تاریخ انتشار : شنبه 7 آبان 1401 - 22:58
کد خبر : 16136

حمله به خاتمی در کنار نیمکت

حمله به خاتمی در کنار نیمکت

صفحات امروز روزنامه‌ها، بیش از پیش نمایانگر فضای قطبی یا بهتر است بگوییم چندقطبی کشور بود. روزنامه‌های اصلاح‌طلبی چون اعتماد و هم‌میهن با انتشار بیانیه رئیس دولت اصلاحات، راهبرد پیشنهادی «سیدمحمد خاتمی» برای عبور از شرایط موجود را برجسته کردند و در برابر روزنامه‌ای چون کیهان در یادداشتی اصلاح‌طلبان را به شراکت در جنایات و

صفحات امروز روزنامه‌ها، بیش از پیش نمایانگر فضای قطبی یا بهتر است بگوییم چندقطبی کشور بود. روزنامه‌های اصلاح‌طلبی چون اعتماد و هم‌میهن با انتشار بیانیه رئیس دولت اصلاحات، راهبرد پیشنهادی «سیدمحمد خاتمی» برای عبور از شرایط موجود را برجسته کردند و در برابر روزنامه‌ای چون کیهان در یادداشتی اصلاح‌طلبان را به شراکت در جنایات و خسارات چهل روز گذشته در کشور متهم کرد.

 

بیانیه اخیر خاتمی و همچنین پیام او در مورد جان باختن مهسا امینی از سوی ناظران به تلاش جریان اصلاح‌طلب برای میانداری یا میانجیگری در وضعیت کشور در شرایطی تعبیر می‌شود که جامعه و حاکمیت بیش از پیش به تالیف قلوب نیاز دارند؛ اقدامی که نه تنها از سوی رسانه‌های خارجی، بلکه از سوی اصولگرایان تندرو و حتی برخی از خود اصلاح‌طلبان هم مورد تردید قرار گرفته است.

 

در چنین شرایطی، هرچند نقدهای جدی به عملکرد اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور در سال‌های اخیر وارد است (همچنان که انتقادات جدی‌تری به اصولگرایان وارد است)، ولی یک بام و دو هوای اصولگرایان دوآتشه هم در مقابل خاتمی قابل تامل است. از این دید که چرا زمانی که در جریان انتخابات مجلس نهم در سال ۱۳۹۰ و پس از قهر مردم با صندوق‌های رای، خاتمی با باور و عمل به مشی اصلاح‌طلبانه خود، در حوزه دماوند رای خود را به صندوق ریخت، اصولگرایان خرسند شدند، ولی این روزها و در جریان وضعیت ناآرام کشور که موضعی اصلاح‌طلبانه می‌گیرد و دم از خشونت‌پرهیزی می‌زند، نظر او را تحمل نمی‌کنند که هیچ، بلکه می‌پرسند او چه نسبتی با جنایتکاران شاه‌چراغ دارد؟

 

 

گذشته از این سازش‌ناپذیری اصولگرایان با اصلاح‌طلبان، حتی واگرایی درون دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا هم مشهود است.

 

«عباس عبدی» امروز در روزنامه اعتماد، دلیل افول جنبش اصلاح‌طلبی را عدول رهبر جریان اصلاح‌طلب از اصول اولیه معرفی کرد.

 

در سوی مقابل، روزنامه همشهری هم نوشته عدالتخواهان در زمین تعریف شده ضدانقلاب بازی می‌کنند و از این بابت باید احساس نگرانی کرد. گویا اتفاقات اخیر بیش از پیش به واگرایی میان جریان‌های سیاسی و انشعابات احتمالی جدید دامن زده است.

 

در مجموع و در شرایطی که برخی اصلاح‌طلبان و چهره‌هایی که صدا و سیما طی روزهای اخیر برای آرام کردن فضا به آنان متوسل شده، کنار زمین بازی سیاست در حال گرم کردن برای ورود به عرصه میانجیگری و احتمالا مجاب کردن معترضان دهه شصتی به قبل‌ هستند، همچنان به سختی از سوی رقبا مورد حمله قرار می‌گیرند.

 

طیف پرقدرت رسانه‌های خارجی معارض جمهوری اسلامی هم با انعکاس شعارهای «نه اینوری نه اونوری» در امتداد «اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» (سال ۹۶) رادیکال‌تر شدن خیابان را دنبال می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات