تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 - 20:33
کد خبر : 16374

اعتراضات، قطعنامه، فروش نفت و سایه احمدی‌نژاد

اعتراضات، قطعنامه، فروش نفت و سایه احمدی‌نژاد

نام رئیس دولت نهم و دهم با وجود استحاله او در مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلایل مختلف در رسانه‌ها و مطبوعات تکرار می‌شود. علاوه بر سکوت معنادار «محمود احمدی نژاد» در جریان ناآرامی‌های اخیر، قطعنامه جدید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باعث شده تا «صبح امروز» روزنامه نزدیک به «محمدباقر قالیباف» با تیتر

نام رئیس دولت نهم و دهم با وجود استحاله او در مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلایل مختلف در رسانه‌ها و مطبوعات تکرار می‌شود. علاوه بر سکوت معنادار «محمود احمدی نژاد» در جریان ناآرامی‌های اخیر، قطعنامه جدید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باعث شده تا «صبح امروز» روزنامه نزدیک به «محمدباقر قالیباف» با تیتر بزرگ این سوال را مطرح سازد که «آیا به دوران احمدی نژاد باز می‌گردیم؟»

 

به گزارش ایران مامن، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه گذشته قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران را تصویب کرد.

 

 

در این باره، دکتر «نادر انتصار» استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی در گفت‌وگو با «ایلنا» تصریح داشته تا زمانی که اعتراضات در داخل ایران ادامه داشته باشد، تنش در روابط ایران و اروپا ادامه خواهد داشت و اروپا دید خصمانه خود به ایران را ادامه خواهد داد. در مقطع کنونی غرب بهترین فرصت را برای تشدید فشار برای بدست آوردن خواسته‌های خود و تسلیم تهران به دست آورده است.

 

به گفته انتصار، غرب می‌تواند آراء اکثریت اعضای شورای حکام سازمان انرژی اتمی را برای محکومیت ایران به دست بیاورد ولی اگر تصمیم بگیرد که پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد، روسیه و چین احتمالا با استفاده از حق وتوی خود مقابل غرب خواهند ایستاد.

 

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل بین‌الملل هم با توصیف سال‌ها پس از خروج «دونالد ترامپ» از برجام به دوران «پسااحمدی‌نژاد» به «آرمان امروز» گفته است: در این شرایط هیچ روزنه‌ای برای رسیدن به توافق و یا ایجای فضای گفتمانی وجود ندارد و مسیر همواره در حال مسدود شدن است. دولت کنونی ایران در این شرایط سعی می‌کند به ایدئولوژی خود یعنی «مقاومت در برابر فشارهای غربی‌ها» ادامه دهد و به نظر قصدی برای عقب‌نشینی هم ندارد. می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که شرایط سخت‌تر از دوران احمدی‌نژاد در انتظار ایران است مگر اینکه ایران بخواهد گام دردناکی به عقب بردارد

 

 

از سوی دیگر موضوع فروش نفت به اشخاص بار دیگر یادآور دوران احمدی نژاد شده است. هیات وزیران آیین‌نامه مربوط به فروش نفت توسط افراد را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده است و در جریان بررسی، بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با این لایحه موافقت شد که براساس آن به دولت اجازه داده می‌شود از طریق شرکت ملی نفت ایران نسبت به تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی به اشخاص معرفی شده توسط دستگاه‌های اجرایی اقدام شود.

 

پدید آمدن «بابک زنجانی»های جدید هشداری است که از سوی کارشناسان اقتصاد انرژی در این باره مطرح شده است. به گفته «مرتض بهروزی فر» بر اساس آنچه از مدت‌ها پیش حاکم بوده فروش نفت به شکل انحصاری در اختیار شرکت ملی نفت بوده است. ورود افراد یا شرکت‌های حقیقی و حقوقی در وادی فروش نفت در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که با قیمت‌های پایین‌تر یا شرایط خاص با توجه به آنچه اکنون صادر می‌شود انجام شود و در این صورت مسلما شرکت ملی نفت به عنوان قدیمی‌ترین مرجع فروش نفت بسیاری از بازارهای فروش خود را با فروش نفت با قیمت پایین از دست خواهد داد که در این راستا چیزی عاید ایران نخواهد شد بلکه منافع ملی و اقتصاد کشور متضرر خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات