تاریخ انتشار : دوشنبه 23 آبان 1401 - 22:25
کد خبر : 16310

آخرین راه‌ها برای سفر

آخرین راه‌ها برای سفر

اندر مزایا و فواید سیر و سیاحت همین بس که قرآن کریم بارها در آیات مختلف مومنان را به «سیروا فی الارض» فراخوانده است.  از نگاه قرآنی، سیر در زمین برای عبرت‌گیری از سرنوشت پیشینیان، عاقبت مکذبین، درک معاد، بیداری دل‌ها و … لازم است.   اهمیت سیر و سفر را می‌توان در ضرب‌المثل‌های مرتبط

اندر مزایا و فواید سیر و سیاحت همین بس که قرآن کریم بارها در آیات مختلف مومنان را به «سیروا فی الارض» فراخوانده است.  از نگاه قرآنی، سیر در زمین برای عبرت‌گیری از سرنوشت پیشینیان، عاقبت مکذبین، درک معاد، بیداری دل‌ها و … لازم است.

 

اهمیت سیر و سفر را می‌توان در ضرب‌المثل‌های مرتبط با این مفهوم در فرهنگ و ادب پارسی هم یافت؛ «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی»، «اگر می‌خواهید کسی را بشناسید، با او به سفر بروید» و …

 

سفر برای سلامت روح و روان آدمی لازم و ضروری است. در شرایطی که زندگی شهرنشینی و دوری ناگزیر از طبیعت، جسم و جان انسان‌ها را در معرض آسیب‌های متعدد قرار داده، سفر رفتن برای کالبد و جان آدمی حکم آب حیات را دارد.

 

به گزارش ایران مامن، به رغم اهمیت جان‌افزای سفر، ولی در نتیجه شرایط سخت معیشتی، دست ایرانی‌ها هر روز از این موهبت و نعمت کوتاه‌تر می‌شود.

 

گزارش مرکز آمار از وضعیت سفر و شرایط گردشگری در سال گذشته نکات تلخی دارد. طبق این گزارش که دیروز هم بخش‌هایی از آن خبرساز شد، تعداد سفرهای داخلی در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۴ میلیون و ۶۹۳هزار سفر بوده که ۴۲ درصد از آن، با اقامت شبانه و ۵۸ درصد بدون اقامت شبانه بوده است.

 

این آمار نشان می‌دهد که نه تنها ۴۰ درصدی که هیچ‌گاه به سفر نمی‌‌رفتند در جای خود باقی ماندند، حتی از میزان ۶۰ درصدی که به سفر می‌‌رفتند هم کاسته شده و تنها ۳۰ درصد از جمعیت ایران فرصت سفرهای داخلی را به دست آوردند و ۱۶ درصد از این جمعیت سفر تفریحی رفته اند به عبارتی حدود ۵ درصد مردم در سال گذشته سفر تفریحی داشته اند.

 

با این اوصاف به نظر می رسد ایرانی‌ها ترجیح داده اند در سال ۱۴۰۰ به جای سفر رفتن  در حضر (منزل و خانه) بمانند.

 

به گزارش روزنامه «خراسان» پرطرفدارترین مقصدهای گردشگری داخلی، علاوه بر مشهد مقدس و دو استان شمالی کشور، اصفهان، شیراز و یزد و البته جزایر جنوبی ایران مثل کیش و قشم است. شاید بپرسید ارزان ترین سفرها به شهرهای پرطرفدار چقدر هزینه دارد و یک کارگر برای سفر چهار نفره به همراه اعضای خانواده اش چقدر باید حقوقش را پس انداز کند؟

 

 

به عنوان مثال برای سفر از تهران به مشهد انواع گزینه های پیش روی شما است. مثلا می‌توانید با قطار به مشهد بروید که هزینه بلیت قطار از ۱۵۵ تا حدود ۵۰۰ هزارتومان متغیر است. سفر با اتوبوس هم حداقل ۲۴۸ هزارتومان خرج دارد و سفر سریع تر با هواپیما هم از حدود ۶۰۰ هزارتومان تا حدود یک میلیون تومان برایتان خرج دارد. برای اقامت در مشهد هم می توانید یک اتاق کرایه کنید که هزینه ها از شبی ۳۰۰ هزارتومان به بالاست یا می توانید به سوییت بروید یا در هتل بمانید که برای هتل ها باید هرشب حدود یک میلیون تومان برای هر نفر بپردازید که در سوییت ها این ارقام کمتر می شود.

 

با این اوصاف و با این هزینه‌هایی که هرگز با حقوق‌های کارگری و کارمندی همخوانی ندارد شاید از معدود راه‌هایی که برای سفر باقی مانده بستن چشم و پرواز دادن خیال است که از مسیرهایی مانند مدیتیشن می‌توان به انجام رساند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات