تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 - 21:57
کد خبر : 16382

خودروهای آسوده‌خاطر چینی‌ در بازار ایران

خودروهای آسوده‌خاطر چینی‌ در بازار ایران

فرانسوی‌ها بعد از عقب راندن رقبای اروپایی در صنعت خودرو ایران، دو بار به این صنعت و بازار بزرگ خاورمیانه‌ای خود پشت‌پا زدند؛ یکی اوایل دهه ۹۰ که تحریم‌های اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت به اوج رسید و بار دوم با تحریم‌های ضدبرجامی «دونالد ترامپ» که باعث شد مثل توتال و ایرباس و …

فرانسوی‌ها بعد از عقب راندن رقبای اروپایی در صنعت خودرو ایران، دو بار به این صنعت و بازار بزرگ خاورمیانه‌ای خود پشت‌پا زدند؛ یکی اوایل دهه ۹۰ که تحریم‌های اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت به اوج رسید و بار دوم با تحریم‌های ضدبرجامی «دونالد ترامپ» که باعث شد مثل توتال و ایرباس و … باز هم از منافع همکاری با ایران چشم‌پوشی کنند.

 

در همین پیوند، سخنگوی وزارت صمت خبر داده به خاطر رفتار غیر حرفه‌ای که فرانسوی‌ها در سال‌های گذشته داشته‌اند، دیگر اجازه ثبت سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی را نمی‌دهیم.

 

«فربد زاوه» کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه فرانسوی‌ها روی بازار ایران حسابی باز نکرد‌ه‌اند می‌گوید: خودروسازان ما با قطع ارتباط با بزرگان صنعت خودروی جهان در مسیر مونتاژ خودروهای بی‌کیفیت خودروسازان دست چندم کشورهایی مثل چین قرار خواهند گرفت و تولید باکیفیت و تولید صادرات‌محور برای خودروسازان ایرانی از موضوعیت خارج خواهد شد.

 

 

وی در گفت‌وگو با «اعتماد» با رد امکان رقابت رقبایی مانند کره جنوبی و ژاپن بر این باور است که بازار خودروی ایران از قبل به چینی‌ها واگذار شده بود و در این مدت به اندازه‌ای چینی‌ها و مونتاژکاران از انحصاری که دراختیارشان بوده خیال‌شان راحت است که با وجودی که اعلام شد واردات خودرو انجام می‌شود باز هم قیمت خودروهای‌شان را افزایش دادند.

 

همچنین برخی رسانه‌ها با سیاسی دانستن این تصمیم و توصیفاتی مانند «فیلترینگ واردات خودرو» می‌نویسند: این تصمیم بیشتر به وقایع اخیر یعنی دیدار رئیس‌جمهور فرانسه با برخی چهره‌های اپوزیسیون مانند «مسیح علینژاد» مربوط است؛ وضعیتی که مشابه آن برای همکاری‌های اقتصادی با کشوری مانند آلمان با توجه به مواضع اخیرش دور از انتظار نیست.

 

به نوشته «دنیای اقتصاد» هرچند وزارت صمت می‌گوید روی واردات خودرو از چین، کره، ژاپن و اروپایی‌های غیر‌فرانسوی تمرکز کرده؛ با‌این‌حال به نظر می‌رسد حذف فرانسوی‌ها از فهرست خودروهای قابل‌واردات به کشور، عملا بیشترین منفعت را برای چینی‌ها خواهد داشت. حتی این امکان وجود دارد که وزارت صمت مجوز واردات خودروهای روسی را نیز با توجه به روابط سیاسی حسنه با این کشور (مانند چین) صادر کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات