تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 آبان 1401 - 20:14
کد خبر : 16110

از سقز نسبتا آرام تا شیراز خونین؛ تعطیلی خشونت‌زدایی؟

از سقز نسبتا آرام تا شیراز خونین؛ تعطیلی خشونت‌زدایی؟

«چطور می‌شود اعتراض کرد که اغتشاش به حساب نیاید؟» این پرسشی است که در جریان این پنج هفته‌ای که از شروع ناآرامی‌ها می‌گذرد بارها و بارها به گوشمان خورده است.   کلید گشایش این قفل هم از نگاه بسیاری «خشونت‌زدایی» از فرایند اعتراض بوده تا جایی که برخی دل به کمپین‌هایی با این هدف بسته‌اند

«چطور می‌شود اعتراض کرد که اغتشاش به حساب نیاید؟» این پرسشی است که در جریان این پنج هفته‌ای که از شروع ناآرامی‌ها می‌گذرد بارها و بارها به گوشمان خورده است.

 

کلید گشایش این قفل هم از نگاه بسیاری «خشونت‌زدایی» از فرایند اعتراض بوده تا جایی که برخی دل به کمپین‌هایی با این هدف بسته‌اند از جمله «احمد زیدآبادی» روزنامه‌نگار تحت عنوان کنشگری «نیروی چهارم» اعلام داشته هموطن! به جنبش «ما خشونت پرهیزیم» بپیوند.

 

از سوی دیگر اظهارات «سارا فلاحی» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مورد توجه قرار گرفت که به نیروی انتظامی گفته شده بود «تا جایی که می‌توانید خودتان شهید شوید، اما به شما کشته تحمیل نشود».

 

در چهارمین روز آبان که چهلمین روز مرگ «مهسا امینی» بود، برخی منابع خبری از حرکت حدود ۱۰ هزار نفر به سمت آرامستان آیچی سقز محل دفن وی خبر و تصاویری منعکس کردند.

 

 

به نوشته «ایسنا» جمعیت حاضر  در آرامستان اغلب شعارهایی با گویش کردی سر دادند.  در پایان مراسم، برخی افراد بنا داشتند به مرکز نظامی ارتش حمله کنند که با ممانعت جمعی از مردم حاضر در مراسم پراکنده شدند و سپس درگیری‌های پراکنده با نیروهای انتظامی روی داد.چ

 

در شرایط امیدواری نیم‌بند به تجربه یک تجمع بزرگ نسبتا آرام در کردستان، عصر امروز حرم شاهچراغ (ع) در شیراز هدف قرار گرفت و آنچنان که فرمانده انتظامی فارس گفته یک تروریست هنگام نماز مغرب به سوی زائران آتش گشوده است؛ حادثه‌ای که اولین آمار شهدایش ۱۵ نفر و مجروحانش نزدیک به ۵۰ نفر بود.

 

 

در چنین شرایطی برخی ناظران چنین رخدادی را ضربه‌ای به رویای اعتراض منهای خشونت می‌دانند که می‌تواند بر رویدادهای روزهای آینده تاثیر بگذارد.

 

در یکی از اولین اتفاقات بعد از این حمله تروریستی، «ایرنا» از تعطیلی امامزاده صالح (ع) در شمال پایتخت خبر داد و اکنون بسیاری نگرانند که بعد از حمله تروریستی شاهچراغ که گفته می‌شود به دست یک تکفیری غیرایرانی انجام شده تهدیدات امنیتی و تعطیلی‌ها‌ به کجا تسری خواهد یافت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات