تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 آبان 1401 - 14:35
کد خبر : 16334

دکتر حمیلا بخشی روانشناس بالینی

متفاوت‌ترین نسل از عصر یخبندان تاکنون؛ با زدها چگونه سخن بگوییم؟

متفاوت‌ترین نسل از عصر یخبندان تاکنون؛ با زدها چگونه سخن بگوییم؟

عصر اینترنت درک «نسل زد» (Generation Z) از زندگی را متحول کرده است.   این روزها عملکرد نوجوانان همه را در فکر فرو برده است؛ نسلی که شامل نیمه دوم دهه‌هفتادی‌ها و کل دهه‌هشتادی‌ها می‌شود و با نسل ایگرگ (Y) دهه چهل و پنجاه و شصت، فرایند «جامعه‌پذیری»شان کاملا متفاوت است.   در حالی که

عصر اینترنت درک «نسل زد» (Generation Z) از زندگی را متحول کرده است.

 

این روزها عملکرد نوجوانان همه را در فکر فرو برده است؛ نسلی که شامل نیمه دوم دهه‌هفتادی‌ها و کل دهه‌هشتادی‌ها می‌شود و با نسل ایگرگ (Y) دهه چهل و پنجاه و شصت، فرایند «جامعه‌پذیری»شان کاملا متفاوت است.

 

در حالی که فناوری ابتدا با شیب ملایم وارد زندگی ایگرگی‌ها شد، «زومر»ها در گوشی هوشمند متولد شدند.

 

زدها کمتر از پیشینیان‌شان خواهش و التماس کردند یا اصلاً کتک نخورده‌اند و از عزت نفس بالایی برخوردارند. در مقایسه با نسل والدین‌شان کم‌تر تحقیر شدند و در خانواده دارای حق رای و ابزارهای زیادی برای گفت‌وگو بودند.

 

به دلیل این وضعیت، جامعه‌پذیری و شخصیت اجتماعی زومرها بسیار زودتر از نسل‌های پیشین رخ داده و داشتن ابزارهای ارتباطی به آنها اجازه داده در برابر اقتدارگراییِ خانواده مقاومت کنند.

 

 

زومرها عموماً تک‌فرزندند یا فقط یک خواهر و برادر دارند. این نسل بزرگ‌ترین حریم خصوصی را در تاریخ همه نسل‌های ایرانی داشته و حریم خصوصی بنیاد استقلال شخصیتی است؛ چیزی که نسل ایگرگ (دهه چهل/پنجاه /شصت) یا به دست نمی‌آورد یا در سن بالاتر (پس از سن بلوغ) به دست می‌آورد.

 

از طرف دیگر پایین بودن جمعیت نسل زد، رقابت درون‌نسلی بین آنها را کاهش داده و با بستری که خانواده مهیا کرده بیشتر درگیر کشف و پرورش خویشند.

 

این نسل از سطح بالای مراقبت خانوادگی برخوردارند، بیشتر از نسل‌های پیشین مشاوره روان‌شناسی و روانپزشکی گرفته و خویش را بیشتر کاویده و بهره‌مندی از «تربیت جنسی» و نیز بهره‌گیری از ارتباطات مجازی، باعث «شرم‌زدایی» گسترده در آنها شده است. نسل زد ارتباط بسیار کم‌تنش‌تری با جسم و امیال خود دارد.

 

زومرها  فرزندان فضای مجازی‌اند و دارای مهارت‌های ارتباطی و مهارت و توان حلِ مساله.

 

همۀ اینها باعث می‌شود توجه آن‌ها زودتر به جامعه معطوف شود زیرا داشته‌های فردی‌شان زودتر تأمین شده و در نقطۀ مناسبی از هرم مازلو ایستاده‌اند.

 

این نسل کم‌ترین سلطه‌پذیری را دارد و خیلی زود با هر نوع اقتداری درگیر می‌شود. فرمانبری برای آن‌ها امری بدیهی نیست و کمتر از همه انسان‌های پیشین از عصر یخبندان تاکنون «سلطه‌پذیر»ند.

 

اکنون این سوال مهمی است:  با نسلی که خود تفکر نقادانه را به او یاد دادیم باید چگونه سخن بگوییم؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات