تاریخ انتشار : یکشنبه 15 آبان 1401 - 18:35
کد خبر : 16177

اغتشاشگری دلار

اغتشاشگری دلار

قیمت دلار در ایران روند صعودی را طی می‌کند و در یک هفته اخیر با التهاب در بازار روبه‌رو بودیم؛ حتی با وجود انتشار برخی اخبار مثبت، بازار و افکار عمومی همچنان واکنش منفی از خود بروز می‌دهند.   ظهر روز یکشنبه «تسنیم» نوشت: افزایش قیمت ارز در روزهای گذشته و ثبت رکود جدید دلار

قیمت دلار در ایران روند صعودی را طی می‌کند و در یک هفته اخیر با التهاب در بازار روبه‌رو بودیم؛ حتی با وجود انتشار برخی اخبار مثبت، بازار و افکار عمومی همچنان واکنش منفی از خود بروز می‌دهند.

 

ظهر روز یکشنبه «تسنیم» نوشت: افزایش قیمت ارز در روزهای گذشته و ثبت رکود جدید دلار در بازار ارز موجب بروز رفتارهای هیجانی از سوی برخی از مردم شده به طوری که قیمت دلار از مرز ۳۶ هزار تومان فراتر رفت. اما از صبح امروز با ورود جدی بازارساز و اعمال برخی از سیاست‌های جدید از سوی بانک مرکزی در بازار ارز، شاهد عقب‌نشینی قیمت‌ها هستیم تا جایی که قیمت دلار یک کانال به عقب برگشته و در معاملات فردایی در میانه کانال ۳۵ هزار تومان معامله می‌شود.

 

با این حال رسانه‌هایی مانند «العربیه» و «رادیو فردا» با تیتر درشت از «بحران ارز خارجی» و «توقف خرید و فروش دلار» در بازار تهران خبر دادند.

 

 

درباره سمت و سوی دلار، «رضا مجیدزاده» پژوهشگر توسعه به «دنیای اقتصاد» گفته است: در این شرایط تا زمانی که از طرف غرب یک سیگنال مثبت به داخل کشور ارسال نشود، بعید است که بازار واکنش مثبت نشان دهد. در یکی دو روز گذشته مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از بن‌‌بست در مذاکرات برجام سخن گفته و حتی با وجود صحبت‌های مثبت وزیر خارجه کشورمان و معاونش باز هم بازار دلار روند صعودی را در پیش گرفته است.

 

به گزارش ایران مامن، همچنین «کورش احمدی» دیپلمات سابق با اشاره به تیره‌تر شدن روابط تهران و واشنگتن بیان داشته نرخ ارز فقط مربوط به سیاست خارجی و دورنمای احیای برجام نیست. وی با اشاره به اینکه نزدیک دو ماه است به دلیل ناآرامی‌‌ها شاهد افت اقتصادی هستیم، افزوده این ناآرامی‌‌ها منجر به ایجاد تصور بی‌‌ثباتی شده و صرف‌نظر از احیای برجام این فاکتور نیز وارد معادلات اقتصادی شده است.

 

«شرق» نیز در گزارش خود نوشته کارشناسان در کنار تنش‌های داخلی و خارجی این روزهای کشور، گستردگی انتظارات تورمی را نیز از‌جمله دلایل افزایش حجم تقاضا برای خرید ارز در فضای بازار می‌دانند.

 

«کامبیز افسری» کارشناس و فعال بازار ارز به این روزنامه گفته ارائه بسته سیاستی بانک‌ مرکزی شامل اوراق خرید سکه یا عرضه سکه توسط بانک مرکزی و حتی فروش آنلاین ارز همه و همه این سیگنال را به فعالان بازار می‌دهد که بانک‌ مرکزی ارزی برای ارائه ندارد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات