر جدول هستیم.

 

به گفته «مجیدرضا حریری» رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، ما قوانینی به مراتب سختگیرانه‌تر از FATF را با پذیرش بندهایی در پیوستن به شانگهای قبول کرده‌ایم؛ موضوعی که «پیمان مولوی» کارشناس اقتصادی نیز به آن اشاره و تصریح کرده است: همکاری اقتصادی با چین و هند نیاز به تصویب FATF دارد.

 

با این احوال، «مجید انصاری» عضو مجمع تشخیص مصلح نظام یعنی نهادی که FATF در آن معطل مانده به رسانه‌ها گفته به تازگی بحث خاصی درباره FATF نشده است و باید ببینیم در هفته‌ها و ماه‌های آینده که برنامه کمیسیون مجمع تنظیم می‌شود آیا این مسئله مورد توجه قرار می‌گیرد یا خیر.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات