تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 آبان 1401 - 15:01
کد خبر : 16221

تنش میان بهارستان و پاستور، نقش جلیلی و پوزیشن اصلاحاتی

تنش میان بهارستان و پاستور، نقش جلیلی و پوزیشن اصلاحاتی

اختلاف طیفی از نمایندگان تحت هدایت «محمدباقر قالیباف» با دو عضو کابینه بر سر منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه در حوزه اشتغال و معیشت در بسیاری از رسانه‌ها به زد و خورد پاستور و بهارستان تعبیر شد.   به نوشته «شرق»، نحوه برخورد رئیس مجلس با نماینده دولت به حدی قاطع بود که برخی در

اختلاف طیفی از نمایندگان تحت هدایت «محمدباقر قالیباف» با دو عضو کابینه بر سر منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه در حوزه اشتغال و معیشت در بسیاری از رسانه‌ها به زد و خورد پاستور و بهارستان تعبیر شد.

 

به نوشته «شرق»، نحوه برخورد رئیس مجلس با نماینده دولت به حدی قاطع بود که برخی در آینده از این روز به‌عنوان روز احضار دولت به مجلس یاد می‌کنند؛ چرا‌که قالیباف، رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه را برای پاسخ‌گویی به مجلس فراخواند و «مسعود میرکاظمی» هم به دلیل تاخیر عذرخواهی کرد.

 

 

در جلسه دیروز، سخنگوی کمیسیون ویژه جهش تولید اظهار داشت: «بعد از گذشت بیش از هشت ماه از سال ۱۴۰۱، تاکنون منابع این بند تخصیص پیدا نکرده است؛ با این وضعیت بیم آن می‌رود که تولید و اشتغال با رکود مواجه شود»

 

رئیس مجلس علاوه بر نوازش مسئول بودجه دولت، سعی کرد نوک پیکان انتقاد خود را به سمت «احسان خاندوزی» نشانه بگیرد و خطاب به وزیر اقتصاد گفت: «آقای خاندوزی شما یا خسته شدید یا رودربایستی دارید. انتظار می‌رود شما مطالبه‌گرایانه پیگیری کنید؛ همان‌طور که پارسال این اقدام را انجام می‌دادید»

 

به نوشته شرق، برخی این مواضع را با جداسازی خط قالیباف از دولت همسو دانسته‌اند که از مدت‌ها قبل از سوی حامیان قالیباف کلید خورده است. همان خطی که برخی آن را آماده‌سازی قالیباف برای ورود به رقابت انتخاباتی ریاست‌جمهوری آینده قلمداد می‌کنند.

 

روزنامه «آرمان ملی» هم از «تقابل نواصولگرایان و جبهه پایداری» سخن گفته و نوشته است: بروز تحولات اجتماعی و ناآرامی‌های اخیر در جامعه باعث شد تا شاهد رویکردهایی اصلاح‌گرایانه و گفت‌وگومحور از سوی برخی مقامات همچون محمد باقر قالیباف رئیس مجلس باشیم. امری که اساسا به مذاق پایداری‌چی‌‌ها خوش نیامده و همراه با رسانه‌‌هایشان به قالیباف و سایر مقامات و چهره‌هایی که از لزوم اصلاح روندها سخن گفتند حمله کرده‌اند.

 

به نوشته این روزنامه، نوع برخورد اخیر رئیس مجلس با برخی وزرای دولت همچون فاطمی امین (زیر صمت)، اوجی(وزیر نفت)، خاندوزی (وزیر اقتصاد) و میرکاظمی (رئیس سازمان برنامه و بودجه) به‌خوبی نشان می‌دهد که قالیباف و نواصولگرایان درصدند که دولت را از سمت‌وسوی برخی تندروی‌های پایداری‌چی‌ها به‌سمت روند اصلاح امور بکشانند.

 

در حالی که روزنامه دولت، اظهارات دیروز میرکاظمی در بهارستان را «دفاع اصولی از دخل و خرج دولت» تیتر زده، خبرگزاری مجلس به خبرگزاری دولت و دفاعیات اقتصادی «ایرنا» تاخته و نوشته اگر ادعای این خبرگزاری را بپذیریم یعنی در ۸ ماه سپری شده از سال دولت هیچ درامدی نداشته‌‌ است.

 

در مقابل، دولتی‌ها هم ساکت نمانده‌اند از جمله وزیر اقتصاد بیان داشته حرف‌های آقای قالیباف اظهارنظر خیلی تعجب‌برانگیزی برای بنده بود. امیدوار هستم که دوستان کمک کنند به برخی از کارهای عقب مانده‌ای که آنها باید جلو برود و به جای اینکه عباراتی که القای اختلاف و تفرقه و دوگانگی بین قوا می‌کند را بر زبان بیاورند، کمک کنند به این که ماهانه این امور را جلو ببریم.

 

 

به گزارش ایران مامن، با توجه به در پیش بودن انتخابات، علاوه بر این که ناظران از تلاش قالیباف برای قرار گرفتن در جایگاه اصلاحات طلبی سخن می‌گویند، نقش آفرینی چهره‌هایی چون «سعید جلیلی» در سیاستگذاری‌های دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته که از این منظر این عوامل باعث می‌شود انشقاق‌ها میان اصولگرایان افزایش یابد.

 

 

به نوشته «خبرآنلاین» تفکر پایداری در دولت رئیسی آنقدر محسوس شده است که این روزها برخی اصولگرایانه میانه رو را هم نگران کرده است و آنها از ضرورت اصلاح و بازنگری در روش‌های حاکمیتی و مدیریتی سخن می گویند! این رسانه درباره جلیلی نوشته، «سکوت و گوشه نشینی را رها کرده و این روزها هم سخنرانی می کند هم از گوشه و کنار خبر می رسد تحرکات برای نفوذ بیشتر در دولت و حتی حضور در دولت رئیسی را کلید زده است.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات