تاریخ انتشار : دوشنبه 16 آبان 1401 - 15:14
کد خبر : 16192

دولت یا شرکت سهامی خاص؟

دولت یا شرکت سهامی خاص؟

طی سال‌های گذشته روند تشکیل کابینه معمولا به این شکل بوده که روسای جمهور در معرفی وزرا سهم خاصی را برای طیف‌های مختلف سیاسیون پیرامون خود اختصاص داده‌اند مثلا در کابینه پیشنهادی «حسن روحانی» به مجلس نهم، گفته می‌شد جدا از اکثریت «اعتدال و توسعه»، وزارت کشور سهمیه لاریجانی‌چی‌ها شد، وزارت راه و شهرسازی به

طی سال‌های گذشته روند تشکیل کابینه معمولا به این شکل بوده که روسای جمهور در معرفی وزرا سهم خاصی را برای طیف‌های مختلف سیاسیون پیرامون خود اختصاص داده‌اند مثلا در کابینه پیشنهادی «حسن روحانی» به مجلس نهم، گفته می‌شد جدا از اکثریت «اعتدال و توسعه»، وزارت کشور سهمیه لاریجانی‌چی‌ها شد، وزارت راه و شهرسازی به ناطقیون رسید، وزارت علوم به اصلاح‌طلبان، نفت به کارگزاران و …

 

«سیدابراهیم رئیسی» اما پیش از تشکیل دولت سیزدهم از راه‌اندازی «سامانه معرفی مدیران دولت به رئیس‌جمهور منتخب» سخن گفت تا برخی را امیدوارکند که چرخش نخبگان در این دولت راه خواهد افتاد اما انتصاب‌هایش تابعی از وضعیت پیشین حاکم بر دولت‌های سابق بود.

 

حالا هرگوشه از دولت سیزدهم منتقدانی دارد که انتقادهایشان هم پربیراه نیست مثلا به تازگی روزنامه «ابتکار» خواستار برکناری «محسن رضایی» معاون اقتصادی شده و نوشته وی با اظهارنظرهایش مردم را عصبانی می‌کند.

 

به گزارش ایران مامن، پررنگ‌ترین انتقادات اما به خاطر انتصاب «حجت عبدالملکی» وزیر مستعفی کار به دبیری شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی است که بعد از برکناری «سعید محمد» انجام شد.

 

 

عبدالملکی پس از معرفی به مجلس یازدهم به عنوان وزیر جوان کابینه و دریافت رای اعتماد، روند اظهارات و پیشنهادات جنجالی خود را که در نهادهایی مانند کمیته امداد خبرساز شده بود متوقف نکرد و با مدیریتی عجیب و غریب راهی جز استعفایی عزل‌گونه نیافت.

 

حالا «عباس عبدی» روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب درباره انتصاب وی می‌گوید: معنای این انتصاب دهن‌کجی به جامعه است؛ یعنی برای افکار عمومی پشیزی ارزش قایل نیستیم.

 

البته همچنان که اشاره شد، دادن پست‌های تازه به استیضاح یا برکنارشدگانِ اجباری در دولت‌های سابق مسبوق به سابقه است مانند دادن سخنگویی دولت دوازدهم به «علی ربیعی» بعد از استیضاح یا سپردن مدیرعاملی شرکت ملی نفت‌کش به «حمید بهبهانی» وزیر برکنار شده دولت «محمود احمدی نژاد».

 

«عبدالرضا داوری» از نزدیکان پیشین احمدی نژاد هم توئیت زده ‏به عجایب دولت رئیسی این را هم اضافه کنید که کسی را بعنوان متولی ‎مناطق آزاد منصوب کرده اند که از اساس با توسعه مناطق آزاد مخالف است و توسعه این مناطق را برخلاف اقتصاد مقاومتی می‌داند.

 

 

«محمدرضا خباز» اصلاح‌طلب به «آفتاب یزد» گفته اگر عبدالملکی کارآمد بود چرا در همان وزارت کار نماند و برای مواجه نشدن با استیضاح استعفا داد؟ خباز با طرح این سوال که مگر «قحط الرجال» است اظهار داشته مسئولیت‌های بالای دولت را به صورت شرکت سهامی بین گروه‌هایی تقسیم کرده‌اند که به دنبال شایسته‌گزینی نیستند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات