تاریخ انتشار : شنبه 21 آبان 1401 - 19:15
کد خبر : 16270

فعلا مریض نشوید؛ دارویی‌ها در حال زیر و رو کشیدنند

فعلا مریض نشوید؛ دارویی‌ها در حال زیر و رو کشیدنند

اوضاع دارو بیش از آن که دچار کمبود باشد درگیر به هم‌ریختگی است. به گفته یک فعال پخش دارو که در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت نخواسته نامش به میان آید، کمبود به آن شکلی که می‌گویند وجود ندارد. مشکل در پخش هم نیست. این مساله را باید در منافع برخی داروخانه‌ها و داروسازان پیگیری کرد.

اوضاع دارو بیش از آن که دچار کمبود باشد درگیر به هم‌ریختگی است. به گفته یک فعال پخش دارو که در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت نخواسته نامش به میان آید، کمبود به آن شکلی که می‌گویند وجود ندارد. مشکل در پخش هم نیست. این مساله را باید در منافع برخی داروخانه‌ها و داروسازان پیگیری کرد.

 

یک داروخانه‌دار هم درباره هم‌صنفی‌هایش گفته بسیاری از داروخانه‌ها کالایی را که مورد نیاز بیمار است دارند اما به هر دلیلی ممکن است نخواهند آن را تحویل دهند. ممکن است به داروخانه‌ای مراجعه کنید و در نسخه شما داروهایی ساده و کم‌قیمت باشد اما کسی که نسخه را به شما تحویل می‌دهد، می‌گوید فلان قرص را نداریم اما شربتش را داریم که چند برابر قیمت آن است و شما هم به دلیل اینکه داروهای نسخه‌تان تکمیل شود مجبورید بپذیرید.

 

در سوی مقابل و چندی پیش نایب رئیس انجمن داروسازان با انداختن توپ به زمین تامین اجتماعی تهدید کرد اگر تامین اجتماعی پول‌مان را ندهد، دفترچه بیمه‌شان را قبول نمی‌کنیم.

 

آن سوی دیگر ماجرا، وزارت بهداشت اعلام می‌کند کمبودهای دارویی با واردات تامین می‌شود و سایر اقلام هم در داخل تولید؛ « با راه‌اندازی خطوط جدید تولید سرم و آنتی بیوتیک و همچنین افزایش واردات مشکل کمبود آنتی‌بیوتیک طی ۱۰ روز آینده حل می‌شود.»

 

 

روزنامه «ایران» ارگان مطبوعاتی دولت، تحت عنوان «گروکشی در بازار دارو» نوشته است: برخی شرکت‌ها دست به احتکار زده‌اند. از سوی دیگر اما زنجیره تأمین دارو گرفتار برخی سودجویی‌ها نیز شده است. در حالی که بلبشوی کمبود آنتی بیوتیک و سرم در داروخانه‌ها در یک ماه گذشته به دغدغه جدی دولت و نظام سلامت کشور بدل شده؛ اوضاعی که منجر به عذرخواهی سخنگوی دولت شده است.

 

اوضاع دارو صدای «جام جم» را هم در آورده روزنامه صداوسیما با تیتر «دارو؛ کبود، ۷۰۰درصد گرانی» نوشته است: مردم برای تهیه نسخه‌های دارویی خود سرگردان شده‌اند.

 

روی موج بلبشوی دارویی، «ایران اینترنشنال» مدعی شده بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان‌های حوزه دارو درواقع هلدینگ‌های حکومتی‌اند و دانش‌بنیان به اسم رمزویژه‌خواری تبدیل شده است.

 

گزارش روزنامه «خراسان» بُعد دیگری از مشکلات مردم در زمینه درمان و دسترسی به دارو را آشکار می‌سازد و با اشاره به ضرورت جدی‌تر شدن نظارت بر داروخانه‌ها و زیر و روکشیدن‌هایشان ، از اوضاع «نسخه الکترونیک» چنین می‌نویسد: گلایه های مردم از وضعیت سامانه نسخه الکترونیکی تامین اجتماعی فراوان است. گزارش‌ها حاکی از تاثیر جدی اختلال‌های اینترنتی بر وضعیت نسخه نویسی آنلاین و معطلی و زیان مالی مردم است.

 

در تکمیل همه این حرف‌ها باید هشدار روزنامه «جوان» درباره «قاچاق سازمان‌یافته پزشک!» را یادآور شد که درباره آن آورده است: به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴ هزار و ۲۷ پزشک درخواست صدور گواهی عدم سوء‌پیشینه برای مهاجرت کرده‌اند. همچنین آمار درخواست good standing (گواهی عدم سوءپیشینه) برای مهاجرت پزشکان متخصص و فوق تخصص رو به افزایش است. بر اساس آمار، در یک‌سال گذشته ۱۶۰ متخصص قلب مهاجرت کرده‌اند؛ در همین مدت ۳۰ هزار نفر از اعضای کادر درمان از دانشکده‌های علوم پزشکی درخواست good standing یا «نداشتن سوءپیشینه» داشته‌اند که مقصدشان عمان بوده‌است؛ همچنین ظرف چهار سال گذشته ۱۶ هزار پزشک عمومی از کشور مهاجرت کرده‌اند.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات