تاریخ انتشار : یکشنبه 22 آبان 1401 - 18:51
کد خبر : 16289

دعواهای سلفی، جدال سیاسی و فراموشی‌های اساسی

دعواهای سلفی، جدال سیاسی و فراموشی‌های اساسی

اواسط مهرماه و در هنگامه کشیده شدن اعتراضات به دانشگاه‌ها، نخستین تصاویر از روسری‌برداری و اختلاط دانشجویان دختر و پسر در سالن‌های غذاخوری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و اولینش مربوط به دانشگاه گیلان بود.     به گزارش ایران مامن، دو هفته بعد یعنی اواخر مهرماه ماجرای سلف دانشگاه صنعتی شریف خبرساز شد و

اواسط مهرماه و در هنگامه کشیده شدن اعتراضات به دانشگاه‌ها، نخستین تصاویر از روسری‌برداری و اختلاط دانشجویان دختر و پسر در سالن‌های غذاخوری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و اولینش مربوط به دانشگاه گیلان بود.

 

 

به گزارش ایران مامن، دو هفته بعد یعنی اواخر مهرماه ماجرای سلف دانشگاه صنعتی شریف خبرساز شد و در ادامه درگیری‌هایی بین دانشجویان اختلاط‌طلب با بسیجی‌های شریف درگرفت. التهابات سلفی به دانشگاه‌هایی مانند علم‌وصنعت و امیرکبیر و تهران هم کشیده و تبدیل به موضوع مشاجره‌ای سیاسی- رسانه‌ای شد.

 

 

در واکنش به ممانعت‌ها برابر اختلاط دانشجویان دختر و پسر بسیاری توئیت زدند و اظهارنظر کردند. از جمله رئیس دفتر دولت اصلاحات نوشت: سلف دانشگاه با رستوران بیرون چه فرق می کند؟ فقط ماموران دین گریزی و‌آشوبگران واقعی از سلف مختلط میترسند. در پاسخ هم کاربری توئیت زد: هر وقت فرق کاربری و ماموریت  دانشگاه با کاربری رستوران رو فهمیدی ، تفاوت سلف سرویس دانشگاه با رستوران رو هم متوجه خواهی شد.

 

 

در ادامه رویکرد‌ها و موضع‌گیری‌ها در خصوص سرنوشت سلف‌سرویس دانشگاه‌ها، گفتمان‌های سیاسی-فرهنگی را تا حدی خود را عیان ساخت. به عنوان مثال «علی مطهری» نماینده سابق تهران که سال‌ها سعی کرده وجهه یک منتقد سیاسی را داشته باشد، اظهار داشت: برخی دانشجویان دانشگاه شریف در حوادث اخیر امتحان بدی دادند. گذشته از اعتراضی که حق آنها بود، فحش‌های رکیک و ناموسی که در دهم مهر دادند تاکنون در دانشگاه سابقه نداشت و آبروی دانشجو را بردند و اخیراً هم با اصرار بر مختلط شدن غذاخوری مفهوم مقدس آزادی را به آزادی حیوانی تنزل دادند.

 

مشابه همین گفتمان را روزنامه «همشهری» وابسته به شهرداری «علیرضا زاکانی» بازتاب داد و امروز نوشت: اینکه خواستار سلف مختلط باشند و سال‌های آتی مجبور به ازدواج اجباری. بله اجباری، چون دیگر در دوران طاغوت ساختارهای سیاسی- اجتماعی تغییر می‌کند و اصالت خانواده از بین می‌رود. در این شرایط «بزرگ‌آقاها» تعیین‌می‌کنند، دختران رعیت با چه‌کسی ازدواج کنند و عاشق راهی قتلگاه می‌شود.

 

به نوشته این روزنامه، اساسا گفتمان باطل در پس ادعای آزادی زن، به دنبال برهنگی و تحجر دوران پهلوی است. شک نکنید در حکومت غیردینی که طاغوت حاکم می‌شود؛ دیگر ورود آقایان به آرایشگاه زنانه، ممنوع نیست.

 

همشهری همچنین پیش‌بینی کرد: تمامی استخرها مختلط می‌شود و هیچ سانس بانوانی وجود ندارد. پناه به خدا، چقدر وحشتناک. امروز در دانشگاه‌ها برای سرویس بهداشتی مختلط پایکوبی کنند و فردا برای نقض حریم‌خصوصی‌‌شان، اشک بریزند.

 

در امتداد این دعوای سیاسی-رسانه‌ای درباره سرنوشت سلف‌ها، «غلامحسین کرباسچی» مدیرمسئول «هم‌میهن» در صفحه مجازی خود سخنانی مشابه آنچه را بارها سایر اصلاح‌طلبان مطرح ساخته‌اند تکرار کرد: در تمام کشور صدها رستوران و کافه پر است از خانم و آقا کنار هم بدون هیچ مشکلی چرا برای سلف قشر فرهیختگان دانشگاهی تفکیک جنسیتی با این همه سر و صدا؟ و پرداخت اینقدر هزینه؟ همه این دانشجویان مگر نمی توانند آن طرف خیابان با هم یا تنها بروند رستوران و کافه؟

 

با توجه به کشدار شدن دوقطبی صورت گرفته به نظر می‌رسد تا مدت‌ها موضوعاتی از این دست بهانه جدال گفتمان‌های مختلف و البته پراکنده سیاسی-فرهنگی را فراهم ساخته و ماهیت و اهمیت آنچه سر سفره‌های مردم، غذاخوری‌های دانشجویی، رستوران‌ها و … ارائه می‌شود، در محاق قرار خواهد گرفت.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات